Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Løse cloner? på basselementer


Anbefalte innlegg

Jeg har en kompis som har veldig dårlig lyd i 4x10 basskabinettet sitt. Da vi skrudde av fronten så vi at det var sprekk mellom membramen og den runde dingsen (clonen?) i midten.

Er det greit å bare lime dem på plass igjen? Isåfall hva slags lim bør vi bruke?

Er det vanlig at basselementer tar kvelden mye før de mer seiglivede gitarelementene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Papirlim" hadde jeg vært veldig skeptisk til å bruke. Men Casco kontaktlim fungerer utmerket, og også til å forsterke de områdene av membranen som beveger seg mest. Man ser gjerne på en velbrukt høyttaler at pappen begynner å bli frynsete der det er mest bevegelse. En liten pensel og et strøk med casco forlenger livet på høyttaleren vesentlig. Det er selvsagt lurt å gjøre dette før det er hull eller sprekker.

Nå kommer det sikkert noen gullører og sier at det ødelegger lyden, men jeg har aldri klart å høre noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den som kalles dust cap.

Takk for svar!

Vi får prøve å reparere.

Men er det slik at bass elementer har kortere levetid enn gitarelementer.

Vel det jo mye mer bevegelse i bass-elementene, men dem er også dimensjonert for det også vil jeg tro, så jeg tror ikke det er noe særlig forksjell under normalt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, etter det jeg vet er det ikke noe forskjell.

Forsterkere kan bli oppbevart under relativt ugunstige forhold, med høy luftfuktighet og så videre, og slike forhold vil nok innvirke mer på lim, papp og slikt enn bevegelse. Som nevnt er jo basshøyttalere trolig konstruert slik at de tåler å "røre" mer på seg.

Casco kontaktlim fungerer i hvert fall utmerket. Det er greit å jobbe med, og reparasjonen varer i mange år. Jeg har et 15" element som av unevnte grunner fikk et par hull i seg. Casco, og like fint i dag, 15 år etter at det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.