Web Analytics
Jump to content

Innbilt Trinn (Miniatyrmusikk)


PerA
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne dele stykket mitt, "Innbilt Trinn" med dere. Dette stykket ble skrevet til ensemblet som kaller seg selv "a very small consortium" (tidl. Chicago Miniaturalist Ensemble).

Ensemblet spesialiserer seg på miniatyrmusikk, og jeg fikk en mengde retningslinjer som definerer miniatyrmusikken de fremfører. F.eks. kunne et stykke ha 100 noter eller færre, eller være kortere enn 60 sekunder.

Resultatet ble stykket "Innbilt Trinn", for vibrafon og altsaxofon. Jeg tok utgangspunkt i kun to klanger/akkorder, og varierte over ett enkelt tema. Stykket varer i ca. 40 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Interessant! :)

Jeg mener at mye musikk i stor grad kan være godt kortere enn de radiotilmålte 3 minuttene vi ofte hører. Rundt oss er det ofte korte sitat og ordtak som blir sittende, mens vi ikke har tid, ork eller interesse til å høre gjennom en hel monolog, enda mindre en tale. Nuvel, ikke sikkert musikk kan oversettes til uttrykk på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Takker! :)

Jeg har faktisk laget meg noen komposisjonsteser som jeg forsøker å følge konsekvent når jeg skriver musikk. En av dem er som følger "Musikken din skal være over 3 minutter lang, evt kortere enn 60 sek." Har funket greit så langt, men jeg har noen låter som sklir rett inn i singelformatet.

Morsomt det du sier om anekdoter og musikk, det er mange som driver med aleatorikk (terninkastmusikk) som skriver musikkstykkene sine som små anekdoter på rundt 1 minutt. Nå kommer jeg ikke på noen navn i farten, men husker en forelesning om akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

Miniatyr ja, denne må vel kvalifisere?

Definitivt. Jævlig tight spilt.

Morsomt stykke, selv om instrumenteringen godt kunne ha vært mer eksperimentell for min del.

Uten at det har noen relevans, rakk jeg å tenke at dette hadde vært noe som hadde passet inn som musikk i "Pompel og Pilt"..

Fikk en liste over instrument jeg kunne skrive for, og den var ikke så overdrevent variert. Plukket de instrumentene jeg kjente best notasjons- og klangmessig. Ville dessuten ha et instrument der jeg kunne ha flerklanger, og piano var jeg ikke så gira på.

Pompel og Pilt-referansen anser jeg som en hedersbetegnelse. :)

Liker det.

Hvordan kom du i kontakt med ensemblet egentlig?

De hadde en såkalt "Call for Scores" der de etterlyste musikk til høstprogammet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.