Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med de ALLER billigste klassiske gitarene


sarge

Anbefalte innlegg

Jeg spurte i en annen tråd om råd til kjøp av en billig klassisk gitar. Og resultatet var at jeg blåste i gode råd fordi jeg rett og slett ville forsøke å bestille det billigste av det billigste, men levert fra en butikk som faktisk lever av å selge musikkinstrumenter.

Jeg har nå mottatt gitaren, og tenkte samtidig at man kunne samle erfaringer med denne typen gitarer på ett sted. Jeg snakker om alle erfaringer - ikke bare nedturene, ikke bare de positive opplevelsene, men også de helt greie "dette er vel det man forventer til prisen"-historiene. Grunnen er å illustrere hva man både kan forvente og risikere i denne prisklassen.

Har DU kjøpt en klassisk gitar til under 1000 kroner? Fortell om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitar: Harley Benton CG200-WR (WR står for fargen, som er "wine red" med enkel hvit binding).

Kjøpt fra: thomann.de

Ca pris: 36,70 euro inkl. norsk MVA

URL: http://www.thomann.de/gb/harley_benton_cg200wr.htm

Mottok denne i går. Førsteinntrykket er en raskt sammensatt gitar. Ser helt OK ut på avstand, men når man kommer innpå så ser man hvor lite oppmerksomhet som er gitt til detaljene. Dette er også en gitar jeg eksplisitt ba om en kvalitetskontroll på for å unngå et dårlig eksemplar, så jeg regner med at dette er representativt for hva man kan forvente.

HarleyBentonCG200_WR_collage.jpg

Lakkeringsjobben er ujevn, og har ujevnheter på gripebrettet(!) Jeg måtte pusse med fint sandpapir her for at man ikke skulle kjenne en tydelig kant med fingrene.

Det er ikke prikker som indikerer hvilket bånd man spiller på. For nybegynnere (som vel er de som oftest kjøper billiggitarer), så bør det være med)

Båndene stikker ikke på utsiden (sikkert fordi gitaren har binding av enkleste sort), men det varierer fra bånd til bånd hvor langt ut mot kanten av halsen de går. Båndene er også matte og kan sikkert ha godt av polering. Gripebrettet er paddeflatt, men det er vel vanlig på klassiske gitarer, tror jeg.

Stemmeskruer og mekanikken er av aller billigste sort. Det er individuelle forskjeller fra stemmeskrue til stemmeskrue i forhold til hvor mye makt man må bruke når man stemmer. Sadel og nut er av billig, hvit plast og det er ikke gjort noe forsøk på tilpasning (sadelen stakk til og med ut på siden, og måtte skyves 3-4 mm inn etter å ha løsnet på strengene).

Det følger med et trekk, men dette er helt uten polstring, og det mest positive man kan si om trekket er at det har en lomme for litt tilbehør. Minimal beskyttelse for gitaren.

Likevel er gitaren helt OK å spille på. Temmelig ren i tonene/båndene og intonasjonen virker god, noe som etter min mening har mye å si for bruken av instrumentet, lett å stemme på grunn av dette.

Konklusjon: Som forventet til prisen. Dette er tretten på dusinet-vare. Det som er bra er at gitaren faktisk lar seg stemme og spille på. Ville nok likevel lagt mer penger i en gitar enn dette dersom man vil ha en gitar som er produsert med omtanke for detaljene.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre at Thomann gitaren faktisk både er OK å spille på, godt intonert & lett å stemme :)

Salgsprisen er jo utrolig lav.

Har tenåringsdøtre (+ attpåklatt) sjøl, så svært nyttig info dette.

Den ene har dog fått en Morgan (rosa utgave). Slett ikke dårlig den heller. Den har rak, bred & flat hals, som sikkert kan være greit for en nybegynner.

_____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt litt på en sånn Yamaha til like under tusenlappen på tilbud (tror de jevnt er på tilbud) og det var en meget god gitar for pengene. Overraskende godt satt opp og imponerende bra på finnish, samt kvalitet på stemmeskruer osv. Uten at jeg er noen ekspert på klassiske gitarer vil jeg vil si at med unntak av lyd/lydnivå/klang er dette imponerende gode gitarer.

Prøvde også en billig gitar på Rema som var totalt ubrukelig på alle måter, samt en spillbar og middels ok en på Obs/coop til tja.. 600? Det er vel den rimeligste gitaren jeg har prøvd som faktisk kunne brukes til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre at Thomann gitaren faktisk både er OK å spille på, godt intonert & lett å stemme :)

Salgsprisen er jo utrolig lav.

Har tenåringsdøtre (+ attpåklatt) sjøl, så svært nyttig info dette.

Den ene har dog fått en Morgan (rosa utgave). Slett ikke dårlig den heller. Den har rak, bred & flat hals, som sikkert kan være greit for en nybegynner.

_____

GAu

Må innrømme at jeg ikke skjønner helt hvorfor intonasjonen virker god. Stolen er bare en rett plastpinne av enkleste sort.

Legg også merke til at jeg måtte pusse maling på kanten av gripebrettet før gitaren ble OK å spille på.

Man må regne med å flikke på denne før den er spillbar.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en klassisk nylonstrenger fra Netthandelen for noen år siden.

Elendig ujevn hals, knallharde stemmeskruer, umulig å intonere.

Ble levert med stålstrenger...

Betalte 169 kroner for den, så den var vel som forventet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.