Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med nytt bygg


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er akkurat ferdig med en ny forsterker 1X12 combo. Lead kanelen låter bra, men clean kanalen har litt glass aktig lyd ved høy mellom tone med gitar volume på 10. Med volume på rundt 8 låter den bra. Lyden er bedre med fender verdier på tone kontrollen og høyere verdi på feedback resistoren, men da låter ikke lead kanalen like bra. Er det noe man kan gjøre for å få mer komprimert lyd på clean kanalen uten at det berører lead kanalen. Detter er spesielt når jeg pincher sprengene. Legger ved koplingsskjema.

post-9021-0-10100500-1313260874_thumb.jp

post-9021-0-20626400-1313420861_thumb.jp

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tone ned clean-kanalen med en kondis (eller flere i RC-filtere i serie) til AC-jord nær Clean-MV, eller så kan du tone den ned et annet sted, men booste tilsvarende på Lead-kanalen sånn at du beholder lyden i denne. Det siste vil nok innebære færre ekstra-komponenter.

Er det meningen at du skal laste ned V1a med en 47kΩ lastmotstand? Vanligvis ønsker man at det første røret skal skape bra SNR sånn at man kan forme lyden videre nedstrøms, så det gir meg ikke så mye mening å laste den ned på AC på denne måten så tidlig i kretsen.

Det er forresten enklere å referere til skjemaet hvis du navngir komponentene dine. :) Lastmotstanden jeg snakker om ville fått navnet R5.

Ellers er det strengt tatt ikke noe du kan gjøre for å få mer komprimert lyd på Clean uten å berøre Lead, siden de aktive komponentene i Clean-kanalen også brukes av Lead-kanalen i denne topologien. Hvis Clean blir mer komprimert vil Lead bli tilsvarende mye mer komprimert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

"47kΩ lastmotstand"

For lead kanalen tok jeg utgangspunkt i Mesa Boogie Mark 2C. Men flyttet tone kontrollen til etter V3a for å få litt mer Marshall lead. På Mark 2C ligger tone kontrollen etter V1a og med typisk "Fender verdier". Når jeg tok bort tone kontrollen ble selvfølgelig signal styrken videre i ampen høyere en på Mesaen. Prøvde derfor å finne ut hvor mye tap det var i tone kontrollen og kompenserte med R5-47K til jord. Signal styrken på V2b er ganske høy fra før med tone stack etter V1a. Har målt signal styrken på V2b som er røret med høyest signal. Inn 22,6V RMS og ut 68V RMS (med R5-47K). Hvis jeg fjernet lastmotstanden på 47K hvordan/hvor er det da best å dempe signalstyrken slik at ikke V2b går i Cutoff?

PS! Da har jeg nummeret motstandene i skjema. Tenkte jeg skulle lage skjema på PC når ampen er ferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune, det er en ting jeg synes du kansje burde prøve, etter å ha sett skjemaene dine.

Siden du har flyttet tonekontrollen til slutten, må du jo ha et filter etter første rør.

Det er jo det filteret bestående av 22n og 47k (også omtalt av EBT som R5).

Dette blir nå et høypassfilter, og dette er jo veldig vanlig å gjøre på en HiGain-kanal,

for ikke å få for mye bass inn før overstyringen, og dermed grumsete vreng.

Det er imidlertid ikke vanlig på en clean-kanal, for da kan du få for lite bass.

Så bare som en test: Still den på clean, lodd ut 47k-R5, og prøv deg fram med tonekontrollen.

Har du vurdert separate kanaler, med egne tonekontroller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag

Skulle gjerne hatt to sett med tonekontroller, ser jo nå hvor vanskelig det er å få til alt med felles tonekontroller. Tenkte litt på doble potmeter, men det begynner å bli rimelig trangt i det lille chassis og turret kortet er helt fullt. Tror jeg må starte på nytt hvis jeg skal legge til flere funksjoner eller deler (kanskje med printkort). Forsøkte å sette inn et sett med tonekontroller etter første røret, men fikk ikke lead kanalen til å låte like bra med to sett tonekontroller.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke bare V1a og V3a på clean kanalen, slik at 47K-R5 bare ble brukt på lead kanalen. Rele satt da etter koblings kondensatoren på 22n etter første røret. Men tenkte jeg skulle prøve å legge til V1b, slik at det blir tre trinn på clean kanalen.

Hva om jeg flytter R5 til etter R15 ved lead drive, vil det være en bedre løsning for lead kanalen.

På Mesa Mk2C skjema er det en motstand på 3,3M med en kondensator på 10-20pF. Motstanden/kondensatoren (filteret) ligger i serie i kretsen når lead kanalen er koblet ut. Slik som jeg har gjort på R9. Bør mesteparten av signalet til clean kanalen dempes med en serie motstand/filter eller bruke en last motstand til jord

Vanskelig å få alt i en liten combo gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du mekket oppdatert skjema :)

Den beste måten å attenuere inngangen til V2b er en helt vanlig spenningsdeler, ved at du setter inn en motstand til jord bak R20. En grei størrelse i kombinasjon med nåværende R20 kan være alt fra 220kΩ til 1MΩ. Prøv deg frem ved å midlertidig lodde inn et 250kΩ, 500kΩ eller 1MΩ potmeter for å erstatte R20 og den fremtidige motstanden, loddet som en vanlig volumkontroll. Husk at jo høyere verdier, jo mer støy og sus.

Det kan være hensiktsmessig å sette en ekstra motstand som grid-stopper loddet til selve rørsokkelen mot grid til V2b. Denne kan ha verdi fra noen kΩ og oppover til noen hundre kΩ. Formålet er å redusere risiko for RF og oscillasjoner, og dette rådet er egentlig universelt, for alle common cathode gaintrinn i preamp.

Som Dag sier vil R5 påvirke filteret mellom gaintrinnene, men effekten av lastingen på AC er nok like mye eller mer alvorlig for hvordan det låter. Hvis du tegner DC-ekvivalenten for V1a ser det veldig greit og standard ut, med en 100kΩ anodemotstand og bias som klokker inn rundt -1,5 - -1,8V et sted. DC-lastlinjen vil dermed bli fin og flott, og veldig standard.

Hvis man derimot ser på AC-lastlinjen får vi et helt annet resultat. Nå vil vi ha en Ra som er R3=100kΩ || R5=47kΩ || Vol=1MΩ ≈ 31kΩ. Dette gir en helt annen lastlinje, og røret vil oppføre seg ganz forskjellig fra DC-lastlinjen, med lavere forsterkning og ulik kompresjon.

Det er i alle fall to måter å undersøke dette videre. Enten kan du brekke frem kalkulator, ruteark, Excel, Spice eller whatever du er komfortabel med, og se på det i fred og ro på kontorbordet, eller så kan du gjøre det i kretsen ved å bytte ut R5 med en 33kΩ motstand på toppen av en 100kΩ pot wiret som en variabel motstand. Da kan du "lytte til" effekten av AC-lasting med en gitar i ditt eget verksted.

Til slutt vil jeg minne om at dette er generelle råd, som med fordel kan benyttes over hele kretsen. Du har mange lastmotstander spredd utover det hele, og alle kan gjøres variable for å finne ut hva som egentlig er greia. Du kan også bytte de ut med permanente og fulle FMV-tonekontroller, men med trimpoter i stedet for panelmonterte poter, som gir stor frihet til å forme lyden underveis. Og trimpoter eller "skjulte" poter på innsiden kan også være permanente, men justerbare spenningsdelere for å attenuere mellom gaintrinn. Noe av det er greit å rive ut og bytte med faste verdier etter at prototyping er over, mens andre ting er kjekt å ha på sikt, ala "HRM" i Dumble-amper.

:ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp.

Nå har jeg forsøkt å dempe signalet med en løs tonekontroll/pot`er, div motstander/kondensatorer i serie eller parallell. Men det er vanskelig å bestemme seg siden det er så små nyanser. Skal prøve ampen på øving i morgen, så får jeg se om det fungerer greit nå.

1. Har fjernet R5-47K

2. Erstattet R14-10M med R8-100K, slik at den bare virker på lead kanalen

3. Øket verdien på R9 til ca 2-3M ohm. Det virker som om 120pF i parallell med R9 blir alt for høy verdi. Skal bestille meg noen kondensatorer på 10-20pF slik som de bruker på Mark 2C forsterkeren. (mangler litt høy diskant uten kondensator)

Lead kanalen blir ganske lik Mark 2C med untak av tonekontrollen og noen små justeringer. Ser på skjema til Mark 2C hvor de bruker 150K plate resistor som gjør at den har mer gain på første trinn. Siden jeg bruker 100K så kompenserer dette muligens litt for manglende tonekontroll etter første trinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Da har jeg testet ampen på øving og er ganske fornøyd så langt. Skal bestille meg en kondensator på ca 20pF i parallell med R9 for å få litt mer bright clean kanal. Er det noen som har erfaring/tommelfingeregel for hvor mye tonekontrollen attenuerer signalet etter første rør med pot`er kl. 1200? Ampen spiller bra på lead kanalen, men er usikker på om jeg kjører ett av rørene for hardt. Hva skjer hvis man kjører for høyt signal på grid. Hvordan hører man at røret går i cutoff?? Er 70V RMS output for høyt, hvor høy spenning har high gain forsterkerne? Er alt OK hvis det spiller bra??

Fikk også testet den nye DIY preampen min. Har prøvd å få bedre clean lyd på SLO clonen min uten at resultatet ble tilfredsstillende og bestemte meg derfor for å lage en clean preamp for å få et større bruksområde. Vet ikke om dette er en vanlig løsning med har gjort følgende:

Har bygd en alembic/dual showman 1U preamp.

1. Modifisert med en rør buffer for å kunne drive G-major multieffekt.

2. All rele skifting foregår i preampen.

3. A/B rele styrer om SLO preampen eller alembic preampen skal brukes.

4. Har brukt parallell input på SLO og Alembic preamp(lurte på om jeg skulle lage A/B på input med trafo og buffer, men det ser ut til å fungere uten tap når jeg har en pedal med buffering før input).

5. Eneste mod på SLO er en ground lift på tonekontrollen for å unngå to sett med tonekontroller når jeg bruker den eksterne preampen(på SLO er FX før tone og master volume)

6. Begge preampene går via G-major multieffekt og tilbake til retur FX/sluttrinnet i SLO ampen.

7. G-major har programerbar rele switch som styrer rele switching i preampen.

8. Tre ledninger til SLO. FX send og retur samt EQ SLO av og på. Styres med Midi på G-major.

Resultatet er lyd fra fender clean til full high gain :)

Det som gjenstår er å lage proff front plate på preampen. Har tidligere forsøkt med Wather Decals eller rubb off bokstaver men er litt usikker på hva jeg skal bruke på denne preampen. Pulverlakkering med silketrykk er ganske dyrt og komplisert å få til på egen hånd. Har mulighet for å lakkere fronten med billakk. Har også tenkt på å bestille en frontplate på mål, men da blir det for tykt for innfestning av pot`er. Er det noen som har gode erfaringer på dette området?

post-9021-0-63671700-1313787832_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.