Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge i ikke-ledende kabinett


Anbefalte innlegg

Holder på med et lite morsomt 1/2 watts forsterkerprosjekt. Tenkte først å bruke en standard BB boks i aluminium, men så fikk jeg tak i en flott boks i gjennomsiktig rødlig plast (minner litt om plexiglass). Lurer da på om jeg må legge opp felles jord til potmetere og jackplugger siden chassis på disse vanligvis er i kontakt med hverandre gjennom metallet i en hammondboks? Støyproblemer oppstår vel bare hvis man ikke har felles jord, eller får jordsøyfe® pga kontakt gjennom metallet i boksen i tillegg til ekstra jordingskabler?

Skal jeg da lodde en kabel mellom sleeve/shield på jackene og så videre til chassis på pot'ene?

Vil ikke skjerme boksen innvendig med kobber eller aluminiumsteip, da blir poenget med gjennomsiktig plexi/plast borte.

Skjema her:

ruby.png

Skjema for wiring fra generalguitargadgets her (layout på printkortet er ikke identisk med mitt, men tilkoblingene er de samme bare plassert annerledes):

pdf skjema

Skal også ha jacob for headset, som vist på siste siden på pdf-skjemaet. Denne må isåfall også jordes, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis bruker man metallchassis for å oppbevare kretsen i et støyfritt Faraday-bur, for å unngå RF fra PCer og lysrør, kjøleskap og støvsugere, russisk AM-radio og lignende morosaker. Du vil få mer støy på grunn av at du bruker en plastboks, ikke på grunn av eventuelle jordsløyfer.

Printkortet fra GGG er bra, siden det har en fin stjernejord øverst i det ene hjørnet. Hvis du bruker et annet print (hvilket?) kan du nok likevel kopiere denne fremgangsmåten, og bare kline alle jordpunktene dine et samlet sted i et hjørne. Ellers er det egentlig ikke så nøye, siden du altså bruker en plastboks ;)

Skjerm/jord på headset må også jordes, ellers får du ikke en sluttet krets og lyd i headsetet.

Å bruke chassis til strømmer (i dette tilfellet jordstrømmene) er en "worst practice" som tilfører helt unødvendig høyere ordens klirr og støy og som gjør det vanskeligere å få kretser til å oppføre seg pent. Likevel er det som du sier nokså vanlig i en del pedaler. Høykvalitetspedaler bruker dog isolerte plugger der det er praktisk mulig. Et typisk eksempel på sånne isolerte plugger er Cliff UK som man finner på Marshall-amper, og pedaler fra Catalinbread og nyere EHX.

Du trenger ikke jorde chassiset på potene dine. Det er allerede meningsløst typiske steder hvor man ser det er gjort (for eksempel inni gitarer og gamle Fender-amper) og det blir absolutt helt unødvendig når du bygger en boks som mangler skjerming på kretsen forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et kort i fra rubyamp.com. Det står runoffgroove på kortet, men det likner ikke på noen av layoutene til forskjellige variasjoner av denne ampen på runoffgroove sidene. Det er ikke layout til kortet på rubyamp sidene, men er et halvveis dårlig foto...

Prøver slik jeg sa først, iallefall å lenke sammen shield på jackene og så teste litt. Blir det for gæli har jeg et par breadboards liggende hvor jeg kan klippe ut x antall hull jeg trenger til et felles jordingspunkt/kort som kan plasseres pent ved siden av printkortet. Liker ikke å "kline" endene på 5-6-7 kabler sammen i en diger tinnsmørje....det funker, men ser ikke bra ut.

Edit: Glemte jo helt å si takk. Takk :D

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.