Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bias-guide?


Gjest Elma

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det så tåler gamle Mullards mer,

og er ikke så avhengige av nøyaktig bias for å funke maksimalt.

Men mange setter inn biasjustering i amper som ikke har det originalt.

Det kan være greit for å få mest mulig ut av dagens rørproduksjon.

- Men det er ikke slik at en gammal Marshall med Mullards

og uten biasjustering låter dårlig i forhold til en med biasjustering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biasjustering er oppskrytt!

Nja, endel Mesa og 5150 som er satt skitkaldt låter jo ikke akkurat kuler å krutt. De låter mye bedre når man får justert dem riktig. Men for all del Mullards til folket sier nå jeg (men neste alle de gamle Marshall ampene som ligger på amparchives er bygd om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

I en forsterker med kald bias er hvilestrømmen i røra lav. Dette resulterer i crossover forvrenging. (et rør forsterker de negative halvdelene av signalet, det andre røret forsterker de positive halvdelene. I overgangen får en forvrenging som ikke låter bra, crossover forvrenging)

I en forsterker med varm bias er hvilestrømmen i røra høy, en unngår crossover forvrenging og får tidligere klipping av signalene, (overstyring av røra) som er forvrengingen vi er ute etter.

Et rør har et maksimalt platetap, som er hvor mye effekt du kan ha som maks tap i røra. Dette blir varme. Settes biasspenning slik at det går mye hvilestrøm i røra blir det omsatt mer effekt i selve røret, varmen i røret stiger. Settes rørene varme vil levetiden på røra bli redusert.

Vi må justere bias slik at vi ikke får crossover forvrenging men samtidig ikke så mye strøm at røra får unødig kort levetid.

Tapet i røra er anodespenning ganger hvilestrøm. Ettersom forskjellige forsterkere har forskjellig anodespenning er fasittsvaret på hvilestrømmen det som produsenten av forsterkeren har oppgitt.

Når jeg var ung (les : I gamle dager) eksisterte ikke matchede rør. Bias justeres da til den verdien produsenten oppgav, men for det røret med høyest strøm. Ved for store avvik var det bare å bytte det ene røret til avvika ble akseptable.

Det er riktig som det er påpekt tidligere i tråden at det en høye spenninger med i bildet. Dette kan være særs usunt. (dødelig) En god regel når en jobber med rør er å ha den ene handa i lomma. Dette er for å unngå strøm gjennom den ene armen, gjennom hjertet og ut av den andre armen.

Espen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Du sier at; "justere bias slik at vi ikke får crossover forvrenging men samtidig ikke så mye strøm at røra får unødig kort levetid". Men hva er den rette innstillingen da? Går det på volt? Har bias-test bakpå ampen. Plugger jeg inn et voltmeter der og ser hvor mye volt det går gjennom? Og hva er den rette volten? Jeg er helt fersk på dette så jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned denne og les på side 28 om bias. (mye annet fint å få med seg der også)

http://www.metroamp.com/downloads/50_WATT_KIT_INSTRUCTIONS.pdf

Kjøpte forresten en Ampeg VT40 her om dagen. Den låt ikke pent, så jeg fikk den ganske billig.

Bytta ut Sovtek 7027 røra med NOS RCA 7027 og ampen låt som en kule.

De nye 7027 røra fra Sovtek tålte ikke spenninga i ampen og bias steg alt for høyt under belastning.

Det hadde ikke vært så lett å finne ut av uten å måle bias med ampen i bruk.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sier du at bias-justering er oppskryt, så sier du noe annet. Kanskje greit å få fakta på plass når man forteller andre hva de skal gjøre ;)

Evil Cap: Dette varierer fra amp til amp og hva som er lettest. Generelt sett er det strømmen du måler, men de fleste(?) amper har en resistor som du kan måle spenningen over for å få den riktige strømmen. Sistnevnte er enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sier du at bias-justering er oppskryt, så sier du noe annet. Kanskje greit å få fakta på plass når man forteller andre hva de skal gjøre ;)

Evil Cap: Dette varierer fra amp til amp og hva som er lettest. Generelt sett er det strømmen du måler, men de fleste(?) amper har en resistor som du kan måle spenningen over for å få den riktige strømmen. Sistnevnte er enklest.

Det er heller ikke mulig å stille bias på Ampeg'en hvis det er det du lurte på.

Innlegget mitt handlet om å bruke bias-strømmen i feilsøking, og at dette var nyttig i dette tilfelle.

Kanske greit å sjekke hva andre skriver før du surrer det til?

Ellers retter jeg gjerne opp faktafeil hvis du har noen å bidra med.

Hvis ikke, burde du la være å påstå at fakta ikke er på plass.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Hei, Jeg trenger en ny sadel (for E-strengen) på broen på min Fender American Performer Precision Bass. Se vedlagte bilder. Så vidt jeg kan se er den lik den på American Delux bassene. Jeg håper å få tak i en uten å måtte kjøpe en komplett ny bro. Kanskje noen her har en liggende etter å ha byttet ut broen på egen bass?  
    • Takker. Sender mail til Line 6 Support som bare kommer med svada..
    • Senderen funker ikke med g30. Senderen funker med g70 og g75…
    • Ja, stemmer det. Line 6 boksen har kanskje ikke saueplage.(EDIT: hahaha. Squelsh) Blander utstyr. Kikket over manualen på den nå. Ser ut til at det rådes til å ha den unna diverse utstyr og andre «høye» pedaler etc. for min del er denne nå egentlig ubrukelig.    så jeg må også på leting etter noe nytt. Jeg vet jeg vil ha en digital sender og mottaker, men jeg vil ikke ha noe 2.4 ghz utstyr. Alt for mange usikkerhetsmomenter når det kommer til wifi teknologi. Kjipt å få dropouts fordi publikum har smarttelefoner egentlig.   kanskje noen andre har noen gode råd for hva som funker bra?   kan anbefale å se denne videoen. Forklarer mye     
    • Takker! Ja tragisk nok så bruker de andre i bandet G30 (som jeg selv hadde før) og det funker uten problemer. Du skrev "squelsh funksjonen", mente du scan for best channel? Den bruker jeg alltid.  Ja den er vel dårligere pga den ikke har antenne, mens det har jo G30. Men vet du om senderen funker med G30? Og vet du om andre bra trådløse systemer?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.