Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmelaget kabinett - strøm i kroppen?


Anbefalte innlegg

Jeg har tatt ut innmaten av en Peavey rørkombo, og bygd om den til en topp. Forsterkerdelen har jeg satt inn i et spesialtilpasset kabinett laget av aluminium. Jeg ser at det finnes få hjemmelagde kabinetter av aluminium der ute, og er derfor usikker på denne type materiale i forhold til strøm og jordingsfeil.

Kanskje et dumt spørsmål, men kan kabinettet lede strøm? ..føler meg ikke helt klar for å sette i strømkontakten i veggen før jeg har forhørt meg med dere kyndige mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinettet kan lede strøm. Jeg ville også ha jordet selve kabinettet ditt. Det er viktig at det ikke er noe kontakt mellom ledere eller kortet og kabinettet ditt. Da kan du ryke forsterkeren ved at det kan kortslutte forskjellige steder.

Selve forsterkertoppen er vel ganske trygg hele tiden uansett regner jeg med. Spørs bare på hvordan du har plassert det i kabinettet.

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar !

Hvordan jorder jeg chassiet enklest mulig?

For å gjøre det veldig enkelt kan du kople en 2,5 kvadrat gulgrønn pn fra jord i stikkontakten og feste den andre enden i kabinettet, dette er selvfølgelig ikke å anbefale fordi det blir upraktisk og stygt. Du har sikkert en jordleder i koplingsstykke i forsterken, sjøt den og fest en ende i kabinettet. Fra det punktet kan du også føre flere jordledere (utgjevningsforbindelse) til andre deler av kabinettet for å sikre god jord overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar !

Hvordan jorder jeg chassiet enklest mulig?

Det beste ville vært at du tar jord ledningen fra strøminntaket ditt (gul/grønn ledning fra veggen)

så fester du denne fast i chassiet, for å så ta jording derfra og videre, da reduserer du mye støy også.

Enkeleste blir eksempel å ta en kabelsko, klemme denne på jord ledningen så skru den fast under en mutter på en av tranfo'a dine.

Evt bruke et slikt "loddeøre" som festet på samme måte, du kan også lodde ledningen fast i kabelskoen (isolasjonen er det bare og dra av) om du vil ha en helt 100% kobling som sitter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er skrudd er ikke det en garanti for at det er god nok kontakt, jeg vil anbefale i jorde kabinett uansett. Aluminium leder jo strøm såpass bra at kabler med litt tykkelse gjerne blir lagt i nettopp aluminium. Hadde vært kjedelig hvis man skulle være så uheldig å få jordfeil på toppen. Da kunne man ha fått ca 130-230 volt i kroppen. Dette er ikke en behagelig opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.