Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering av bass (høyde på strenger)


egharstorbass

Anbefalte innlegg

Hei. Føler bassen min er tyngre å spille på enn den burde være og har fått kommentert før at strengene var relativt høye og hadde stor avstand til båndene. Eg synes egentlig det selv og. Eg har lyst å justere den, men har ikke så go greie på sånnt så eg tenkte å påste en tråd her først. Eg har og noen bilder av båndene oppover på bassen og der eg ble fortalt at det kunne justeres. Har fått hørt det at det er bare å skru på to skruer så skal det gå fint, men som sagt ville høre her først.

Eg har markert med rødt på to av bildene hvor de to skruene eg ble fortalt at eg skulle skru på får å justere strengene i forhold til båndene.

post-6740-0-94507000-1328910894_thumb.jp

post-6740-0-21280000-1328910902_thumb.jp

post-6740-0-52034300-1328910909_thumb.jp

post-6740-0-32620300-1328911262_thumb.jp

post-6740-0-47057700-1328911269_thumb.jp

post-6740-0-25910300-1328911403_thumb.jp

post-6740-0-00220500-1328911539_thumb.jp

Endret av egharstorbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stram trussrod litt slik at halsen blir så rett som mulig. Det virker på bildene som halsen har litt vel mye bue Det kan du forresten sjekke ved å sette en capo på første bånd, holde ned strengene på siste bånd, og se hvor mye klaring det er rundt 9.-12. bånd. Begynn med en kvart til halv omdreining, hvis det viser seg at halsen har litt mye bøy, og la den sette seg litt. Hvis behov da, kan du justere ned strengehøyden litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for siden med videoene!

Men det med å stramme trussrod. Da burde eg stramme med klokken altså? Og hvordan vet eg egentlig om eg bør justere strenghøyden også? skal eg bare føle meg fram og se om eg for et kort lett gjennom 10"+-" bånd?

Takk for svar :D

Endret av egharstorbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

setup, vertfall med dine egne instrumenter, er for å få bassen slik som du vil ha den, så eksprimenter litt frem og tilbake ang hva som føles best for deg, enkelt og greit. Den veien som gir deg motstand når du strammer er den rette, Jeg har ikke sett Warwick-videoen, men antar de sier at du aldri skal stramme mer en 1/4 omdreing om gangen, og ikke mer enn 1/2 omdreing om dagen for at treet skal få tid til å sette seg? Vanligvis skal du riktignok ikke behøve å stramme den så mye, det er i ytterst få og misshandlede basstilfeller.

Juster strengen til at bassen spiller og høres fornøylig ut for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengehøyden er også litt smak og behag. Grovt sagt så er det en sammenheng mellom strengehøyde og lyd også. Litt strengehøyde hodler deg skjerpet, og gir det et større spenn på hvor hardt man kan slå an strengen slik at man får den lyden man er ute etter. Har man muskler i fingrene, og spiller en del, er litt strengehøyde ikke noe problem.

I gamle dager ble basser med veldig lav strengehøyde kalt for "feriebasser". Behagelig, men litt kjedelig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengehøyden er også litt smak og behag. Grovt sagt så er det en sammenheng mellom strengehøyde og lyd også. Litt strengehøyde hodler deg skjerpet, og gir det et større spenn på hvor hardt man kan slå an strengen slik at man får den lyden man er ute etter. Har man muskler i fingrene, og spiller en del, er litt strengehøyde ikke noe problem.

I gamle dager ble basser med veldig lav strengehøyde kalt for "feriebasser". Behagelig, men litt kjedelig i lengden.

Antar at ting ikke går veldig fort i din bassverden :P Jeg liker å ha strengene lavt, men tilgjengjeld så bruker jeg vanligvis 110-sett og 125-sett på bassene mine. (går ned til 105 nå fordi de nye favoritt-strengene mine ikke kommer i 110..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eg tenkte mer på om det var noe for hele greiene sånn at eg slipper å gjøre noe skevt.

Det tror jeg ikke, jeg har aldri sett det. Det er ikke vanskelig å justere en og en. De to i sadlene midten skal være litt høyere pga. rundinga i halsen, skurrer en streng mer enn de andre er den for lav osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke, jeg har aldri sett det. Det er ikke vanskelig å justere en og en. De to i sadlene midten skal være litt høyere pga. rundinga i halsen, skurrer en streng mer enn de andre er den for lav osv.

Om eg da tar bassen sidelengs som på bildene vil det da være enkelt å se på øyemål om det er lik høyde på strengene eller? (kansje litt dumt spørsmål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men i justering vil vel forholde vere likt? Altså vist eg for eksempel skrur 1/2 runde på hver skrue?

Føl deg / prøv deg fram, men ja, hvis høyden er "lik" fra før, så stemmer det vel sånn noenlunde, som et utgangspunkt. Du må kanskje likevel regne med at de tjukkeste strengene ikke kan justeres like lavt som de tynneste, da de tjukkere har litt større "vandring" når de vibrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.