Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klon kloner


radioegg

Anbefalte innlegg

Legger ut en liten føler her:

Jeg skal til og bygge en liten serie med kloner av Klon Centaur. Mange vet vel at Klon Centaur er en av de mest mytiske og dyreste effektpedalene noensinne. I 2009 sluttet produsenten å lage dem, og siden har bruktprisene skutt i været, som om de ikke var dyre nok fra før. Skal du kjøpe en brukt Klon Centaur på nettet, så må du regne med å betale opp mot 10.000 kroner.

Jeg er i oppstarten på å lage et lite firma som lager håndbygde effektpedaler, og Klon Centaur-klonen blir vårt første prosjekt. Sånn helt i starten kommer vi bare til å lage noen få for å se hvordan det går. Vi har planer om andre pedaler også, men kommer trolig til å styre unna rene kloner og heller gå for varianter av kjente pedaler og egne designs.

Dersom du er interessert i dette, så send en mail til tkvelle@gmail.com med «Klon venteliste» i emnefeltet – så setter jeg deg på en liste, som jeg kontakter når pedalene er klare. Priser er ikke avklart ennå, men de kommer til å gjenspeile faktiske kostnader og nødvendig fortjeneste, ikke prisen på det opprinnelige produktet :-) Du forplikter deg ikke til å kjøpe noe som helst ved å sende en mail, jeg vil bare sjekke interessen. Men lista funker etter prinsippet førstemann til mølla: De som er først ute blir først kontaktet med full info om pedalene og kan selv velge om de vil kjøpe eller la være.

Mvh

Tor K. Velle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt interessant, men 10000 kr for en TS type pedal.. Vilt... Ikke deres, men den originale Centaur.

Kom over denne ikke helt objektive artikkelen: http://www.zacharyguitars.com/Klon.htm

Hehe, nei den er ikke helt objektiv :-) Det er vel heller ikke korrekt at den er i Tube Screamer-segmentet heller: TS har ekstremt mye mellomtone som gjør den anvendelig som solo-boost, mens KC har en mye flatere EQ. Forøvrig har KC sin helt unike krets, i motsetning til de fleste andre pedaler, der de fleste overdrivepedaler nettopp er basert på Tube Screameren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Klon funker best på en amp som allerede låter bra og som brekker opp fra lite til medium.

Da er det meget god pedal som hever lyden "det lille ekstra". Jeg bruker min tidlig i kjeden uten noe gain.

Og i motsetning til veldig mange andre pedaler så funker Klon med de fleste amper og gitarer.

Den er noe helt annet enn en Tube Screamer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :-)

Litt mer info: Ang Klon Centaur, så kan du velge om den skal være buffret eller true bypass når du bestiller.

Andre pedaler vi tenker å gjøre: Dette blir nok modifiseringer (hvilken pedal er ikke det?) av kjente designs. Det vi kikker på i overdive/fuzz-gata er DOD 250, Marshall Bluesbreaker, Fuzz Face, Octavia. Når det gjelder Bluesbreakeren, så har vi en ide om en dobbel-pedal ala King of Tone, men ikke med to like sider som KoT, den ene siden blir en klassisk boost ala Rangemaster/Beano Boost eller noe sånt. Vi må leke litt først... DOD 250 blir en 70-talls "Grey Spec" med noen smarte switcher. Når det gjelder de to fuzzene, så blir det kloner med en helt genial mod (jada!) som gjør deg til den mest sexy gitaristen i universet :-D Eller du får i alle fall litt mer kontroll på fuzzboksen din :-)

Alt dette tar nok litt tid. De første Klon-klonene kan vel leveres tidligst i slutten av mai. De andre må utvikles, designes og testes. Tenker det kan begynne å strømme ut en gang over sommeren. Anyway: Send en mail, jeg holder orden på Klon-ventelista med nummer og tilbakemelding, og tar foreløpig imot enhver henvendelse og besvarer den så godt jeg kan. Ha en fin lørdag! Og søndag! :-)

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.