Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspill? Skal gjøre mitt LIVS GITARKJØP - hjelp


Andre92

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ditt livs gitarkjøp?. Ehm.. joda...

PRØV DEM og de hvilken DU synes er best.

Visste jeg ville høre dette, men jeg er ikke tilbakestående! :D Har spilt halsen av det meste av gitarer som er relevante her (bortsett fra 76 customen, som jeg er noe skeptisk til). Vil bare ha litt innspill mr. sarcasm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenkte sikkert rett. Vi kan jo ta det en gang til: Les Paul Custom er altså en av mange forskjellige Les Paul modeller.

Custom Shop Les Paul er en Les Paul som er produsert på Gibsons Customshop-fabrikk. Fra 2004 er Les Paul Custom produsert ved Gibsons Customshop-fabrikk. Det er også de ulike re-issuene (Historic serien) I denne serien finner man re-issues av Les Paul Standard fra 1952 og opp til 1960 (R2,4,5,6,7,8,9,0 der 2-tallet forteller at det er en re-issue av en 1952-modell, 0 en 1960-modell osv.) Blant disse finner man også re-issues av Les Paul Customs De blir ofte kalt B4, B7 eller R4BB, R7BB. BB står som flere sikkert skjønner for Black Beauty som disse ble kalt den gangen. Det finnes også en Les Paul Custom '68 RI som har litt andre specs enn B7. Bla.a. lønnetopp. '50 talls LP Customs skilte seg vel fra Standarden ved bla.a. at både kropp og topp var i mahogny. Standard hadde lønnetopp.

Før 2004 ble Les Paul Custom produsert av Gibson USA sammen med de andre 'ordinære' produksjonsmodellene.

(Nå, må det vel ha sunket inn? :D)

wow, mye kjekk informasjon å ha med seg i alle fall. men vil det si at les paulene som ble produsert f.eks 2000-2004 gjerne ikke er av samme "kvalitet"? -Siden de er produsert sammen med de ordinære produksjonsmodellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow, mye kjekk informasjon å ha med seg i alle fall. men vil det si at les paulene som ble produsert f.eks 2000-2004 gjerne ikke er av samme "kvalitet"? -Siden de er produsert sammen med de ordinære produksjonsmodellene.

Hvis du tenker på LP Custom, kan man vel anta at det er tilfelle ja, uten at jeg kjenner til forskjellen på før og etter CustomShop-modellene. Det er sikkert noen her som kan utdype mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, MÅ du ha Gibson? I den prisklassen hadde jeg heller kjøpt en brukt PRS, som er mye finere, og jeg syngtes de er bedre. men du må vel ha en Gibson? :)

Selvfølgelig må han ha Gibson! ;) Tør jeg spørre hva som er bedre med en brukt PRS (du sier ingenting om modell....) enn f.eks. en CS Gibson LP R7 eller R8, eller en CS Les Paul Custom som er blitt foreslått her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ikke, det er intensjonene mine. :)

PRS over og ut

Finfin parering! :) Vi trenger flere i Gibson-menigheten her inne slik at vi står bedre rustet mot den store hopen av møbelgitar-entusiaster her inne som mener at bare det IKKE står Gibson (eller Fender for den saks skyld) på headstocken, så er det verdens beste gitar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har kanskje tråden blitt kjedelig,

men her er updaten:

Nå er jeg temmelig sikker på den "nyere" CS Gibson Les Paul Custom ebony til 18.000, ettersom den bare koster to lapper mer enn 76' customen brukt som er meget slitt og uten et særlig bra rykte. Fant også ut at den "nyere" er produsert i 2005 hos Custom Shop "plassen" eller whatever til gibson, noe som ikke nødvendigvis betyr, men får meg til å tenke, at produksjonen er grundigere gjennomført enn de før 2004! Heller ingen mulighet for å teste 76'en før kjøp uansett.

Her har dere den aktuelle kandidaten min:

24_-560803278.jpg

24_-409878057.jpg

24_1257099320.jpg

24_1609940582.jpg

Altså i velstand, lekker og relativt ny gitar jeg selv kan slite med åra. *i skyene*

76' lpen:

Oisann! Den var visst solgt, var meget slitt ned uansett, og kommer ikke til å vurdere eldre gibsoner uansett. Føler meg for ung til å kjøpe en så gammel og pre-museum gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offtopic, men hva er hovedforskjellen mellom en LP Standard og en LP Custom?

Det spørs hvilket årstall du skal sammenligne. I utgangspunktet så er Custom high end versonen av Les Paul.

Her er en historisk gjennomgang. Hovedforskjellen var mahognytoppen til Custom modellen, men det stemmer ikke for alle utgaver av gitaren.

Les Paul modeller

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har kanskje tråden blitt kjedelig,

men her er updaten:

Nå er jeg temmelig sikker på den "nyere" CS Gibson Les Paul Custom ebony til 18.000, ettersom den bare koster to lapper mer enn 76' customen brukt som er meget slitt og uten et særlig bra rykte. Fant også ut at den "nyere" er produsert i 2005 hos Custom Shop "plassen" eller whatever til gibson, noe som ikke nødvendigvis betyr, men får meg til å tenke, at produksjonen er grundigere gjennomført enn de før 2004! Heller ingen mulighet for å teste 76'en før kjøp uansett.

Altså i velstand, lekker og relativt ny gitar jeg selv kan slite med åra. *i skyene*

76' lpen:

Oisann! Den var visst solgt, var meget slitt ned uansett, og kommer ikke til å vurdere eldre gibsoner uansett. Føler meg for ung til å kjøpe en så gammel og pre-museum gitar.

Ser jo ut som et veldig fint eksemplar. Kassa på den indikerer jo også at denne er produsert hos Gibson CustomShop. Prisen er kanskje grei, men jeg har sett tilsvarende gått for litt mindre enn i dette tilfellet. Hvis du ikke allerede har kjøpt den, er det kanskje rom for litt pruting? :)

@duckling: Hovedforskjellen er jo rent kosmetisk, men som GPM påpeker har det jo også vært variasjoner på Customen opp i gjennom. Likevel er det vel generelt gull hardware, ibenholt gripebrett med blokk-innlegg til og med i 1. posisjon, mahogny i både kropp og topp.(ikke alle årsmodeller), hovedsaklig svart finish med mer forseggjort binding, selv om hvit og andre finisher kom utpå '70-tallet, "diamant" innlegg på headstock. m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dere baserer utsagnene deres på litt tynt grunnlag. Dere vet ingenting om meg, annet enn at jeg kom med et forslag om PRS? Jeg har da ikke sagt at jeg skal ha ALT annet enn Gibson?

Altså, Gibson er veldig gode gitarer, mange av de. Men endel av de jeg har prøvd har ikke gitt meg noe. Det har bare vært en gitar. Også er jeg litt lei at alle bare skal ha Gibson og Marshall, eller Fender. Sier IKKE at det er sånn i dette tilfellet ;)

Uansett, Gibson er vel tingen for deg, men finnes mye annet som er bra også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.