Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikkprogram for opptak av gitar, bass vokal fo nybegynner


Anbefalte innlegg

Jeg har en bass og en gitar som jeg klimprer en del på og vil gjerne ta opp musikk på Mac´en.

Hvilket program er enklest å komme i gang med hvis man vil ta opp gitar, bass og vokal og kanskje piano hver for seg og så mikse dette sammen på en enkel måte. Jeg beveger meg kanskje inn på et minefelt her da det er sterke religiøse meninger om hva folk mener er best. Ser for meg at jeg må kunne legge på elektroniske trommer på en eller annen måte også. Bør vel være mulig å få lagt på noen enkle loops på en eller annen måte med de fleste musikkprogrammer? Som sagt så blir alt "liveinnspilling" bortsett fra trommer.

Kom igen med deres anbefalinger på hva som har lavest brukerterskel på opptak for en som ikke er profesjonell. Får man tak i demoversjoner av de "store" programmene så man evt kan prøve seg fram? Noen av de finnes kanskje også i lightversjoner?

Til opplysning har jeg et Focusrite Scarlett 2i2 lydkort .

Endret av mazeking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har ikke så religiøse meninger angående innspillingsprogram (også kalt DAW - Digital Audio Workstation), og hovedgrunnene til at folk bruker det de gjør er som regel at det var det de startet med.

De fleste DAW's har akkurat like god funksjonalitet for en glad amatør, og det er som oftest heller ikke snakk om hva som er lettest og vanskeligst å lære seg. De fleste er lette å lære seg basics på, og de fleste er vanskelige å lære seg det avanserte på. Jeg har brukt Adobe Audition til lydredigering siden det het Cool Edit 96, men siden jeg ikke er helt venn med noen funksjoner prøvde jeg derfor litt ulike programmer. Alt var vanskelig når jeg var vant til Audition, men jeg opplevde Cubase som det som var lettest å konvertere til, og Cakewalk Sonar som det jeg sleit mest med.

Så ja. Antakeligvis kan du begynne med omtrent hva du vil, men her på forumet er det mange som bruker Cubase, og du har nok derfor gode muligheter til å få hjelp dersom du lurer på ting.

Ellers finnes det også et DAW som heter Reaper. Dette koster en del mindre enn de fleste profesjonelle løsninger (Cubase, Sonar, ProTools osv), har mer enn nok funksjonalitet og får jevnt over veldig gode skussmål.

Det åpenbare føler jeg vel dog er å prøve seg først på f.eks Ableton Live Lite om det følger med lydkortet ditt og funker på mac, evt Grageband som følger med MacOS og såvidt jeg vet er et helt kurant opptaksprogram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Energy XT (norskutviklet) med støtte av Audacity for utvidet lydklippredigering. Dette begynte jeg med ganske enkelt fordi det fulgte med et lydkort og oppgraderte til fullversjon fordi det er svinaktig billig. Synes det fungerer helt greit. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.