Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Malingtips til elgitar "Monterey Pop"


Anbefalte innlegg

Skal lage en slags monterey pop strat.

Den vil ikke bli helt lik, men vil hente litt inspirasjon der.

Når det kommer til malinga (til motivene rundt om gitaren) hvilken maling er å anbefale?

skal jo male på plekterbrettet og, malingtips der?

på kroppen: burde jeg matte ned lakken før jeg maler på motivene så klarlakk tilslutt, eller bare male rett over lakken?

Har allerede lakkert en gammel strat rød, og skal snart legge på hvit-lakk også.

Håper noen hae noen gode innspill på malinga! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er i grunnen å bruke samme typen som det du lakkerer gitaren med.

Eller så går det jo an å stikke innom noen billakkverksted å spørre om de har noen lakkrester etter lakkeringer stående, de får du helt sikkert gratis...

Om du må matte ned før du lakkerer klarlakk kommer litt an på hvilken type lakk du bruker.

Tynnerbasert lakk må mattes ned før overlakkering hvis den står en stund, får tørket/herdet helt.

Vannbasert lakk er så matt etter at den tørker at den kan i prinsippet stå uendelig lenge uten å måtte mattes ned.

På plekterbrettet ville jeg ha brukt emalje-maling. Bengalakk kanskje...

Hviss du ikke har, eller kjenner noen som har 1-shot pinstriping maling. Den er veldig slitesterk, og males rett oppå blanke flater, uten mattsliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som driver med modellbiler og slikt, kjøper små bokser med Humbrol- lakk. Den er tynnerbasert, og i forhold til "literantallet" er den dyr, men boksene er små, og det er jo ikke stort du trenger. Har du en sånn "Radiobil/helikopter/fly"- butikk i nærheten, kikk der.

Har du ikke det, anbefaler jeg webshopen til disse gutta på Hamar. Veldig bra service over disk, og kan ikke se for meg at de behandler nettkunder på noen annen måte:

http://www.absolutthobby.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygger litt modellbiler avogtil når jeg får tid, men bruker testor 1k maling.

Kommer nok bare til å bruke svart bengalakk til plekterbrettet.

og har nok noe lakk igjen til kroppen.

Litt offtopic, men åssen lager mann sånn vanndekaler? Sånn som feks fender bruker til headstocklogo.

Kan vel bare kjøpe sånn spessielt papir, men hvor får man kjøpt det og kan man printe med vanlig blekkskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit bakgrunn er nødvendig hvis bakgrunnsfargen er mørk. Det er derfor det eksisterer både transparente og hvite dekal-papir

En vanlig blekk/laserskriver skriver jo bare transparente farger, så det man ender opp med er jo en krysning mellom bakgrunnsfarge og print fargen med mindre print fargen er nesten helt sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ferdig med rødlakken, så tenkte å legge på hvit i kveld. (Har maskert ferdig)

Så har delene også kommet.

Og så er det ferie :)

Herlig!

Kan jeg bare male med bengalakk på kroppen også, eller burde jeg bruke bil-lakk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til å overføre motivet til plekterbrett: (Eller kroppen også)

Jeg har tegnet motivet på vanlig a4 papir og på bakepapir.

Er det noen som vet om en grei måte å overføre det over på plekterbrettet?

Eller så må jeg tegne motivet på nytt helt likt over på plekterbrettet og så male over "strekene"

Har hørt du kan bruke grafittpapir, men gidder ikke å bestille det nå.

Btw. Vanndekaler er bestilt fra Musikding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.