Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rør?


Anbefalte innlegg

En sikring kan faktisk ryke kun pga at den er gammel.

Men dersom en nyinsatt sikring ryker ganske fort er det veldig sannsynlig at det er noe feil med den.

Og om at det ikke skal ha noe å si at den har blitt brukt sammen med en bass er jeg nok noe uenig i da de dypere basstonene er mye mere energikrevende enn en vanlig elgitar.

Kan godt være at det er derfor den ble veldig varm.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette høres rart ut. Det kan absolutt skje at rør (og transistorer) kan ødelegges pga DC når sikringen ryker, men det vil som regel være utgangsrørene det da går utover siden disse strømmesig står nærmest sikringen. Sikringen er vel på mange måter der nettop for å beskytte utgangsrørene.

Hvis 4 preamprør virkelig er røket samtidig ville jeg tatt den med på verksted aller først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres rart ut. Det kan absolutt skje at rør (og transistorer) kan ødelegges pga DC når sikringen ryker, men det vil som regel være utgangsrørene det da går utover siden disse strømmesig står nærmest sikringen. Sikringen er vel på mange måter der nettop for å beskytte utgangsrørene.

Hvis 4 preamprør virkelig er røket samtidig ville jeg tatt den med på verksted aller først.

Slik jeg ser det kan det ikke skje at rør (eller transistorer) kan "ødelegges pga DC når sikringen ryker". Håper du kan utdype dette litt! Sikringer ryker av alderdom og tretthet som hkurt påpeker, eller fordi andre ting har gått i stykker og kortsluttet. Sikringene fungerer altså som en strømstyrt bryter.

Når sikringen går er dette helt OK, det er i samme kategori som om en annen bryter slås av, for eksempel AV/PÅ-bryteren eller Standby-bryteren. Derimot kan eventuelle feil som fikk sikringen til å ryke være ødeleggende for rør (og transistorer).

Sikringenes funksjon er heller ikke å beskytte utgangsrørene, de er der for å beskytte transformatorene når rørene ryker. Rør er forbruksvare, mens trafoer er få og dyre. Det fins noen få unntak hvor man har sikringer i katoden til hvert utgangsrør for å redusere skadepotensialet når røret ryker. Et eksempel på dette er THD BiValve.

Ellers er jeg enig i den siste konklusjonen. Hvis fire preamprør ryker på likt er det verkstedbenken neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Nå har jeg skifta alle 4 preamp røra. Og de lyser! Halleluja!

Men vent....det er ingen lyd. Den er steindød.

Så da må jeg vel krype til korset og levere den inn da.

Noen som vet om en bra ampdoktor i Trondheim?

Lasse Ellingsen er veldig dyktig. Holder til i lokaler sammen med Trondheim Lyd på Lade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.