Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med ISP Decimator.


embedded

Anbefalte innlegg

Fant fram en ISP Decimator pedal jeg kjøpte for et par år tilbake. Satt inn nytt batteri og koblet den til, men den vil ikke på. Jeg skrudde opp og sjekka batteriet. Det var rett koblet til, men merket batteriet var SKIKKELIG varmt. Er ikke noe god på pedaler og problemer der, så jeg lurte på hva dette forårsakes? Kan det virke med strømforsyning (ettersom jeg er på markedet etter en)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig batteriklipsen er loddet på feil vei.

Prøv å snu om på batteriet, sånn at det er "feil" vei, og se om effekten virker da.

Nå kan det være at det er gjort og slikt siden det er ett par dager siden siste post... men å snu polariteten er ikke akkurat å anbefale med mindre en vet om pedalen tåler det.

Har prøvd det i vanvare selv... så feil og satte strømforsyningen til min Peterson Strobostomp (5VDC, positiv senter) inn i min Malekko Chicklet (9VDC, negativ senter).

Kan være at det er grunnen til at jeg er på leting etter ny reverb gitt... :blush:

Malekko'n lukter dårlig og den forårsaker en del "pop" og "pang" lyder mens jeg spiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det være at det er gjort og slikt siden det er ett par dager siden siste post... men å snu polariteten er ikke akkurat å anbefale med mindre en vet om pedalen tåler det.

Har prøvd det i vanvare selv... så feil og satte strømforsyningen til min Peterson Strobostomp (5VDC, positiv senter) inn i min Malekko Chicklet (9VDC, negativ senter).

Jeg ville ikke anbefalt denne fremgangsmåten hvis jeg ikke var sikker pedalen tålte det.

Dette er heller ikke noe generelt råd som gjelder alle pedaler med alle slags strømforsyninger, men et råd til embedded om denne ISP Decimatoren og ett av hans 9V-batterier.

Det er tre grunner til at dette rådet gir mening.

1) Effekten.

ISP Decimator har polaritetsbeskyttelse, i form av 1N914-dioder. Når strømmen er koblet riktig er disse "utenfor" kretsen. Når polariteten er feil vil de kortslutte strømforsyningen til jord. Alle pedaler hvor en normalt oppegående ingeniør er borti designet har forøvrig denne beskyttelsen. Det er dog mange pedaler uten.

2) Strømkilden.

embedded bruker 9V-batterier. Disse kan levere mer enn nok strøm til å drive pedaler, men ikke nok til å grille en effekt som ISP Decimator. Hvis embedded finner en strømforsyning i markedet bør han velge en T-REX el.l. av høy kvalitet, med innebygd strømbeskytter/cut-out, for at rådet fortsatt skal gjelde, men dette blir på siden av feilsituasjonen som beskrevet i denne tråden.

3) Feilbeskrivelsen.

Effekten kommer ikke på, og batteriet blir varmt. For at batterier skal bli varme helt av seg selv må det dras mye strøm, for eksempel ved en kortslutning. Dette antyder at strømmen går feil vei, og at polaritetsbeskyttelsen jobber friskt. Batteriet og pedalen er altså helt på felgen allerede, og det er ikke så mange råd som kan gjøre situasjonen verre. Det måtte evt. vært noe sånt som å bytte til et bilbatteri eller en kjip strømforsyning.

Det er i alle fall min oppfatning av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.