Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vedlikehold av gitar å tips angående det.


mmakokid

Anbefalte innlegg

hei jeg får min første gitar idag en ibanez rg-1451 prestige å lurer på ere nøye med luftfuktigheten i rommet?

ser også på nett du får uttalige gitar polish greier etc å voks å lemon oil å gudan vete hva en ikke får hehe hva burde man bruke å åsen tar man best mulig vare på sitt instrument?

kjøpte også http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=86 for å rense strengene åsen er dette å slikt?

med andre ord trenger hjelp tips å råd angående å ta best vare på sin gitar å takker for all hjelp med vennlig hilsen norges største gitar newb ;)

si vis dere anbefaler en gitar polish eller noe annet legg gjerne med åsen dere bruker den da jeg ikke har peil på det heller takker så mye på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gratulerer med gitar! Får vi bilder?

Hvor ofte du vil polere gitaren er vel helt opp til deg. Dette er vel mest kosmetisk. Jeg bruker som regel bare en fiberklut og tørker av med den.

Når det gjelder å olje gripebrettet, er det viktig at det ikke gjøres for ofte, og at du ikke har på for mye av godsakene.

Selv bruker jeg ikke noe til å rense strengene. Jeg tørker kun av dem en gang i blant. De blir som regel byttet før de blir for jævlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfuktighet og slikt er mest kritisk for akustiske gitarer. Elektriske er lakkerte/forseglet og har ingen veldig tynne og skjøre detaljer i treverk.

Det selges en haug med vedlikeholdsprodukter til gitar, men det du egentlig trenger er en (eller to) lettfuktet mikrofiberklut fra "samvirkelaget" (vri den opp så du ikke får ut mer vann) til å tørke av hals/gripebrett og kroppen med jevne mellomrom.

1 eller 2 ganger i året kan man jo også olje gripebrettet på gitarer med rosewood gripebrett.

GHS fast fret fungerer sikkert fint, men det er best egnet for de som liker veldig glatte strenger. Tørker du over strengene med en fille/klut med jevne mellomrom trenger du ikke noen kjemikalier for rengjøring. Er det mye gammel-skitt kan du bruke litt white-spirit eller sprit(eventuelt ned-tynnet om du har en skjør finish på kropp/hals)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående elgitarer og basser så "lever" de litt med luftfuktighet og ikke mInst temperatur. Har opplevd å måtte gjøre årstidsjusteringer på gitaren, ja. Ellers er jo absolutt elektronikk følsom for luftfuktighet og kondens, og bør f.eks. ikke oppbevares på badet, i kald kjeller med kondens (som etter hva jeg skjønner kan oppstå opp til temperaturer på 12-14 grader) eller steder der temperatur og/eller luftfuktighet svinger mye (f.eks. hengende på dårlig isolert yttervegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun rosewood gripebrett som skal oljes? Eller alle andre å? Å er det samme type olje til alt eller er det en unik olje?

Det er stort sett kun rosewood, ebony og lignende "eksotisk" treverk det har noen hensikt å olje. Hva man skal bruke er det mye diskusjoner om.

I all hovedsak eksisterer det to typer oljer for treverk:

Ymse mineral oljer med tilsetninger/løsemidler - dette er stort sett det du får om du kjøper "fretboard oil/polish" i gitar-butikker. Dette er oljer som beskytter treverket overflate, men som ikke trekker inn i selve treverket i noen særlig grad.

Spesielle vegetabilske oljer fra ulike nøtter o.l. Valnøtt olje, bore-oil, tung-oil (kinesisk treolje) mandel-olje, groundnut oil osv - Disse oljene trekker dypere ned i treverket, men noen av de er også å regne som en slags herdende finish, mer enn en vanlig olje

Egentlig er behovet for oljing av treverk noe overdrevet, da dette er treslag som har mye naturlige oljer i treverket. Dessuten vil overdreven bruk av olje føre til at gripebrettet tiltrekker seg mer skitt og lort, vanskeligjøre bytting av bånd på gitaren osv.

En enkel nøytral mineral olje er Dunlop Nr 2 :

b_3376.jpg

En vegetabilsk olje laget for gripebrett er fret-doctor :

bdlarge.gif

Sistnevnte er vel det mest "gjennomtenkte" produktet og brukes/anbefales av flere på dette forumet.

Selv har jeg mest tro på en delvis herdende olje. Jeg har aldri forstått hvorfor det skal være noen bakdel å beskytte rosewood o.l. treverk med en finish på lik linje med alle andre treslag. En hals i lønn lakkeres jo gjerne med tykk lakk uten at folk ser ut til å tro at det ødelegger eller gjør treverket dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ok 5 delt HP Wizard hals i lønn og valnøtt. Lønn gripebrett er halsen å gripebrettet jeg har. burde jeg olje dette si om et år for eks? er det bare gripebrettet eller hals også? vet jeg spør mye men er helt grønn her. hehe er det noe annet å tenke på med vedlikehold for eks elektronikken pickupsa å slikt? ser det sitter teip? eller noe lignende rundt humbuckerene skal en reingjøre den eller noe slikt? åsen å skal man reingjøre der strengene ligger både i topp å i bunn altså stol å ere saddel? sier jeg er grønn sorry vis jeg sier noe feil men ja vil ta best vare å pleie mitt instrument best mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve halsen er lakkert eller påført en finish så den kan ganske enkelt ikke oljes, da treverket ikke trekker til seg noe gjennom en finish/lakk. Et gripebrett i valnøtt er sannsynligvis allerede påført en finish hvis det er litt blankt og ganske mørkt. Hvis det er ubehandlet kan det vel behandles på samme måte som rosewood og ebony med olje. Men det er mer vanlig å benytte en herdende finish på valnøtt i utgangspunktet, da dette er treverk med en tett og ikke porøs overflate.

Angående vedlikehold og rengjøring, er det bare å tørke bort støv/svette/skit med en klut som nevnt tidligere. Hver gang du skifter strenger kan du jo dra over mekanikk osv, men det er begrenset hvor skittent det blir altså. Det er normalt ikke noe vedlikehold eller behov for bruk av kjemikalier på en gitar i det store og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vedlikehold av gitarer, så er det viktigste å fjerne svette og fuktighet når man har spilt på de. Det er faktisk veldig stor forskjell på hvor "angripende" svetten vår er, noen svetter syre, omtrent, mens andre har svette som nesten ikke skader noe som helst.

Mikrofiberklut, fuktet, som Greener sier, holder som regel veldig lenge for de fleste av oss.

Uansett i hvilken retning man tipper, er det viktig å ikke overdrive. Det å rense litt i ny og ne er lurt, det å tørke over gitaren når man har spilt er lurt, særlig hvis man genetisk sett er "etsende", så sant man ikke er på relicbølgen.

Har man som hobby å gnikke med kjemikalier og oljer en gang i måneden, er jeg sikker på det er minst like skadelig for gitaren som det å være litt småmøkkete. Klarer man for eksempel å sause inn gripebrettet i olje til den grad at det er helt mettet, blir det for eksempel vanskelig å få båndene til å sitte fast, og man kan oppleve at de rett og slett løsner, for ikke å snakke om å skifte de. Man kan ikke feste bånd i treverk man nesten kan klemme olje ut av.

Mitt aller beste tips til vedlikehold av gitar, er rett og slett dette- vask hendene dine grundig før du skal spille, og tørk over gitaren med litt tørkerull/skjorteerme/mikrofiberklut/gammel tskjorte når du er ferdig. Så enkelt er det for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takker så mye ja gripebrettet mitt er mørkt og kan virke som det er lakkert så da tørker jeg bare av den i ny å ne takker så mye for alle tips beklager maset å slikt hehe ;)

men angående det med humbuckerene da for fester seg jo støv å greier inni teipen bare la det være eller? beklager spør jeg dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.