Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey Rock Master all Tube Preamp


askret

Anbefalte innlegg

Fikk kjøpt en gammel Peavey Rock Master preamp veldig billig! Selgeren mente den var i orden men trengte nok rørbytte...

Det sitter 4 stk 12AX7 rør i denne.

Fikk den i dag, og det var lave forventninger da jeg pakket den opp.. Manglet 3 knotter på fronten, og et noe slitt utseende, men det er ok.

Slo den på og koblet den til en Peavey transistor-amp, stein død...Tok av lokket, og så at bare ett av røra lyste, så jeg nappet ut alle og byttet de med noen Kina-rør jeg hadde liggende.

Ett av de originale var knust, de andre så veldig brukte ut, blasse i fargen, og de ble ikke varme engang. Men med nye rør ble det fart i sakene!

3 kanaler på denne, Clean, Crunch og Ultra. Nydelig clean-lyd, og det høres ut som det er gain i massevis i de to andre kanalene. Mye skurring i potmetere nå, og jeg er tom for contact-cleaner.. Får heller oppdatere litt om lyden når den er renset opp i.

En annen artig sak med denne er at den har en haug av FX-looper, en felles for alle kanalene, en felles for crunch og ultra, og en ekstra for hver kanal, det ble vel 5 looper totalt.

Men nå var det ikke meningen å bare fortelle om denne, men heller prøve om det er noen som har noe artig å fortelle selv om denne pre-ampen?? Har fått inntrykk av at dette er en pre-amp tilsvarende det Peavey har i sine topper, type 5150 o.l, kan det være riktig?

Noen bilder:

post-3965-0-62008300-1328102831_thumb.jp

post-3965-0-72226600-1328102839_thumb.jp

post-3965-0-68383400-1328102845_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må oppdatere denne litt! Har renset alle potmeterne, og nå låter den bra!

Clean, crunch, og Ultra (hi-gain), alle har helt fantastisk lyd. Eneste minuset jeg ser er at crunch og ultra kanalene deler eq/Voicing settinger. Også er det noe rufs med felles-FX-loopen, den må ha en patchkabel i seg, eller noen effekter, ellers skurrer alt noe veldig!

Har ikke noe slutt-trinn til denne enda, men har den koblet på Ibanez TSA-15H ampen min, den er jo hyperclean.. Låter som sagt helt sinnsykt bra. Rock Masteren var absolutt verd de få hundrelappene jeg ga for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei, jeg har også nylig skaffet meg en av disse. Gain i bøtter og spann, men jeg er ikke helt fornøyd med lyden, og tror den trenger nye rør. Jeg kjøpte den for å få noe i samme gate som en 5150 i rack-format, men den holder ikke helt mål. Hva slags rør bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvilke rør det ble, tror det var noen Kina rør jeg hadde liggende som havnet i den. Men det er jo 12ax7 rør iallfall!

Jeg tror ikke det blir helt 5150 lyd uansett, men med en Tubescreamer i front er den ikke så verst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undervurdert preamp og spesielt i forhold til hva de går for.

Det finnes noen mods til de som visstnok funker veldig bra (De låter litt tynt i stock form)

Har sett disse moddene på div forum så de skulle være enkle å finne :)

Har lest litt om de forskjellige mods, men inntrykket jeg får er at skikkelige rør er beste modden på denne.

Synes selv den låter ganske bra, ikke mye fizzy, fyldig og fin på clean-kanalen, kanskje bare litt for lite gain på Ultra-crunch kanalen??

Har du Debris hørt selv på de forskjellige mods? Som min er i dag så skriker den ikke akkurat etter å modifiseres på noe vis... Godt fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om de forskjellige mods, men inntrykket jeg får er at skikkelige rør er beste modden på denne.

Synes selv den låter ganske bra, ikke mye fizzy, fyldig og fin på clean-kanalen, kanskje bare litt for lite gain på Ultra-crunch kanalen??

Har du Debris hørt selv på de forskjellige mods? Som min er i dag så skriker den ikke akkurat etter å modifiseres på noe vis... Godt fornøyd!

Preampen har ihvertfall sinnsyke mengder gain!

Jeg har ikke hørt noen av modsa, den eneste jeg kjenner som har en Rockmaster har en som fortsatt er stock men den låter ganske kult på alt(kanskje untatt litt mer heavy ting hvor den blir litt tynn)

Voodo Amps har jo mods til denne tror jeg og de som de har til JMP 1 preampen er jo glimrende så regner med at de til Peavey`n funker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte hos Eurotubes hva de anbefaler av rør i enne, og fikk veldig kjapt svar!

Tror jeg vil skaffe meg et sett 'High Gain' rør etterhvert..

The Peavey Rockmaster preamps are pretty cool and if you're looking for deep and thick tone with a nice smooth sparkle in the high end then the JJ ECC83S tubes are what we would recommend. The standard JJ ECC83S’s will maintain the gain the preamp has and get better definition. The Sovtek and Chinese tubes which were stock are very brittle and harsh sounding, where the JJ's are smoother and more defined. We have two of these preamps in the studio and we have one setup for lower gain and the other setup for high gain.

If you're trying to tame down the gain then you can use two of the JJ ECC832 tubes is V2 and V3 which will drop the gain by about 40% but retains a nice crisp attack.

The only other option would be if you want any of the preamp tubes premium graded for gain. The high gain ECC83S's have about 10% more gain than standards which adds a bit of bite and a sharper dynamic but does not hurt the clean tone. The other attribute that these tubes have is a faster filament rise time which is great for an EVH, Malmsteen, Petrucci or Satriani type style and is also good for fast palm mute and metal styles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en ting Eurotubes er gode på, og det er cut&paste i standardsvarene sine.

http://www.jemsite.c...ss-77233-2.html

This was my message from Eurotubes:

Greetings Jay-

We have about 500 more amp Kits that we want to get up in the online store but it takes LOTS of time which we're simply very short on. Just because there is no "retube kit" does in no way mean that you cannot get the tubes. Read on:

Your Mesa Express 5:50 uses a matched pair of 6L6's and five 12AX7's. The stock power tubes are sovteks and the pre's are either chinese or sovteks so the JJ's are a nice improvement. They have a very deep, tight low end. The mids are lush and very harmonically rich and the highs are sweet with a nice sparkle and they will warm up the clean channel and add thickness and definition to the drive channel.

I would go with a matched pair of the JJ 6L6GC's in a warmer grade which will still give a nice clean tone but will breakup real nice when pushed. For the front end I would go with five of the ECC83S preamp tubes. They will fatten up the drive tone and add a real sparkle to your sound. I would also use a balanced ECC83S in the phase inverter hole which is the preamp tube that's located in V4 which is the fourth preamp tube from the input jack. This will eliminate any dead spots due to phase cancellation.

The only other option would be if you want any of the preamp tubes premium graded for gain. The high gain ECC83S's have about 10% more gain than standards which adds a bit of bite and a sharper dynamic but does not hurt the clean tone. The other attribute that these tubes have is a faster filament rise time which is great for an EVH, Malmsteen, Petrucci or Satriani type style and is also good for fast palm mute styles. If you decide to use these I would use them in V1, V2 and V3 which would add 12.00 to the cost below.

Det de skriver om "filament rise time" er bare tøv, filamentet er gløderen, og det eneste den styrer er hvor lang tid det tar fra ampen slås på til det kan gå signal gjennom røret. Kanskje det de egentlig mener er at du kan låte som EVH et kvart sekund tidligere enn om du brukte et rør fra Sovtek?

Ellers fikk jeg ikke så mye ut av selger-lingoen deres. Kjøper heller JJ fra Tyskland: http://www.tube-town.net/ttstore/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fikk mine 4 stk High gain ECC83S fra Eurotubes i dag, og de er satt inn også.

Merker veldig god forskjell, til det bedre!

Spesielt på Crunch kanalen, den måtte jeg skru gain ned to hakk for å få det som før. Ultra crunch fikk også mer gain, og det var det jeg ville. Clean-kanalen ble noe høyere enn før, men ellers var jeg kjempefornøyd med lyden fra den kanalen, og den er ganske lik nå.

Crunch kanalene er blitt bedre også lydmessig, ikke så skarp som før, og mer bunn i dem. Det er sånn jeg liker det!

Så jeg sier meg veldig godt fornøyd med rørbyttet i Rock Masteren!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk her:

Jeg kjøpte 8 forskjellige rør for å sammenlikne:

Det er virkelig ikke store forskjellene her.

Det store utbyttet får man ved å modifisere. Det er ganske mye man kan gjøre ved å skifte få deler her!

Endret av CowJuice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.