Web Analytics
Jump to content

Fyll til gitar kropp!


Recommended Posts

Hei, har en Ibanez mahogni kropp jeg tenkte å bygge om litt, og kun ha bridge mic.

Derfor ønsker jeg å fylle igjen hullet for neck og mid mikrofonene og hull for switsch og tone kontroll, og lakkere den etterpå.

Noen som har tips om hva jeg kan fylle igjen disse hullene med?

Edited by svenni
Link to comment
Share on other sites

en treklosse av samme tresort som passer så bra som mulig til hullene du skal fylle in, litt lim/pussing å du er ferdig

vertfall det jeg har hørt på lignende spørsmål rundtomkring på nettet, har ikke hatt behov for å prøve det selv enda

Link to comment
Share on other sites

Slenge inn noen passende trebiter, lime og pusse.. Hadde det bare vært så enkelt!

Det spørs på hvor bra du skal ha det, og hvor lenge du forventer at det skal vare før det sprekker opp igjen.

Det er ikke meningen å være negativ, men i mitt hode er dette ikke verdt jobben. Så sant du ikke har tilgang til en CNC og kan frese ut slik at det passer med hundredelsdels millimeter klaring i kroppen og i det som skal fylles inn, vil du ha en massiv jobb foran deg, og samtidig er det ikke sikkert at det er noe som holder i mange år. Det er slik at sparkel, tre og et annet trestykke utvider seg og trekker seg sammen forskjellig, og da vil det bli sprekker i området rundt gitarkroppen og det du fyller igjen. Samtidig er det en enorm jobb å sparkle, pusse, legge på fyllsparkel og primer slik at det blir "usynlig".

Dette er rett og slett veldig mye arbeid som nesten garantert kommer til å sprekke opp om noen år.

Slik jeg ser det, har du to muligheter jeg heller vil anbefale. Enten å kjøpe en ny kropp med riktig routing, eller å lage et custom gripebrett som dekker over de områdene der det er hull. Ser ut som en S, og da blir det vanskelig med et brett som strekker seg ned over det overflødige hullet. Da kan du velge å "blokke" det ledige hullet med et potmeter som ikke gjør noe, eller hva med en diode som lyser når du spiller? Switchen kan du bruke slik- coiltap og seriekobling av humbuckeren du setter i.

Det er ikke så sikkert det blir veldig mye dyrere å kjøpe en ny kropp enn de pengene du må legge ut for all lakken og de andre tingene du trenger for å få dette til å se kurant ut.

Jeg hadde droppet lakkering, men pusset litt på den, oljet den opp og gitt den et lag med bivoks. Det er jo en riktig fin kropp slik den er.

Vil du se hvor mye arbeid det er bare å lakke en gitarkropp med sprayboks, slik at det ser nogenlunde OK ut, langt fra proft, og hvor lang tid det tar med tørking osv, kan du jo ta en kikk her:

Dette er barnebarnemat i forhold til hva du har tenkt å gi deg i kast med.

Nå kan det jo tenkes du er en dreven møbelsnekker med hender fulle av erfaring, og at du har tilgang til masse fint utstyr og så videre, men da hadde du trolig ikke stilt spørsmålet i første rekke.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, vet det blir endel arbeid ja :) har en kompis som er bil lakkerer som skal lakke den for meg, men han er ikke så bevandret i tre verden (ikke jeg heller) :D

Det jeg tenkte var som sagt å dekke mik hullene, lakke gitaren i hvit perlemor og kanskje legge et decal over der hvor mik hullene var og så klarlakk.

Hva med glassfiber sparkel vil det sprikke i sammen med tre :blush: ?

Link to comment
Share on other sites

Hehe :blush:

Ja, det var selvsagt plekterbrett jeg mente.

Har man en billakkerer for hånden, blir det jo adskillig lettere, men det forandrer ikke på det jeg har erfart og sett. Glassfibersparkel og tre ser fint ut med en gang, men vent noen år. Da er det nesten garantert sprekk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde dette vært min kropp, vill jeg heller fylt opp de romma med noen nye spenstige PU`s, pusset og polert kroppen, rød/grønn/blåtonet treverket, lagt en mørk burstkant rundt og klarlakka hele skiten. Tror det hadde blitt en flott gitar ... Men det var meg da... :)

Edit: Skal nevnes at jeg aldri har prøvd å blå- eller grønntone mahogny, men rødtone har jeg prøvd med griselekkert resultat på første forsøk.. Hmm, dette må jeg prøve... :)

Edited by Neros
Link to comment
Share on other sites

Hadde dette vært min kropp, vill jeg heller fylt opp de romma med noen nye spenstige PU`s, pusset og polert kroppen, rød/grønn/blåtonet treverket, lagt en mørk burstkant rundt og klarlakka hele skiten. Tror det hadde blitt en flott gitar ... Men det var meg da... :)

Edit: Skal nevnes at jeg aldri har prøvd å blå- eller grønntone mahogny, men rødtone har jeg prøvd med griselekkert resultat på første forsøk.. Hmm, dette må jeg prøve... :)

Hmm hørtes spennende ut :) hva bruker man for å tone mahogny?

Link to comment
Share on other sites

Lakk? :rolleyes:

Feil...

Man bruker en beis, stikk innom nærmeste trelasthandler se om du kan finne noe avkapp av mahogny lister eve teak og så tar du turen til fargehandleren. De har masse spennende saker..

Desto mer du metter med farge, desto mørkere blir treverket.. Lurt å teste dette ut på noe avkapp først.. Klarlakk til slutt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.