Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med erfaring med en Gibson Les Paul Junior?


Rødvin

Anbefalte innlegg

Noen som eier en Gibson Les Paul Junior Faded som har lyst til å dele sine erfaringer med gitaren? Ser at de går an å få tak i til rundt 5000,- nye og det er jo veldig billig synes jeg, men hvor mye Gibson får man egentlig for den summen. Hvordan er for eksempel byggekvaliteten? At den kun har en P-90 og ikke har så veldig fleksibelt lydbilde pga det bekymrer meg ikke, så akkurat det blir ikke noe problem.

Gitaren jeg snakker om er:

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Jr-Faded.aspx

Håper på mange tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en jr. den er en skikkelig rockeøks. men jeg har aldri hatt problem med at den er sur. p-90 løter rått, og den er perfekt om du spiller mye rock. jeg vurderer faktisk å selge min. jeg trenger penger til ny forsterker. den jeg har er da i satin cherry (litt rødlig) bare send pm om du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brua på Junioren er justerbar på sidene. Hvis den blir justert riktig er den ca. like ren i bånda som andre gitarer uten muligheter for finjustrering.

Alle Martin gitarer f.eks........

Bytt ikke ut wraparound stolen på en Junior. Den er med på å lage en resonans som er viktig for særpreget til en Junior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brua på Junioren er justerbar på sidene. Hvis den blir justert riktig er den ca. like ren i bånda som andre gitarer uten muligheter for finjustrering.

Alle Martin gitarer f.eks........

Bytt ikke ut wraparound stolen på en Junior. Den er med på å lage en resonans som er viktig for særpreget til en Junior.

Javel, eller neivel... Har som sagt bare prøvd et stk. Ny i butikk. Fullstendig umulig å stemme. Et særpreg jeg for min del helst klarer meg uten... :D

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har to selv, en `57 og `64. begge låter knall. p90 er fleksibelt nok for mitt bruk, og vil være det for de fleste andre også. kjenner ikke faded serien godt, men de jeg har spilt på i butikk har virket greie. ikke vær redd for wraparound, blir rent nok. er jo samme prinsippet som på 99% av akkustiske gitarer, men hører ingen klage, og etterlyse tunomatics på disse.

løp og kjøp,

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min i et par måneder nå og må si meg fornøyd. Du får det du betaler for, slik er det stort sett. Byggekvaliteten er bra, men kroppen består stort sett av flere biter og derav prisen. Mikken er vel samme som står på alt av P90 hos Gibson og låter kanon. Brua er ikke mulig å justere hver tone individuelt, men dette er null stress. Er den justert riktig i forhold til vinkel er det så rent at du klarer ikke å høre det. Selv opplevde jeg strenghøyden som litt høy når jeg fikk min, men justerte den faktisk i går og det var bare en raske justering med litt slakking av truss pluss litt senking av bru, ble betraktelig bedre, men tror enda jeg har litt å gå på for å få det enda lavere. Forøvrig er jeg ikke veldig avhengig av så alt for lave strenger så jeg tror det blir med det.

Du sier at du ikke er avhengig av så mye variasjon, da er det bare løp og kjøp. Den rocker i bøtter og spann.

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min i et par måneder nå og må si meg fornøyd. Du får det du betaler for, slik er det stort sett. Byggekvaliteten er bra, men kroppen består stort sett av flere biter og derav prisen. Mikken er vel samme som står på alt av P90 hos Gibson og låter kanon. Brua er ikke mulig å justere hver tone individuelt, men dette er null stress. Er den justert riktig i forhold til vinkel er det så rent at du klarer ikke å høre det. Selv opplevde jeg strenghøyden som litt høy når jeg fikk min, men justerte den faktisk i går og det var bare en raske justering med litt slakking av truss pluss litt senking av bru, ble betraktelig bedre, men tror enda jeg har litt å gå på for å få det enda lavere. Forøvrig er jeg ikke veldig avhengig av så alt for lave strenger så jeg tror det blir med det.

Du sier at du ikke er avhengig av så mye variasjon, da er det bare løp og kjøp. Den rocker i bøtter og spann.

Stram trussen din igjen du. (Så fremt den ikke "buet" feil vei...) Mest mulig rett hals er en fordel for lav action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stram trussen din igjen du. (Så fremt den ikke "buet" feil vei...) Mest mulig rett hals er en fordel for lav action.

Hadde dønn flat hals, men fikk litt klirr i enkelte bånd, så for å kunne senke brua var jeg avhengig av å få litt bue, snakk om minimale saker.

Edit: Ja, for brua stod ganske høyt fra før.

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brua på Junioren er justerbar på sidene. Hvis den blir justert riktig er den ca. like ren i bånda som andre gitarer uten muligheter for finjustrering.

Alle Martin gitarer f.eks........

Bytt ikke ut wraparound stolen på en Junior. Den er med på å lage en resonans som er viktig for særpreget til en Junior.

Greit nok som en generell betraktning. Men jeg syntes du utelukker at det ikke kan være reint? Den sjappa jeg prøvde Junioren i, drives av den sannsynligvis dyktigste musikeren jeg kjenner, og han er den eneste jeg personlig kjenner som har absolutt gehør. Jeg stemte den opp, spilte litt, lånte en tuner, spilte litt mer, før jeg spurte ham om han kunne stemme den for meg. Han gjorde det, og vi konkluderte med at dette var et eksemplar som faktisk var direkte sur allerede i tredje bånd.

Jeg har ingen Martin. Men jeg har aldri sett en akkert som ikke har en stol hvor strengenes anlegg ikke varierer nedover. Det gjør det ikke på Junioren, der et dette en rett linje. Samme som en tre-stols vintage tele-bridge, de som ikke er kompensert, er klin umulig å få helt reine.

Når det er sagt, så er det jo fint for alle dem som ikke hører dette da, så slipper de unna en del problemer, som f.eks. å irritere seg over en sur gitar.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen Martin. Men jeg har aldri sett en akkert som ikke har en stol hvor strengenes anlegg ikke varierer nedover. Det gjør det ikke på Junioren, der et dette en rett linje. Samme som en tre-stols vintage tele-bridge, de som ikke er kompensert, er klin umulig å få helt reine.

Det stemmer ikke, bare re-issuene har rett bru. De nye har kompensert.

SG_Junior_Bridge_sm.jpg

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke, bare re-issuene har rett bru. De nye har kompensert.

SG_Junior_Bridge_sm.jpg

Så bra. Det forandrer jo hele saken. :)

Men det blir jo litt teit at du sier at det jeg sier ikke stemmer, når jeg har forklart at den jeg prøvde hadde rett bru.... eller?

EDIT: ..... Og dessuten, så er det kanskje også en bekreftelse på at det jeg skreiv var riktig. Det er vel en grunn til at de nå har kommet med kompensert bru....

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en re-issue Special med wraparound. Ikke noe problem med intonasjonen her i gården, men det kan hende et der noe i veien med ørene mine! :P Hvis det derimot er problemer, finnes det både kompanserte wraparounds, og til og med bruer med individuelt justerbare sadler.

F.eks. http://www.pigtailmusic.com/Products.php#IntonatableTailPiece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.