Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Grain filler - hvor kjøpe i Norge, hvordan bruke?


Anbefalte innlegg

Vurderer å bygge gitarer med en smooth overflate, både med heldekkende finish, og en glossy klarlakk over fint treverk. Noen spørsmål:

Trenger jeg grain filler (norsk navn?) dersom jeg skal bruke en heldekkende finish? Hva er evt. alternativet?

Hvis jeg skal bruke grain filler, hvordan bruker man det?

Og... hvor i Norge får man kjøpt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det... Når jeg var innom både malingsforhandler og Maxbo for å handle det samme til den rosa RGen jeg pusser opp, så de såkalte malingsekspertene bare dumt på meg når jeg spurte om de hadde 'grain filler'/porefyller der. På Maxbo fikk jeg bare tips om å kjøre uanstendig mange lag med primer/grunning, mens på den lokale malingsbutikken fant de frem en herdende oljebasert klarlakk som skulle påføres med pensel. For å gjøre en lang historie kort så gikk jeg naturligvis for klarlakken. Den funket ganske så bra. Det er et par steder på gitarkroppen som ikke ble fullstendig rette, men mistenker at det er treverket som ikke er 100% plant og ikke det at treverket har sugd til seg primeren.

Jeg både svarte og ikke svarte på innlegget ditt. Nei, jeg aner ikke hvor en får kjøpt 'grain filler', i den grad man snakker den type 'filler' som gitarindustrien bruker (som sikkert ikke er all verdens forskjellige fra andre 'fillere'), men at det kan funke greit med en herdende oljebasert lakk, lik den jeg brukte (men ikke forvent deg at fibrene i treverket reiser seg så altfor mye, det gjorde det nemlig ikke hos meg).

Den enkleste metoden er vel å bestille skikkelig 'grain filler' fra Stewmac. Da vet du hva du får. Selv angrer jeg på at jeg ikke gjorde det, det hadde gjort jobben en god del lettere (ja,det ble ganske mange lag med primer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det... Når jeg var innom både malingsforhandler og Maxbo for å handle det samme til den rosa RGen jeg pusser opp, så de såkalte malingsekspertene bare dumt på meg når jeg spurte om de hadde 'grain filler'/porefyller der. På Maxbo fikk jeg bare tips om å kjøre uanstendig mange lag med primer/grunning, mens på den lokale malingsbutikken fant de frem en herdende oljebasert klarlakk som skulle påføres med pensel. For å gjøre en lang historie kort så gikk jeg naturligvis for klarlakken. Den funket ganske så bra. Det er et par steder på gitarkroppen som ikke ble fullstendig rette, men mistenker at det er treverket som ikke er 100% plant og ikke det at treverket har sugd til seg primeren.

Jeg både svarte og ikke svarte på innlegget ditt. Nei, jeg aner ikke hvor en får kjøpt 'grain filler', i den grad man snakker den type 'filler' som gitarindustrien bruker (som sikkert ikke er all verdens forskjellige fra andre 'fillere'), men at det kan funke greit med en herdende oljebasert lakk, lik den jeg brukte (men ikke forvent deg at fibrene i treverket reiser seg så altfor mye, det gjorde det nemlig ikke hos meg).

Den enkleste metoden er vel å bestille skikkelig 'grain filler' fra Stewmac. Da vet du hva du får. Selv angrer jeg på at jeg ikke gjorde det, det hadde gjort jobben en god del lettere (ja,det ble ganske mange lag med primer).

Sanding sealer/porefyller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo omtrent 10 i hele Norge som har bruk for noe sånt så det forstår jeg godt. Ikke akkurat et volumprodukt.

Da glemmer du alle "dreienerdene" i Norges land. www.verktøy arrangerer i disse dager "dreiecruise" langs hele kysten med en egen diger båt der de seiler fra sted til sted. Det er mange som har treskjæring og dreiing som hobby, og de er like utstyrskåte som oss som liker ting med strenger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og for et sted som faktisk har dette i Norge. Jeg regner med at utilgjengeligheten på stoffet er en god grunn til at så få vet noe om hvordan det brukes også... 170 for en halvliter, ja... Noen som vet hvor mye det vanligvis går med av dette stoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke det norske utrykket "porefyller" når du leter etter dette produktet i Norge

Her er 2 varianter:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=gitar&gid=92&subgid=318

Det jeg vet finnes, er at billakkbutikker har sprayfiller beregnet på biler. På sprayboks. Jeg har aldri prøvd.

Det på sprayboks er tyyynt akryl-spakkel - aka Primmer/grunning. Det man sprøyter og som gjerne kalles sprøytespakkel, slipegrunning e.l. er to-komponent spakkel som er tynt nok til å kunne sprøytes. I praksis oppfører det seg omtrent som PP100 e.l. produkter når det først er påført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for en tid siden den vannbaserte utgaven fra Stewmac. Jeg ble heller skuffet over den.

Prøvde den på den gitaren jeg lakkerte sist nå. Fulgte instruksene, og slipte fint etterpå. Såg med en gang etter første omgangen at det var langt fra bra, så jeg gjenntok det til jeg hadde tadd 5 omganger. Da det fortsatt var synlig ikke bra (altså på bart treverk, før lakkering), lakkerte jeg alikevel. Og når man lakkerer blir skavankene forsterket minst 10X... Så det ble en del omganger med klarlakk og mellomsliping før det ble noen lunde bra.

Ser også på sidene til Stewmac at kunder kan legge inn anmeldelser til produktene deres, og det er så godt som ingen som er fornøyd med denne grainfilleren (det så jeg selvfølgelig ETTER at jeg hadde kjøpt og prøvd den :) )

På den neste gitaren jeg skal lakke skal jeg prøve superlim... Det har jeg sett blitt brukt med godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjorde et søk på porefyller etter tips fra Greener, og da fikk jeg opp en tråd her på forumet om det. Overraskende. Kunne godt tenkt meg å høre mer om hvordan superlimet ble brukt. Jeg ville jo trodd at det tørker fort og kladder noe fryktelig.

Så hvis noen har dekket porer på en hel gitar med superlim, så er jeg veldig interessert i å høre om fremgangsmåte og resultatet. Superlim har jo fordelen at det blir transparent, mens de porefyllerne jeg har sett ser ut som de har farge.

Gjør man noen grunning av gitaren før man har på superlimet?

Hvordan påfører man superlimet?

Går superlimet greit å pusse ned igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også varianten fra stewmac og er svært fornøyd. Denne har en limete konsistens og påføres med sparkelspade, deretter skal den skrapes av langs trefibrene. Deretter skal sanding sealer påføres og resultatet blir en plaataktig overflate som gjør seg godt når man skal lakkere :). Har du en grov overflate kan du ta litt ammoniakk i en skål vann og pensle dette på treet. Da vil fibrene reise seg ekstra mye og da pusser du mer effektivt. Gjennta gjerne dette :)

Jeg har også brukt en spritbasert kvistlakk til transparente finisher. Denne blir helt utrolig glatt og fin selv uten pussing. Den flyter inn i seg selv og overflaten blir fri for penselmerker osv. Problemet er lang tørketid og at den legger seg på i et svært tykt lag, så pussing på til for ikke å få en halv cm tykkere instrument :)

Se byggetråden for Johannescasteren for bilder (hvis den enda eksisterer da...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt superlim to ganger, den ene gangen med bra resultat, og den andre gangen med et resultat som ikke var så imponerende.

Runde nummer en var på et område på en gitar jeg bare skulle forsegle, jeg hadde ikke noe tro på at det skulle bli helt slett. Den andre gangen var på Legobassen min, og der var jeg nok litt for godtroende i forhold til hvor mye superlimet bygger ved en påføring. Det er mulig det hadde blitt helt flott hvis jeg hadde lagt på flere lag. Selve påføringen på slette flater er veldig enkelt, legg på litt lim, og dra det utover med et brukt plastkort. Det er ikke mye lim som trengs for å få på et lag.

Jeg har jo også brukt enkomponent sparkel på legobassen, og er bare sånn passe fornøyd med resultatet i forhold til hvor mye jobb det var. I det hele tatt er det utrolig mye jobb å få en overflate som kan gi "pianolakkfinish" når man jobber med sprayboks og tilhørende produkter.

Ser det nevnes ammoniakk over her. Jeg har holdt på med litt trepolering da jeg lagde kniver, og ble da tipset om vannbeisingens edle kunst. Det å vannbeise, og så mange ganger at man ender opp med å pusse over med 800- papir, er vel verdt jobben. Gjør så her:

- Fyll vannkokeren med vann, kok det opp, og tøm vann over hele gitarkroppen/trestykket. Har du skikkelig varmt vann i springen, kan du bruke det.

- Tørk den med en gang med en hårføner eller varmepistol.

- Puss med et egnet papir, finere papir etter hvert.

Det er det hele. Litt etter tretype og slikt, kan man med fordel gjøre dette 5-10 ganger, det kjenner du jo når det ikke lenger har noen vesentlig effekt.

Slik vannbehandling er nok ikke noen fordel hvis man bygger en kassegitar, men en plankegitar tar ikke skade av den mengden vann i så kort tid. Vannet trenger så lite inn i treet at det ikke er noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.