Web Analytics
Jump to content

vedlikehold av gitar å tips angående det.


mmakokid
 Share

Recommended Posts

hei jeg får min første gitar idag en ibanez rg-1451 prestige å lurer på ere nøye med luftfuktigheten i rommet?

ser også på nett du får uttalige gitar polish greier etc å voks å lemon oil å gudan vete hva en ikke får hehe hva burde man bruke å åsen tar man best mulig vare på sitt instrument?

kjøpte også http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=86 for å rense strengene åsen er dette å slikt?

med andre ord trenger hjelp tips å råd angående å ta best vare på sin gitar å takker for all hjelp med vennlig hilsen norges største gitar newb ;)

si vis dere anbefaler en gitar polish eller noe annet legg gjerne med åsen dere bruker den da jeg ikke har peil på det heller takker så mye på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, gratulerer med gitar! Får vi bilder?

Hvor ofte du vil polere gitaren er vel helt opp til deg. Dette er vel mest kosmetisk. Jeg bruker som regel bare en fiberklut og tørker av med den.

Når det gjelder å olje gripebrettet, er det viktig at det ikke gjøres for ofte, og at du ikke har på for mye av godsakene.

Selv bruker jeg ikke noe til å rense strengene. Jeg tørker kun av dem en gang i blant. De blir som regel byttet før de blir for jævlige.

Link to comment
Share on other sites

Luftfuktighet og slikt er mest kritisk for akustiske gitarer. Elektriske er lakkerte/forseglet og har ingen veldig tynne og skjøre detaljer i treverk.

Det selges en haug med vedlikeholdsprodukter til gitar, men det du egentlig trenger er en (eller to) lettfuktet mikrofiberklut fra "samvirkelaget" (vri den opp så du ikke får ut mer vann) til å tørke av hals/gripebrett og kroppen med jevne mellomrom.

1 eller 2 ganger i året kan man jo også olje gripebrettet på gitarer med rosewood gripebrett.

GHS fast fret fungerer sikkert fint, men det er best egnet for de som liker veldig glatte strenger. Tørker du over strengene med en fille/klut med jevne mellomrom trenger du ikke noen kjemikalier for rengjøring. Er det mye gammel-skitt kan du bruke litt white-spirit eller sprit(eventuelt ned-tynnet om du har en skjør finish på kropp/hals)

Link to comment
Share on other sites

Angående elgitarer og basser så "lever" de litt med luftfuktighet og ikke mInst temperatur. Har opplevd å måtte gjøre årstidsjusteringer på gitaren, ja. Ellers er jo absolutt elektronikk følsom for luftfuktighet og kondens, og bør f.eks. ikke oppbevares på badet, i kald kjeller med kondens (som etter hva jeg skjønner kan oppstå opp til temperaturer på 12-14 grader) eller steder der temperatur og/eller luftfuktighet svinger mye (f.eks. hengende på dårlig isolert yttervegg).

Link to comment
Share on other sites

Kun rosewood gripebrett som skal oljes? Eller alle andre å? Å er det samme type olje til alt eller er det en unik olje?

Det er stort sett kun rosewood, ebony og lignende "eksotisk" treverk det har noen hensikt å olje. Hva man skal bruke er det mye diskusjoner om.

I all hovedsak eksisterer det to typer oljer for treverk:

Ymse mineral oljer med tilsetninger/løsemidler - dette er stort sett det du får om du kjøper "fretboard oil/polish" i gitar-butikker. Dette er oljer som beskytter treverket overflate, men som ikke trekker inn i selve treverket i noen særlig grad.

Spesielle vegetabilske oljer fra ulike nøtter o.l. Valnøtt olje, bore-oil, tung-oil (kinesisk treolje) mandel-olje, groundnut oil osv - Disse oljene trekker dypere ned i treverket, men noen av de er også å regne som en slags herdende finish, mer enn en vanlig olje

Egentlig er behovet for oljing av treverk noe overdrevet, da dette er treslag som har mye naturlige oljer i treverket. Dessuten vil overdreven bruk av olje føre til at gripebrettet tiltrekker seg mer skitt og lort, vanskeligjøre bytting av bånd på gitaren osv.

En enkel nøytral mineral olje er Dunlop Nr 2 :

b_3376.jpg

En vegetabilsk olje laget for gripebrett er fret-doctor :

bdlarge.gif

Sistnevnte er vel det mest "gjennomtenkte" produktet og brukes/anbefales av flere på dette forumet.

Selv har jeg mest tro på en delvis herdende olje. Jeg har aldri forstått hvorfor det skal være noen bakdel å beskytte rosewood o.l. treverk med en finish på lik linje med alle andre treslag. En hals i lønn lakkeres jo gjerne med tykk lakk uten at folk ser ut til å tro at det ødelegger eller gjør treverket dårligere.

Link to comment
Share on other sites

ja ok 5 delt HP Wizard hals i lønn og valnøtt. Lønn gripebrett er halsen å gripebrettet jeg har. burde jeg olje dette si om et år for eks? er det bare gripebrettet eller hals også? vet jeg spør mye men er helt grønn her. hehe er det noe annet å tenke på med vedlikehold for eks elektronikken pickupsa å slikt? ser det sitter teip? eller noe lignende rundt humbuckerene skal en reingjøre den eller noe slikt? åsen å skal man reingjøre der strengene ligger både i topp å i bunn altså stol å ere saddel? sier jeg er grønn sorry vis jeg sier noe feil men ja vil ta best vare å pleie mitt instrument best mulig :)

Link to comment
Share on other sites

Selve halsen er lakkert eller påført en finish så den kan ganske enkelt ikke oljes, da treverket ikke trekker til seg noe gjennom en finish/lakk. Et gripebrett i valnøtt er sannsynligvis allerede påført en finish hvis det er litt blankt og ganske mørkt. Hvis det er ubehandlet kan det vel behandles på samme måte som rosewood og ebony med olje. Men det er mer vanlig å benytte en herdende finish på valnøtt i utgangspunktet, da dette er treverk med en tett og ikke porøs overflate.

Angående vedlikehold og rengjøring, er det bare å tørke bort støv/svette/skit med en klut som nevnt tidligere. Hver gang du skifter strenger kan du jo dra over mekanikk osv, men det er begrenset hvor skittent det blir altså. Det er normalt ikke noe vedlikehold eller behov for bruk av kjemikalier på en gitar i det store og det hele.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder vedlikehold av gitarer, så er det viktigste å fjerne svette og fuktighet når man har spilt på de. Det er faktisk veldig stor forskjell på hvor "angripende" svetten vår er, noen svetter syre, omtrent, mens andre har svette som nesten ikke skader noe som helst.

Mikrofiberklut, fuktet, som Greener sier, holder som regel veldig lenge for de fleste av oss.

Uansett i hvilken retning man tipper, er det viktig å ikke overdrive. Det å rense litt i ny og ne er lurt, det å tørke over gitaren når man har spilt er lurt, særlig hvis man genetisk sett er "etsende", så sant man ikke er på relicbølgen.

Har man som hobby å gnikke med kjemikalier og oljer en gang i måneden, er jeg sikker på det er minst like skadelig for gitaren som det å være litt småmøkkete. Klarer man for eksempel å sause inn gripebrettet i olje til den grad at det er helt mettet, blir det for eksempel vanskelig å få båndene til å sitte fast, og man kan oppleve at de rett og slett løsner, for ikke å snakke om å skifte de. Man kan ikke feste bånd i treverk man nesten kan klemme olje ut av.

Mitt aller beste tips til vedlikehold av gitar, er rett og slett dette- vask hendene dine grundig før du skal spille, og tørk over gitaren med litt tørkerull/skjorteerme/mikrofiberklut/gammel tskjorte når du er ferdig. Så enkelt er det for min del.

Link to comment
Share on other sites

ok takker så mye ja gripebrettet mitt er mørkt og kan virke som det er lakkert så da tørker jeg bare av den i ny å ne takker så mye for alle tips beklager maset å slikt hehe ;)

men angående det med humbuckerene da for fester seg jo støv å greier inni teipen bare la det være eller? beklager spør jeg dumt ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.