Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr for oppgaven


Thammarat

Anbefalte innlegg

Hei,

Er brand new her på forumet og lurer litt på om noen kan hjelpe litt med investering av utstyr for el.gitar. Først å fremst kan jeg si at jeg nok er en ganske fusion frelst kar og jeg har vel ganske klare meninger om hva jeg er på jakt etter når det gjelder lyd. Ok det blir ofte sagt at lyden kommer mye fra hvem som spiller og hvordan anslag etc. er. Dette er forsåvidt greit, men la oss late som at jeg ER samme persom som på video'en jeg kommer til å referere til senere :-),

Jeg kan jo også nevne at jeg pr. nå ikke har penger til noen Axe FX...så er jo det ute av verden, men jeg kan nok bygge opp et brukbart arsenal uansett. Jeg ønsker også å reprodusere lyden i hodetelefoner eller ved lavt volum så noen dyr rørforsterker blir det nok ikke heller, mem speaker simulatorer etc. kan være aktuelt. Har en GT-10 nå, men det blir for mye samme sjangeren på lydene der og de er heller ikke det jeg er på jakt etter. En annen sak er at jeg MÅ ha nye mikker på gitaren. Regner med at jeg bytter på Pacifica'en jeg har da jeg har en versjon med 2 humbuckere. Hadde vært fint med input på hvilke mikker som kan passe til lyden jeg ønsker.

Nedenfor er lydklippet jeg har funnet med den mest enorme lyden jeg har hørt til dags dato! Den metalliske undertonen i lyden gir meg frysninger...brrr :-) Forsterkeren det gis omtale om her er nok evt. bare en liten brikke i å oppnå den lyden, hvis det i det hele tatt er den som blir brukt. Lyden jeg er på jakt etter er den som blir brukt på fusion partiet i begynnelsen av omtalen. Hvis du hører på det ha så GODT med lyd på som naboen tåler :-)

http://vimeo.com/34197419

Dette får jo Guthrie Gowan's lyder til å blekne helt og totalt :-)

1. Hvilke mikker bruker han her?

2. Hva kan produsere den lyden han har fått fram her...utenom han selv?

Håper mange kan gi noen innspill her da jeg så gjerne skulle hatt en godlyd for inspirasjon til å øve.

mvh

Thammarat

Endret av Thammarat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, hvorfor ikke starte med ampen?

Det er en Tubemeister 18w, disse får man både som head og combo, ser jo ut som en veldig fin amp, nå ser jeg at det koster ca 700usd fra ebay for combo ampen, så tipper det er en overkommelig pris i Norge på også, ihvertfall brukt.

Nå har jeg lite peil på hughes & kettner forsterkere, men etter hva jeg har plukket opp er de veldig like Fender på clean lyden, og Marshall på drive, mulig jeg bommer totalt her.. men det er inntrykket jeg har fått.

Du får forøvrig denne ampen i en mindre 5w versjon også som jeg da vil tro er en del billigere

Angående gitar aner jeg ikke hva han bruker..

men synes det virker som en kul forsterker, egentlig lyst på en hughes kettner amp selv, men da blir det å modde om lyset til varm hvit eller noe, mer heller mer mot de ampen som ser litt mer "vintage" ut ^^

Litt lettere å hjelpe deg om du har noe form for budsjett.

Men igjen en tone er veldig vanskelig å reprodusere uten akkurat den gitaren og den ampen, men å komme i nærheten skal man nå alltids klare

Edit, ser denne ampen er splitter ny, så tar vel litt tid før den kommer til Norge

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tør å bestille fra tyskland,koster den mye mindre enn sammenlignbare amper i Norge. Hughes and Kettner er vel byg i Tyskland(?) så vidt jeg vet, og de oser av kvalitet! Som sagt ovenfor er det kjekt å vite hvor mye du vil bruke ;) Velkommen til forumet, om jeg er den rette til å si det! :P

Endret av MrHåvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tør å bestille fra tyskland,koster den mye mindre enn sammenlignbare amper i Norge. Hughes and Kettner er vel byg i Tyskland(?) så vidt jeg vet, og de oser av kvalitet! Som sagt ovenfor er det kjekt å vite hvor mye du vil bruke ;) Velkommen til forumet, om jeg er den rette til å si det! :P

Stemmer det! de er jo et tysk bedrift..

For et 18W head kommer det på ca 3500 + 25% moms inkludert frakt.. det er ikke galt i det heletatt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for velkomsten!

Tja budsjettet mitt er vel egentlig mellom 0-15000,-, men mest er saken at jeg må være fornøyd med lyden (eller 3-4 av dem) det er det viktigste. Selvfølgelig bør jo slikt prøves først, men det er egentlig ikke mye jeg får prøvd i Norge etter det jeg har sett t.o.m i Oslo området. Det er mye det gamle klassiske med Marshall, Fender, Vox...men der er jo endel andre ting som kunne vært morro å prøvd som f.eks Koch og da denne i testen her. Forresten Laney er vel også å få prøvd og de er også interessant. Det var nevnt 3500,- for hodet ovenfor, men hva vil et godt kabinett koste i tillegg da??

Mitt nåværende utstyr:

Gitarer -> GT-10 -> Roland XL40 (bare som monitor) -> mixer m/FX'er -> Backing tracks -> Cubase -> Sony Vegas....

Altså et lite arrangement for gutterommet :-)

Problemet er at jeg ikke kan bruke mye lyd på en røramp (eller kan jeg det med Hodetelefoner og få utnyttet amp'en???) . Hvis ikke begynner jeg å se Axe FX i det fjerne desverre for å være sikker på at godlydene er der et sted...

Ok nok om det. Når det gjelder mikker så har jeg en følelse av at jeg trenger et par Seymour Duncan JB et eller annet. Er ikke Dimarzio litt mer for Metall Rock lyd? Liker vreng men bare med en god definert lead lyd og lite støy (EMG...???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMGer er aktive pickups som gir mer output, og er derfor egnet for hardere musikk. Du kan selvfølgelig spille alt på alt, men høyere output vil gi mer bite, som passer best til hard musikk. EMG passer vel strengt tatt best til metall de og, er jeg redd? Spørsmålet om du trenger en amp for å få godlyd, er et spørsmål du må ta. det finnes uendelig mange gode amper med master volume, om du har sett litt på det. Hvis du likte toppen ovenfor, hadde jeg gått for den, for det er sjeldent billig for en brukbar amp, med mange innstillinger. At du kan soake ned watten er en kjempefordel. Hvis du kjøper fra Thomann eller Musicstore,(begge fra tyskland), ligger kabinettet rundt 100 euro billigere enn toppen. (har absolutt ikke sjekka.) Jeg hadde gått for orange 212, allsidige saker! Som sagt, om du trenger en amp til gutterommet, veit jeg ikke. Der har du mye mer bruk for 11r eller axe, for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det en Suhr-gitar?

Lyden ligger i fingrene, uansett hva du vil fram til. Sånn er det, du kommer ikke utenom.

Kanskje denne Tubemeister18 kan være veien å gå? Den har utgang til hodetelefoner og ifg. Guitar Player en VELDIG god høyttalermodellering.

Hadde jeg vært deg ville jeg heller kjøpt meg en skikkelig god gitar. Spiller du bare hjemme, er GT-10 egentlig veldig bra, IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.