Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Butikker i tyskland


EirikA

Anbefalte innlegg

Hei, har litt ledig tid i sommerferien og utstyr jeg kunne tenkt meg å kjøpe.

I utgangspunke så er jeg litt på jakt etter en ekstra el. gitar og en pod hd300 pedal.

Også mulig jeg er intressert i en g30 sender, men bare for bruk av hjemme. Så det er vel kanskje litt unødvendig.

Men ser for meg at jeg da kan sette dette i pedalen, og kjøre trådløst headsett på og kunne traske rundt i min egen leilighet og spille uten å forstyre hun andre som til tider har migrene etc.

Men lurer på om noen vet om noen greie butikker i danmark og tyskland (flensburg område) som har nettside så det går an å se litt hva som fins før eventuelt avreise.

Ser i utgangspunke for meg en les paul eller explorer og kanskje da også epiphone eller esp.

Og brukt får jeg kanskje mer for pengene. Det greie med å reise slik er jo at jeg da kan bruke noen timer i butikken å prøvespille.

Ser for meg at det kanskje skal bli mulig å få dette til å bli under 6000,- dersom jeg får med meg 1 kompis som kan "dele" litt på toll mulighetene :)

Fant siden til thomann.de da jeg lette litt rundt, men ser disse holder til ganske midt i tyskland. Ser ikke helt for meg å kjøre så langt, tyskland er ikke så spennende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg var i tyskland (Düsseldorf) tidligere i år og kikket tilfeldigvis på gitarer. Hadde ikke planer om å kjøpe noe, men forelsket meg i en nyyyydelig sort Gibson ES335. Butikken hadde ikke kunnskap om salg på eksport, og selv om jeg hadde fått tilbake tysk mva så betinger det visstnok at den norske mva-en må betales. En kjapp telefon til min lokale gitarbutikk viste at jeg uansett ikke hadde noe særlig å spare, og da bestemte jeg meg heller for å vente og kjøpe denne i Norge i stedet. Da får du service og garanti fra din forhandler (hvilket for meg er viktig) i tillegg. Så mitt råd er å kontakte forretningen i Tyskland på forhånd, sjekk dette rundt eksport, og ta en kontrolltelefon til en butikk i Norge og si hva du kan gi for gitaren. Min erfaring er at de strekker seg langt for å ikke tape salg til utlandet, og dersom vi alle kjøper utstyret vårt i utlandet så får vi snart ikke flere butikker igjen her hjemme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du handler over disk i utlandet så får man ikke refundert tysk mva før man bekrefter at norsk mva er betalt nei.

I de fleste tilfeller er det vel heller ikke veldig mye å spare på å handle nytt i Europa. Brukte amerikanske gitarer i USA er vel der det er penger å spare.

Tenk også på at selv om en sjappe har nettside så er det ikke sikkert de har alt på lager i butikk. Dette gjelder vel spesielt kjeder kanskje, og ikke så mye enkeltbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp tilbake fra en tur til Berlin, og det er sant som det er sagt - det er lite penger å spare på å kjøpe i Tyskland i stedet for i Norge. Unntaket er dersom du kommer over en gitar du liker som du kan få til en bra pris. "Billig-variantene" fra f eks Fender og Gibson kan variere en del i kvalitet (og ikke minst i hvor godt de er satt opp, men det er jo en annen diskusjon...), så du kan være heldig å finne et fantastisk eksemplar. Nå kjøres det vel også jevnlig kampanjer på Les Paul og mye annet snacks her hjemme, så jeg tviler på om du kan gjøre det helt store kuppet... Når det gjelder pedaler og annen elektronikk så er det mye enklere å forholde seg til norske forhandlere med tanke på garanti osv. Hvis jeg kjøper noe utenlands er det mest hvis jeg tilfeldig kommer over noe jeg har veldig lyst på akkurat der og da, eller at det er noe som er vanskelig å få tak i her hjemme.

Når det gjelder tysk moms er det to måter å ordne det på:

1. Kjøp i en butikk som har TaxFree-ordning, så får du igjen pengene når du forlater landet (hvis du vil ha cash i stedet for godskriving av kredittkortet trekker de fra et gebyr). Vær oppmerksom på at enkelte ordninger krever at du sender inn tollstemplet kvittering via post i stedet for å få pengene i Tax Refund-skranken.

2. Kjøp i en butikk som IKKE har TaxFree-ordning, og du kan likevel få refundert tysk moms når du forlater Tyskland, men da får du refundert et lavere beløp enn dersom butikken har vanlig TaxFree-opplegg.

I begge tilfellene må du være forberedt på å vise fram instrumentet til tollerne, før de setter stempel på skjemaet. Hvis du forlater Tyskland via en flyplass er det enkelt, men dersom du kjører med bil over grensen til Danmark er det kanskje ikke så lett å finne fram til tollbua. Du kan ikke få refundert tysk moms uten at tollerne har stemplet skjemaet. Jeg kjøpte en LAG ukulele i en butikk uten TaxFree-ordning og fikk igjen (delvis) tysk moms, men det hjalp vel at jeg spøkte med tollerne på noenlunde OK tysk og i tillegg tok en liten trudelutt på ukulelen :lol:

Dersom du er villig til å prøve noe nytt kan jeg anbefale å ta en kikk på LAG gitarer -LAG er et fransk merke som nesten ikke selges her i landet (det er vel Luthmann som har agenturet, men det virker ikke som om de pusher dette merket noe særlig). Jeg prøvde en par av de, og jeg må si at du fikk mye for pengene.

Hvis du skal innom København kan du sjekke ut disse butikkene:

Pedalsjappe

Lars Green

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Tyskland et par av europas største musikk/instrument butikker som kjører priser stort sett ingen andre kan konkurrere med, så å si at ting ikke er rimeligere i Tyskland er rett og slett ikke riktig. Sammenligner man snittprisen på f.eks Fender og Gibson er kanskje ikke forskjellen så stor, da disse kjører ganske like priser i hele verden, men stort sett alt annet er fort en hel god del rimeligere hos de store tyske varehusene. Vi snakker ofte om 50% forskjell i pris, selv med norsk moms på toppen og ikke minst et enormt vareutvalg.

Nå er jo bare problemet at disse aktørene holder til i henholdsvis Köln og Bamberg, som jo er max langt unna Flensburg om jeg ikke tar feil.

http://www.musicstore.com

http://www.thomann.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarene er jeg usikre på, men når jeg ser på effekter så ser det ut som det er mye å spare selv om jeg dropper å få igjen tysk Mva.

Det jeg i utgangspunke har sett for meg av effekter er pod hd300 og G30 senderen.

Disse ligger på 229€ (nesten 1800 for g30en) og 309€ (ca 2400 for hd300en), en dette er da priser på prisene jeg finner på www.musicstore.com

sammenlignet med 4sound.no 2899(hd300) + 2799(g30) 5698 mot 4200.

men kanskje like lønnsomt å bare bestille senderen og kjøpe pedalen i norge.

Noen som har peiling på hva batterier g30en bruker? Kjedelig å oppdage i ettertid at det blir problematisk med batteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at du har tenkt å kjøpe utstyr i en vanlig tysk butikk og ikke via en tysk nettbutikk, og da må du nok regne med at prisene er noe høyere. Når du i tillegg begrenser deg geografisk til Flensburg-området snevres jo antall muligheter inn. Jada, du kan alltids kjøre gjennom halve Tyskland for å komme til et større varehus, men det koster penger det også...

På den annen side; hvis du kjører landeveien i stedet for Autobahn er ikke Tyskland så kjedelig: Mange hyggelige små landsbyer, og du sover og spiser både godt og billig på gasthaus'ene underveis. Hvis du/dere vil oppleve den trivelige delen av Tyskland kan dere kjøre Romantische Strasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.