Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Grain filler - hvor kjøpe i Norge, hvordan bruke?


Anbefalte innlegg

Jeg har også brukt en spritbasert kvistlakk til transparente finisher. Denne blir helt utrolig glatt og fin selv uten pussing. Den flyter inn i seg selv og overflaten blir fri for penselmerker osv. Problemet er lang tørketid og at den legger seg på i et svært tykt lag, så pussing på til for ikke å få en halv cm tykkere instrument :)

Dette er jo veldig interessant. Tar du en side av kroppen av gangen? Hva er "lang tørketid" i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har også varianten fra stewmac og er svært fornøyd. Denne har en limete konsistens og påføres med sparkelspade, deretter skal den skrapes av langs trefibrene. Deretter skal sanding sealer påføres og resultatet blir en plaataktig overflate som gjør seg godt når man skal lakkere :). Har du en grov overflate kan du ta litt ammoniakk i en skål vann og pensle dette på treet. Da vil fibrene reise seg ekstra mye og da pusser du mer effektivt. Gjennta gjerne dette :)

Jeg har også brukt en spritbasert kvistlakk til transparente finisher. Denne blir helt utrolig glatt og fin selv uten pussing. Den flyter inn i seg selv og overflaten blir fri for penselmerker osv. Problemet er lang tørketid og at den legger seg på i et svært tykt lag, så pussing på til for ikke å få en halv cm tykkere instrument :)

Se byggetråden for Johannescasteren for bilder (hvis den enda eksisterer da...?)

Spritbasert kvistlakk er det samme som skjellakk. Skjellakk ansees som den beste sealeren/porefylleren fordi alle andre mulige lakktyper fester seg til den. Jeg har kjøpt skjellakk fra USA (har fremdeles ikke tatt den i bruk, så personlige erfaringer er det smått med), men det kan godt være at vanlig kvistlakk fungerer like bra. Den er imidlertid ganske dyr. Det er viktig å passe på at sjellakk som skal brukes som sealer ikke inneholder voks! Hvis gitaren bare skal lakkes med skjellakk er voksholdig lakk fint, men annen type lakk vil ikke feste seg så godt til den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.