Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med lydkort/PC


smp

Anbefalte innlegg

Kjører Zoom H4n som lydkort med en bærbar PC (Lenovo 3000 N200 med windows 7) og Reaper. Har fungert veldig bra så langt, men nå i det siste har det oppstått et problem. Etter kort tid blir lyden fullstendig vrengt. Må restarte programmet for å få det bort, men det kommer tilbake innen kort tid. Har prøvd Zoomen på en stasjonær PC med Cubase LE5 og har ingen problemer her. Skal nevnes at det er en demoversjon av Reaper vi snakker om. Grunnen til at jeg absolutt vil bruke Reaper er fordi jeg bruker EZDrummer, og Cubase LE mangler VSTinstruments. Har lest et sted at det er kompabilitetsproblemer mellom Zoomen og AMD prossesorer, men her snakker Intel i begge PC-ene.

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier for det meste å mikke opp ampen, så er nok ikke de innebygde effektene. Tror det ligger noe i innstillingene på PC-en, eller at den rett og slett er for treig. Zoomen funker som fjell på stasjonær PC. Problemet er at jeg får bare med meg den bærbare når det er folkehøyskole til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dumt spørsmål, men som dere forstår så er jeg ganske fersk innen hjemmeopptak. Når jeg setter 5 ms latency i innstillingene for ASIO-driveren, vil sporet jeg tar opp bli 5 ms forsinket eller vil bare lyden i monitorene, om jeg velger å kjøre lyden av gitaren ut av dem mens jeg tar opp, bli forsinket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Men ... Jeg har dårlige erfaringer når det gjelder Windows ...

Da jeg fjerna proAudio, forsvant plutselig drivern til firepod lydkortet - sånn delvis.

Så la jeg inn div. spill; og igjen ble drivern til lydkortet ødelagt.

Så, om du har hatt den på kortere latency, og lagt inn noe apps i etterkant, så kanskje det er det som har fått

dråpen til å renne over? Windows er ikke det beste OS'et for realtime lyd, men det funker jo ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la jeg inn div. spill; og igjen ble drivern til lydkortet ødelagt.

Hva gjør spill på en pc som blir brukt som studiopc??

Uansett:

Alle PC'r som man installerer og avinstallerer mange programmer på, får etter hvert problemer. Dette har ikke nødvendigvis noe med Windows å gjøre, men fordi avinstallasjonsrutinene til de forskjellige programvareprodusentene ikke alltid er like bra. Det blir gjerne liggende igjen massevis av registeroppføringer, mapper og enkeltfiler. Crappy freewareprogrammer og spill generelt er helt jævlige sånn sett.

Skal du ha en maskin til å kjøre stabilt som studiopc, installerer du kun Windows + updates, nødvendige drivere (gjerne bruk Windows-driverne i stor grad hvis mulig, disse er ofte både mindre og mer stabile enn andre produsenters drivere) og til slutt nødvendig studioprogramvare og evnt cdbrenneprogram. Etter at du har sjekket at pc'n kjører stabilt, kobler du maskinen fra internett og kobler den aldri på igjen. Har du mulighet til å ta et image av harddisken, er det nå du gjør det. I.o.m. at maskinen ikke er på internett trenger du ikke antivirus eller andre programmer som kjører i bakgrunnen, i tillegg til at maskinen blir ikke fylt opp med crap. Skal du på nett, ha en pc/laptop i tillegg ved siden av deg på pulten. Har du behov for å bruke filer fra nett på studiomaskinen, overfører du de med minnepenn etter en virussjekk.

Kjøper du en ny pc, kan du starte med å avinstallere absolutt alt under "Legg til/fjern programmer" (heter vel bare Programmer under kontrollpanel i Win 7?). Ingenting annet enn Windows sine prosesser (+ evnt drivere til forskjellig hardware du bruker) har behov for å kjøre i bakgrunnen før du begynner å installere studioprogramvaren.

Litt "nazi-oppsett" dette her, men det er det som skal til for å få en maskin til å kjøre dønn stabilt over lengre tid. Samtlige pc'r jeg har vært borti som har blitt brukt på nett og til å spille spill på, har hatt behov for reinstallasjon etter kort tid for å holde stabilitet og ytelse oppe (minst en gang i året eller oftere bare for å holde ytelsen oppe). Og jeg har vært borti noen maskiner oppimellom for å si det sånn, det er jobben min :)

Unntaket er laptoper...skal du ha en mobil rigg med laptop så vil du kanskje ha i gang trådløskortet i tillegg til programvaren som styrer alle ekstraknapper på tastaturet. Skal du på nett må du ha antivirus også.

Jeg har stor forståelse for at mange kun har en pc, og ikke har råd til å kjøpe en dedikert studiopc. Men skal man bruke en gamingpc til studiojobbing, må du regne med at ting tryner. Da er det ikke snakk om _hvis_ det tryner, men _når_ det tryner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er heeelt enig med ditt oppsett. Jo, jeg bruker det mest for studioPC, men i tide og utide blir det noe spill. Men jeg HAR faktisk tatt image backup; itte no' problem å legge inn igjen. ;)

Har vel gjort det toppen 2 ganger, og da har jeg i tillegg kopiert ut prosjektene først, for så å kopiere tilbake.

Enden på visa: Ingen forandringer.

Så jeg har gode erfaringer på området her; har aldri i mitt liv mista ett eneste prosjekt grunnet HW/SW feil, manglende backup, og alt annet.

Viktig arbeid skal man ta ofte backup av, backup på andre HDD'er enn den som er på PC'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Jørgenstuen

Det er sikkert feil detta her, men hvis du går inn på Kontrollpanel > Maskinvare og lyd > Lyd > Innspilling > Microphone > Avansert og krysser på boksen der det står ''Tillat programmer å ta full kontroll over denne enheten''. Den skal være krysset over.

Jeg vet ikke om det hjelper men det er verdt et forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.