Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bestille første elektriske gitar fra Thomman.de


Jorste

Anbefalte innlegg

Hei igjen, en stund siden min første post her nå, men er fortsatt på utkikk etter min første elektriske gitar.

Jeg har vært i butikken og spilt et par ganger, på forskjellige gitarer, og har funnet ut at det er Epiphone LP Standard som er den jeg vil gå for.

Jeg har sjekket priser både i Norge og på Thomman.de, og ser jo selv at det er veldig stor forskjell på prisene.

I en pakke jeg prøvde å sette sammen har jeg fått en samlet sum på €635, og hvis jeg har regnet riktig så vil denne pakken være i Norge for den nette totalsum av ca 5000 kr.

Pakken består da av:

1 piece(s) 198135 EPIPHONE LES PAUL STANDARD PLUS TB

1 piece(s) 223000 MARSHALL MG30FX-NEW

1 piece(s) 172299 THOMANN LP-STYLE FORMCASE

1 piece(s) 129407 MILLENIUM GS-2001 E

1 piece(s) 158457 THOMANN GUITARSTRAP 2DB

1 piece(s) 186832 CORDIAL CCFI 3 PP

Ledninger og strap valgte jeg bare på måfå, siden jeg egentlig har null peiling på dette.

Som sagt, så synes jeg dette virker som et veldig godt tilbud.

Den andre delen av spørsmålet mitt blir jo da egentlig om jeg oppgir så mye ved å kjøpe online? Med tanke på personlig service, prøve den gitaren jeg kjøper først, (sannsynligvis) en gratis setup osv.

Føler at jeg har nærmet meg slutten av "jakten" på denne gitaren, og dette er det siste steget jeg tar før jeg kjøper meg en :D

Takker på forhånd for all hjelp! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ikke så veldig nøytral på dette spørsmålet, men svarer allikevel. ;-)

Du bør velge selv hva du ønsker ut fra hva som føles riktig. Du har jo gjort god research og vet fordeler og ulemper ved kjøp fra tyskerne. Et par ulemper du ikke har nevnt:

Du får ikke norsk kjøpslov (dvs 3 år kortere reklamasjonsrett hvis jeg husker min tyske kjøpslov riktig).

(Edit: Kun 2 år kortere enn Norge ved akkurat Thomann)

Du får ikke gratis etterjusteringer (de fleste gitarer har godt av intonasjon, halsjustering etc 1-2 ganger i året) og de fleste seriøse butikker gjør dette gratis de første 1-5 årene. Du sier det er din første el-gitar, så da kan både justering og opplæring i justering være relevant for deg (men det vet du jo selv best). Rimeligere modifikasjoner (pickupskifter etc krever gjerne loddejobber, så avhengig av om du kan det selv eller kjenner noen som kan er jo det noe å ha i bakhodet).

Utover det må du bare følge magefølelsen. Jeg tror du har god nok oversikt over hva du gjør til at du ikke blir skuffet uansett hvilket valg du tar (hvis du på forhånd er 100% sikker på at det er riktig gitar for deg selvfølgelig). Lykke til med valget! :-)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en pakke jeg prøvde å sette sammen har jeg fått en samlet sum på €635, og hvis jeg har regnet riktig så vil denne pakken være i Norge for den nette totalsum av ca 5000 kr.

Prisen blir ca 5500 ferdig importert.

Som sagt, så synes jeg dette virker som et veldig godt tilbud.

Det er ok, men du får tilsvarende produkter i Norge for omtrent samme pris. Jeg sjekket prisen på lignende ting fra 4sound og kom frem til en pris som ikke skilte mange hundrelappene.

Den andre delen av spørsmålet mitt blir jo da egentlig om jeg oppgir så mye ved å kjøpe online? Med tanke på personlig service, prøve den gitaren jeg kjøper først, (sannsynligvis) en gratis setup osv.

Problemet med å handle helt fra Tyskland er at du selv må dekke transport tilbake på utstyret om du vil returnere alt, eller deler av det grunnet feil/mangler osv. Å sende en 10-20 kg pakke (1 kolli) koster fort ca 500kr en vei. Dessuten går du jo glipp av mer eller mindre gratis hjelp den første tiden. Men nå koster det uansett ikke mange kronene å få utført en setup da. Men med de marginene du operer med tjener du heller ikke stort totalt sett.

Et par ulemper du ikke har nevnt: Du får ikke norsk kjøpslov (dvs 3 år kortere reklamasjonsrett hvis jeg husker min tyske kjøpslov riktig).

Thomann har utvidet full garanti på 3 år og reparerer/skifter utstyret uten å krangle med mindre det er snakk om en opplagt feilbruk.

Du får ikke gratis etterjusteringer (de fleste gitarer har godt av intonasjon, halsjustering etc 1-2 ganger i året) og de fleste seriøse butikker gjør dette gratis de første 1-5 årene. Du sier det er din første el-gitar, så da kan både justering og opplæring i justering være relevant for deg (men det vet du jo selv best). Rimeligere modifikasjoner (pickupskifter etc krever gjerne loddejobber, så avhengig av om du kan det selv eller kjenner noen som kan er jo det noe å ha i bakhodet).

Jeg tror du tar i litt når du skisserer hva en norsk butikk er villig til å gjøre for deg i forbindelse med kjøp av såpass rimelig utstyr. Det vanlige er å få en enkel setup "med på kjøpet" ellet i løpet av det første året. De utfører altså en setup, men driver ikke noen undervisning som sådan.

Pickupskifte (i den grad dette er aktuelt med en såpass rimelig gitar) gjør nok de fleste omtrent gratis hvis du kjøper pickupene/delene i butikken, og med de prisene norske butikker operer på slike deler skulle det vel bare mangle :D Jeg tar omtrent 25-35% mindre enn hva pickuper koster over disk i Norge med installasjon og bytting/modifisering av elektronikk. Men nå er ikke jeg noen kommersiell aktør heller selvsagt.

Nå har ikke jeg noen stor oversikt over aktuelle tilbud hos norske forhandlere osv, men etter å ha kikket på prislisten til 4sound kom jeg frem til dette:

Gitar:

Elgitar Epiphone Les Paul Standard - Ebony - 3200,- (samme gitar, bare annen farge)

Forsterker:

Fender MUSTANG I - 940,-

Roland CUBE-40XL - 1650,-

Vox VT15 COMBO - 1800,-

Marshall MG30FX - 1900,-

Line6 Spider IV 30 - 1900,-

Vox VT40+ - 2000,-

Bag/koffert:

Rockbag Student Rockbag Elgitar 250,-

Supreme Prestige E-Guitar 400,-

Rockcase Lightcase DeLuxe - 735,-

Kabel 3m 75-110,-

Stativ 200,-

Reim ca 100,-

Du kan jo regne litt på det selv, men her er det muligheter til å havne godt under 5 eller litt over. Handler du i en butikk er det ikke uvanlig at de hiver inn både kabel og reim "gratis" i pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomann har utvidet full garanti på 3 år

Da er forskjellen 2 år mellom thomann og norsk kjøpslov som gir lovpålagt reklamajonsrett i 5 år.

Jeg tror du tar i litt når du skisserer hva en norsk butikk er villig til å gjøre for deg i forbindelse med kjøp av såpass rimelig utstyr. Det vanlige er å få en enkel setup "med på kjøpet" ellet i løpet av det første året. De utfører altså en setup, men driver ikke noen undervisning som sådan.

Kan ikke snakke på vegne av andre butikker enn de vi selv driver, men kjenner til noen av de mer seriøse uavhengige butikkene som tilbyr dette. Grunnen er jo fordi man akkerede har tjent penger på kunden og det er kostnadsfritt; man kan gjøre en setup på et par minutter en gang det er stille i butikken. Gratis måte til å tilby noe utover IKEA-opplevelsen, så hvorfor ikke? :-)

Men uansett: Tyskland er ikke problematisk å handle fra dersom man vet hva man gjør. Det som plager meg er når folk har fått hjelp i fysiske butikker til å velge instrument, brukt timesvis på å sammenligne og ender opp med å gå hjem for å bestille på nett (f.eks Yamaha CPX 500) "fordi Norge er dyrt" uten å sjekke de faktiske prisene først (denne er rimeligere i Norge). Da har kunden brukt kompetansen de norske butikkene har uten å noensinne ha vurdert å kjøpe der, og til slutt har alle har tapt på det. (Poenget gjelder selvfølgelig bare der det er konkurransedyktige priser og kunden har fått god hjelp av en butikk) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er mere enn noen hundrelapper å spare, kjøp i Norge. Det er viktig at vi ikke bruker norske butikker som "utstillingsvindu" og "prøverom", for deretter å handle fra utlandet. Da har vi til slutt ikke noen butikker igjen i Norge. Ta kontakt med Morten Larsen eller rocktrond hos PowerGuitar. Er hellig overbevist om at de kan sy sammen en kraftpakke for tilnærmet samme pris for deg. Og penga blir i Norge, og vi har en butikk å gå til i morra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg egentlig bare har vært i butikk en gang, så vil jeg ikke si at jeg er enig i at jeg har brukt det som et "prøverom", men jeg ser problemstillingen.

Blir vel en tur til 4sound i Kongens gate i løpet av uka for å sjekke hva jeg kan få der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag/koffert:

Rockbag Student Rockbag Elgitar 250,-

Supreme Prestige E-Guitar 400,-

Rockcase Lightcase DeLuxe - 735,-

En 250 kroners Rockbag gir omtrent like god beskyttelse som en kiwi-pose da. Anbefaler å bruke litt mer penger på en Mono M80. En Epiphone Les Paul standard selger du sikkert igjen etter par år, men den baggen har du livet ut. Jeg ser 4sound lister den til 1399, men jeg mener jeg bare ga såvidt over tusingen for den.

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 250 kroners Rockbag gir omtrent like god beskyttelse som en kiwi-pose da. Anbefaler å bruke litt mer penger på en Mono M80.

Det vil jeg ikke si. Den har 10mm skumgummiforing. Dette er ikke den rimeligste typen de selger. Men man får meget solide bagger til 4-500 og kasser fra ca 700,- så det koster ikke all verdens nødvendigvis. Jeg har selv en sånn litt mer påkostet rockbag som jeg bruker når jeg ikke vil drasse på koffert og er godt fornøyd med den egentlig.

Jeg for min del ville ikke brukt veldig mye penger på bag/kasse når totalbudsjettet er såpass lavt. Man kan si om omtrent alt trådstarter skal handle, at om man bare legger til litt mer penger, så får man noe som er så og så mye bedre osv, men her er vel en grei gitar og amp det viktigste slik jeg ser det. Vel, det er nå min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Problemet med å handle helt fra Tyskland er at du selv må dekke transport tilbake på utstyret om du vil returnere alt, eller deler av det grunnet feil/mangler osv.

Thomann dekker alltid transport ved feil eller mangler - pakka blir hentet på døra av UPS.

Uten å argumentere for eller imot kjøp hjemme eller ute, så har Thomann meget god kundeservice (et eksempel til etterfølgelse!), med en 'no questions asked policy'. Deres tre år med garanti er mer enn det man stort sett får av garanti i Norge. Riktignok har vi reklamasjonsrett i 5 år, men det kan det bli disputt av.

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomann dekker alltid transport ved feil eller mangler - pakka blir hentet på døra av UPS.

Uten å argumentere for eller imot kjøp hjemme eller ute, så har Thomann meget god kundeservice (et eksempel til etterfølgelse!), Deres tre år med garanti er mer enn det man stort sett får av garanti i Norge. Riktignok har vi reklamasjonsrett i 5 år, men det kan det bli disputt av.

Thomann er absolutt flinke på kundeservice. De er en av Europas mest seriøse butikker. Når det gjelder garantien deres har jeg lest hva den går ut på, og det finnes ingen punkter det som ikke er dekket av reklamasjonsretten i kjøpsloven. Hvilke potensielle problemer tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Utover garantien må man i praksis ofte kjempe for å få benyttet reklamasjonsretten. Lovteksten er jo litt ullen og gir rom for selger/produsent til å disputere et krav, og kanskje også for forbrukere å stille urimelige krav. Noen husker vel også hvordan f.eks. mobiltelefonbransjen nærmest ville ha loven omstøtt. Det er mange der ute som ikke liker å ha ansvar i fem år. Men det er neppe noe problem hos våre residente musikkutstyrsforhandlere, som også utvilsomt gir en hyggeligere og mer personlig opplevelse enn det netthandel i utlandet gir.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handla gitarar frå utlandet dei siste 4 åra no og aldri hatt nokon som helst type problemar med da.

Er komen til da punktet der eg kjøpar alt av gitarutstyr frå utlandet, pga pris og fordi eg er venstrehendt.

Ingen norske butikkar kan slå butikkar i f.eks USA på pris, tilgjengelighet og leveringstid når da gjeld venstrehendte gitarar og bassar.

Så for meg personleg er det ingen tvil om kor eg handlar.

Har aldri høyrt om butikkar i Noreg som gjer gratis justeringar i 1-2 år, då tapar dei mykje pengar, hehe.

Eg har opplevd EI gratis justering per gitar etter gitarkjøp i norske butikkar.

Riktignok lenge sidan men eg trur dei praktiserar da framleis.

No er det uansett ikkje sikkert at du har behov for ei justering etter gitaren din kjem frå Tyskland.

Eg har ikkje hatt behov for å justera mine USA-kjøp etter eg har fått dei inn døra, sjølv om dei har vore "billig-gitarar".

Etter nokre månader kan ei lita justering kanskje vera på sin plass, men da kostar uansett ikkje meir enn nokre få hundrelappar.

Du kan trygt handla frå Thomann, du treng ikkje bekymra deg for nokon ting :-)

Go Germany! \m/ :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.