Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Humcancelling P90s


Keven

Anbefalte innlegg

Har noen her noe erfaring med humcancelling p90er?

Vil ha så mye p90lyd som mulig, men vil ha vekk humminga.

Til nå har jeg tenkt på lindy fralin sine, SD p90 stack.

Lindy Fralin sine frister mest pga lyden fra p90, men stacken fra SD frister pga 4conductor kabelen. Det ideelle hadde vært lindy fralin med mulighet for tap.

Noen som har prøvd noen av disse / noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg bare shieldet gitaren ordentlig (hvis du har mulighet til det) og kjøpt den beste P90en jeg fant. Jeg er rimelig opptatt av at gitarene ikke støyer, men P90ene i den shieldede Les Paulen min støyer ikke spesielt mye hvis man ikke står under lysstoffrør eller i nærheten av en PC. Noe støy er det, men forsterkeren brummer omtrent like mye uansett.

Høres interessant ut med tap på P90. Får man mer Strat/Fender lyd da eller?

Tror forresten Kinman har noiseless P90 som skal være veldig bra. Ellers kan du jo bruke RWP og midtposisjonen.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Tror ikke det er mulig med shielding på min gitar, tenkte på det først.

Planen min er hvertfall å få tynnere stratish-lyd med tap, for å ha litt alternativer i stedet for å drasse med flere gitarer.

Skal sjekke ut kinman!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Men det funkerer naturligvis bare med disse humcancelling p90 siden coilene er oppå hverandre, i motsetning til vanlig p90 hvor det ikke er flere.

Hmm. Trodde du brukte den ordentlige definisjonen av coil tap jeg. Etter hvert har begrepet blitt synonymt med coil split, men i motsetning til coilsplit funker coiltapping både på humbuckere og single coils.

Definisjon fra Seymour Duncan:

"What is a coil tap?

A coil tap refers to a lead connected to an individual coil’s winding and is used to raise and lower a pickup’s output and change its tone. This is most often utilized on single coil pickups where the player wants a higher output pickup but also wants to be able to switch to a lower output and more vintage-type tone using the same pickup. Many of our pickups for Strat® and Tele® are available in tapped versions for an additional $1 - $11, depending on the model. In addition,you can special order a "Shop Floor Custom" tapped version of any other pickup for an upcharge of $12.

What is coil splitting?

Coil splitting refers to the ability to disable one coil in a humbucker-type pickup. This offers the player option of getting a single coil-type tone from a humbucker-loaded guitar. Many pickups have three- or four-conductor wiring that allows for one coil to be disabled by shorting one coil to either ground or hot. All production Seymour Duncan humbuckers can be purchased with four-conductor wiring either stock from the factory or as a Production Floor Custom order. The exceptions to this rule are the Vintage Rails (SVR-1) and Duckbuckers (SDBR-1), which are wired internally in parallel from the factory. "

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, har misforstått da.

Betyr det at det er mulig å coiltappe en hottere singlecoil?

Ja, hvis pickupen er laget for dette.

I praksis er det rett og slett en spole hvor man har laget et ekstra uttak etter x antall vindinger. Dermed kan man få en singelcoil med f.eks 5,5K / 8K spole som man kan bytte mellom med en bryter.

En stack pickup derimot (slik som SD P90 stack, ymse rail pickups osv) eller en vanlig humbucker er laget med to spoler og kan dermed coilsplittes (bruke kun en av spolene) eller spolene kan serie og prallellkobles. Alt dette kan gjøres med en enkelt 3-posisjon on/off/on bryter selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro de fleste JB pickupene har 4 ledninger siden alle er laget som railpickups (humbucker prinsippet) men de anbefaler egentlig ikke å coilsplitte så mange av pickupene sine sånn i utgangspunktet, fordi de ikke låter noe særlig slik.

Har en pickup 2 ledninger er det definitivt ikke mulig å coilsplitte den i utgangspunktet. Slike ting krever nødvendigvis mer enn to ledere av naturlige årsaker.

En humbucker pickup kan ha 3 ledere, men det betyr bare at to av ledningene er permanent koblet sammen inne i selve pickupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Det ligger 3 stk på Reverb, men en fra Japan og to fra UK. Samme på Ebay, kun Japan og UK. I Norge er det vel bare å følge med på Marketplace på Facebook og Finn.no. Keg har også kjøpt gitarer på svenske blocket.se og tradera.com, men det medfører usetthandel og moms (som fra Japan og UK) hvis man skal ha den tilsendt og ikke tar en harrytur samtidig. Går også å legge ut en ønskes kjøpt-annonse på Finn og håpe på napp.
    • Jeg ønsker å avslutte min konto, vet ikke hvordan man gjør det
    • Noen som vet om hvor jeg kan få i tak på en epiphone g400 korina i Norge? Hadde en før men solgte den, nå angrer jeg.
    • Jeg liker ferske strenger og bytter gjerne når jeg må, til Ernie Ball eller DA som er reimeligere.  Spiller ikke live eller i band lenger, men vet om et par som spiller mye mer enn meg og verdsetter den ekstra kosten med Elixir for å slippe å bytte så ofte. Går litt på bekostning av lyd, da Elixir har "mindre klang" i seg men til gjengjeld varer lenger.
    • Takk. Mener å huske at Elixir ble regnet som å være best blant mange.. Men hvordan er synes å dette nå? Og dersom man f.eks spiller en del live og bytter strenger ofte så har det vel mindre å si eller?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.