Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten amp!


Kian

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg leier for tiden et rom i et kolelktiv, og ser derfor etter en amp som er forholdsvis liten, men samtidig kan levere ganske greit med vreng osv på lavt volum..

Jeg antar at transistor-amper er best på dette området?

Jeg har tidligere eid Line 6 amper, og de er jo forholdsvis kurante...

Hva mener dere?

Fint om den har litt forskjellige effekter osv.. Da slipper jeg å kjøpe så mange pedaler.. Litt mer økonomisk.

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart modelleringsamp. Fender Mustang får gode skussmål. Peavey Vypyr-serien er helt grei, men ikke noe særlig mer enn det. Line6 er vel også kurant nok. (Vet ikke hvordan Spider-ampene er, men Flextone låter hvertfall flott). Valvetronix-serien til Vox er vel også kjent for å låte fint :)

Alternativt er en liten røramp som er, eller hvertfall kan switches ned til, rundt watten. Vox AC4TV har jeg hørt mye fint om, men det har jo eksplodert med lavwatts-amper i det siste, så det finnes sikkert ting som er bedre. Laney Cub? Epiphone Valve Jr? Blackheart? Blackstar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (og mange med meg) mener at lyden fra en 8" blir litt spinkel, selv på lavt volum, og at det da kan være verdt å gå opp til Mustang II for å få 12" i stedet. Siden det er transistor og modellering er det jo ikke noe problem at den er kraftigere heller, i motsetning til hva det kunne vært hvis det var røramp og du var ute etter overstyring i utgangstrinnet.

Kan være verdt å gi en tanke hvertfall. Selv om den koster dobbelt så mye som 1'ern så er jo dobbelt så mye som ingenting fortsatt ikke veldig mye penger, og min erfaring er at det er vel verdt pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på om 1`ern spiller bedre på lavere volum? Jeg må ha en som fungerer ganske greit på veldig lavt volum, da jeg helst ikke vil vekke/plage naborommene :)

Skal dra på Guitar Center i morgen å teste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd denne, men det er ingenting som skal tilsi at 1'ern spiller bedre på lavere volum da det ikke er noe analogt som skal overstyres her.

Har en Peavey Vypyr selv, den minste med 8". Prøvde den opp mot en større modell med 12", og denne hadde en mye fyldigere og, i mine ører, bedre lyd uansett volum. Kan ikke skjønne annet enn at dette er tilfelle med Mustang også.

Grunnen til at jeg endte på den lille var at denne kun skulle brukes for å ha lyd i det hele tatt. Bruker multifx rett i PA når jeg spiller med band, og jeg ville bare ha noe enklere til de få gangene jeg tar frem elgitaren hjemme. Om dette hadde vært det eneste jeg skulle spille elgitar gjennom hadde jeg valgt en større, uten tvil. Spilte i mine yngre dager med multifx inn i en Fender FM212, svært drog med 2x12" (derav navnet) og 100W forsterker. Låt like bra på volum så lavt at jeg hørte strengene fra gitaren som på høyt volum. Dette med at små forsterkere spiller bedre på lavt volum enn store monsteramper gjelder hovedsaklig når man spiller på rørforsterker og vil oppnå vreng i utgangstrinnet.

Men ja, det kan jo hende at du synes 1'ern låter flott nok i masser. Testing er aldri dumt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på om 1`ern spiller bedre på lavere volum? Jeg må ha en som fungerer ganske greit på veldig lavt volum, da jeg helst ikke vil vekke/plage naborommene :)

Skal dra på Guitar Center i morgen å teste litt.

Støtter forslaget om en mustang amp her, og jeg vil tro at den vil låte bedre en rør ampe'r på veldig lavt volume.

hvilken du velger er jo opp til deg å budsjettet ditt, jeg har eid både 2 og 3, og de låter helt likt på lavt volume, men siden 3'rn har større element låter den mye bedre på høyere volume. Samt du har effekt loop, lcd skjerm +++ som er veldig kjekt å ha. men opp til hva akkurat du trenger..

Du kan jo titte innom Hudges Kettner tubemeiseter 5w/18w disse kan jo nedskaleres til 1w, og er fullblods rør amps for en pris litt høyere en fendern.. men siden du er i usa så blir vel forskjellen større da fender er billigere nede der vil jeg tro ?

Jeg har aldri vært missfornøyd med min mustang ihvertfall, knalltøff liten amp som har mye morro å by på, men etter at du virkelig får skrudd å testet litt, stock presets på ampen er utrolig kjedelig..

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på II og III er at treeren er 100 watt, og den har et display med info og den er mye lettere å betjene da du kan endre alle parameterne fra knotter og display.

Toeren må du koble til pc for å endre på alle. Ikke noe som tilsier at de skal låte så forskjellig på lavt volum.

III låter jo veldig bra på veldig høyt volum også...

FX loop er det også på treeren..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om en mustang amp her, og jeg vil tro at den vil låte bedre en rør ampe'r på veldig lavt volume.

hvilken du velger er jo opp til deg å budsjettet ditt, jeg har eid både 2 og 3, og de låter helt likt på lavt volume, men siden 3'rn har større element låter den mye bedre på høyere volume. Samt du har effekt loop, lcd skjerm +++ som er veldig kjekt å ha. men opp til hva akkurat du trenger..

Det er samme element i 2ern og 3ern. (12")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Mustang I låter ganske fyldig til å ha 8" element. Den har jo lukket kabinett, mulig det hjelper? Uansett så bruker jeg bare Bassman-ampmodellen på den jeg, og den er jo tjukk og fin... :D

Ampen spiller mer enn høyt nok også, volum står alltid på 5 og master stort sett på 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.