Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tidenes beste Norske skive?


Greener

Anbefalte innlegg

Tja, Norges største musikalske eksportvare burde kanskje dras frem...

A-ha var jo representert med både 2. og 3. plass. ;)

Jeg skjønner poenget ditt, men nå er det jo slik at relativt sett, er ikke metal veldig schwært internasjonalt sett heller, men, ja noen norske metalband selger ganske bra i utlandet. De fleste kanskje mer enn her hjemme. Og det var vel først med black metal at det ble noe spesielt med norske band ifht. andre metalband? Og med det snakker vi jo om et tidsperspektiv på de siste 10-15 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

A-ha var jo representert med både 2. og 3. plass. ;)

Jeg skjønner poenget ditt, men nå er det jo slik at relativt sett, er ikke metal veldig schwært internasjonalt sett heller, men, ja noen norske metalband selger ganske bra i utlandet. De fleste kanskje mer enn her hjemme. Og det var vel først med black metal at det ble noe spesielt med norske band ifht. andre metalband? Og med det snakker vi jo om et tidsperspektiv på de siste 10-15 år?

Hvorvidt det har stor publikumsappel eller ikke er vel strengt tatt revnende likegyldig, denne kåringen skal ikke ha noe med antall solgte skiver å gjøre, da platesalg ikke er noen god indikator på hvor bra en skive faktisk er.

Og kan ikke musikk som er laget de siste 20-25 år være med på lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det har stor publikumsappel eller ikke er vel strengt tatt revnende likegyldig, denne kåringen skal ikke ha noe med antall solgte skiver å gjøre, da platesalg ikke er noen god indikator på hvor bra en skive faktisk er.

Og kan ikke musikk som er laget de siste 20-25 år være med på lista?

Det var egentlig ikke det som var poenget mitt. Her var det jo 100 norske musikere som skulle velge de 100 beste norske utgivelsene. Jeg har ikke sett hele lista, bare de 10 øverste. Jeg vet heller ikke hvem de musikerne er som har vært med, annnet enn de få navnene som står nevnt. Altså ingen representant fra metalsjangeren på topp 10. Hva sier det? Jo, det sier at sjangeren ikke har hatt særlig betydning for de musikerene som har deltatt i utvelgelsen. Det sier litt om hvor betydningsfull sjangeren egentlig er generelt sett, kanskje, i og med at et utvalg ofte representerer generelle strømninger. Og du har helt rett i at salgstall ikke sier noe som helst om hvor bra ei skive er.... for DEG. Altså hvor bra ei skive er, er veldig subjektivt.

Jeg har selv vokst opp med heavy metal, hardrock, puddelrock osv. og hører mye på det fortsatt, men min musikalske horisont pr. i dag, er nok en del breiere enn den var, men det er så. Poenget mitt, for å prøve å si det enkelt, er at metalsjangeren ikke er så betydningsfull som metalheadsa kanskje liker å tro. Jeg legger likevel ikke noe negativt i det i forhold metal som sjanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er da både Mayhem og Burzum representert med to plater hver (strengt tatt er Burzum representert med tre plater, da Aske og Burzum er slått sammen til en utgivelse) på lista og Emperor en, så helt fri for metall er den da ikke...

Endret av Rødvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er da både Mayhem og Burzum representert med to plater hver (strengt tatt er Burzum representert med tre plater, da Aske og Burzum er slått sammen til en utgivelse) på lista og Emperor en, så helt fri for metall er den da ikke...

Nei, der kan man se. Hvor fant du forresten resten av lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.platekomp...usikk.aspx?1581

Men hvis du har god tid så vil jeg anbefale deg å lese omtalene av alle skivene hos Morgenbladet, de har jo tross alt publisert en artikkel for hver eneste av de 100 skivene. Er litt kronglete å finne frem til alle, men her: http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/search?crit=dagens+plate

Endret av Rødvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(strengt tatt er Burzum representert med tre plater, da Aske og Burzum er slått sammen til en utgivelse)

Her har jeg skrevet feil, Burzum er registrert med tre plater på Platakompaniet sin liste da de linket til dobbeltutgivelse Aske/Burzum, så da trodde jeg de begge to var med, men det er ikke tilfelle. Burzum har da altså to plater med på Morgenbladet sin liste, nemlig Burzum og Filosofem.

Immortal er også listet her. Mer enn nok metal blandt topp 100.

Finner ingen Immortal, med mindre man regner med Ensemble 96 sin korplate Immortal Nystedt da :P Men som du sier, mer enn nok av metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.