Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med min hand.


Andreaskm

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittelen sier, trenger jeg hjelp med langfingeren og ringfingeren. De ligger ganske nært hverandre når jeg spille nesten som de ligger på hverandre og får dem ikke "fra hverandre" viss dere forstår :P

Så jeg lurer rett og slett bare på om der er noen gode øvelser for å få de tøya ut skikkelig!

Har brukt en hammeron øvelse jeg så på youtube.

Den:

Men det hjelper fortsatt ikke.

Kan også ha med att jeg har spilt gitar siden mars i år med noen avbrekk her og der.

Den:

Takker for svar!

Endret av Andreaskm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg gjorde i starten for å generelt få tøyd fingrene var følgende øvelse:

Sitt med alle fingrene på en hånd samlet. Så "splitter" du hånda mellom hver av fingrene. Først mellom tommel og pekefinger, peke- og langfinger, lang- og ringfinger og ring- og lillefinger. Når du har gjort dette litt så får du litt mer kontroll over hånda di, og det er er lettere å strekke fingrene fra hverandre når du trenger det på gitaren. Lenge siden jeg har gjort det, så nå er jeg ikke så god på det lenger, men nå er det ikke et problem for meg når jeg spiller lenger heller.

Egentlig beste tipset jeg kan gi. Funket for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er det at de 'sitter tett' som er problemet? Har du prøvd å fokusere på at de skal gjøre separate bevegelser og sett om det hjelper?

Her er en øvelse jeg mener å huske jeg fikk fra han som var gitarlæreren min da jeg gikk på Viken. Da var jeg ung (og visste alt, lo av etc etc) og brydde meg ikke så mye ang. det faktum at man faktisk bør øve for å bli virkelig god (derfor er jeg bare ca middelmådig).

Satt litt med denne i sted og den gjør virkelig underverker for teknikken. I hvert fall for undertegnedes. Her får lillefingeren virkelig kjørt seg, og det er i tillegg en veldig bra 'alternate picking'-øvelse.

Der hvor det er heltonetrinn mellom lyseste og nest lyseste tone (e-streng) bruker du lillefinger og langefinger. Er det halvtone mellom lysest og nest lysest bruker du lillefinger og ringfinger.

post-3232-0-48020700-1325787212_thumb.jp

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte nesten å si att handen er passe ute å kjøre, fordi det ene beinet som går til handleddet var litt lengre enn det andre, så fekk fiksa det i november da de filte ned osv. Glemte også å ta med att leddene i fingrene henger litt på en måte :o

Har null anelse på hvorfor. Men skal på sykehuset nå på torsdag å få hørt litt mer om det da og kanskje få noen kjekke øvelser i tillegg :P

Tusentakk for bra svar, må testes ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tror kanskje heller en fysioterapeut kan komme med bedre fysikalske tips til problemområdet ditt.

Hva fører fingerproblemene dine til, når det kommer til det tekniske ved å spille gitar?

Hva med å forsøke og fokusere på det å spille og se om det går an å se forbi fingerproblematikken? :)

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dersom du har spilt under et år, er nok mer et spørsmål om tålmodighet enn fingerplassering :-) I likhet med alle andre ting, så tar det tid å mestre gitar :-)

Takk uansett for nyttig video, trenger noen teknikkøvelser for å komme back on track etter noen års pause fra spillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.