Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pusse ned hals og headstock?


Ibanez Prestige

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer kjøp av gitar med lakkert hals og headstock. Problemet er at jeg hater lakkert hals. Jeg trives ikke med å spille på det og jeg synes det ser stygt ut.

Er det mulig å pusse ned halsen (og ta med headstock i samme slengen) uten å ødelegge den? Kan jo eventuelt tilføre et tynt lag med gjennomsiktig lakk etterpå for beskyttelse, vil bare unngå at halsen blir såpeglatt.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är inga problem att slipa bort lacken på gitarrhalsen (även på huvudet, om man vill det).

Om det påverkar ljudet (vilket det inte verkar göra) så är det till det bättre.

Hård lack hämmar vibrationer att röra sig i träet.

Dock är det risk att halsen i början rör lite på sig, så att man får justera den lite i början.

Man måste inte, men det är bäst att olja den lite när man är färdig, annars blir träet öppet för att suga i sig fukt, och det är inte så bra.

Skall du slipa bort det.

Så ta med 250 papper till du börjar komma igenom lacken överallt.

Ta sen med 400 papper till du tycker att all lack är borta.

Ta sen och fukta halsen med lite vatten (lite vatten) så att alla porer i träet reser sig.

Låt den torka och slippa igen med 400 papper.

Fukta sen en gång till, låt den torka och slipa sen en sista gång med 600 papper.

Sen tar du en 50/50 blandning av kokt linolja och balsam terpentin och fuktar ner alla slipa ytor med det (bara lite olja, inte dränka).

Låter det suga i kanske 5 minuter, sen tokar du ren halsen från all olja som ligger kvar.

När halsen känns helt torr så gnider du halsen med en bomulstrasa så mycket du orkar.

Värmen från ditt gnidande får oljan att tränga djupare in.

Jag gör så på alla mina gitarrer, fast jag lämnar lacken på huvudet (där spelar jag ändå inte).

Lacken är till för att skydda träet mot fukt, så ta bara bort den där den är irriterande (och olja efteråt).

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri merket noe til denne seigheten folk snakker om, men så er alle gitarene mine velbrukt da... Etter en drøyt fuktig gig er halsen ofte litt seig da :D

Merker det spesielt godt på Les Paul, men ja, det forsvinner av seg selv om gitaren blir brukt. Jeg merker det godt fordi jeg svetter som en gris i håndflata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren har ikke stor verdi og jeg har tenkt å modde den endel uansett så andrehånds-verdien vil nok automatisk bli lav.

Det er snakk om en stratocaster-type gitar med farget lakk på baksiden av halsen og på headstock.

Tusen takk for mye god informasjon her nå, dersom jeg klarer å skrape sammen pengene så blir nok dette høstens gitarprosjekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren har ikke stor verdi og jeg har tenkt å modde den endel uansett så andrehånds-verdien vil nok automatisk bli lav.

Det er snakk om en stratocaster-type gitar med farget lakk på baksiden av halsen og på headstock.

Tusen takk for mye god informasjon her nå, dersom jeg klarer å skrape sammen pengene så blir nok dette høstens gitarprosjekt. :)

Ett sista tips.

Använd inte för fint papper, alltså ner till 1000 eller finare.

Då börjar halsen bara kännas som om den är lackad igen.

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.