Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gretsch G5265 Electromatic Jet Baritone eller alternativer


sarge

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går og GASer på en baritongitar. Har forsøkt en Danelectro Baritone Dead On 67, og syntes den var morsom, men litt spesiell i lyden (antar det kommer av pickupene).

Ser at den litt dyrere Gretsch G5265 Electromatic Jet Baritone har humbuckers, noe som burde bety at man lettere får til tunge heavy-komp (som jeg savnet litt på Danelectroen).

Noen som har erfaring med Gretsch G5265 Electromatic Jet Baritone?

39896_0.jpeg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har hatt denne, og den låter steintøft. Men å bruke den til tunge heavy komp tror jeg nok neppe den er rette fjøla å bruke.

Jeg hadde 013 strenger på og stemte den i b, men miccene klarte ikke å gjengi de dype tonene bra. Låt litt "rufsete".

Tror jeg heller ville ha gått for en syvstrenger som er nedstemt.

Brukte den mest til slide og blues improvisasjon noe ala dette:

Håper dette hjalp deg. Misforstå meg rett, dette ER en steintøff gitar...men kanskje ikke til det du hadde tenkt å bruke den til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke på jakt etter en gitartil noen spesiell bruk, men heller en bariton som er så allsidig som mulig innenfor hva nettopp en bariton kan brukes til.

Som hobbygitarist føler jeg meg veldig lite sjangebundet, og vil derfor ha gitarer med stort bruksområde.

Det du sier om Gretsch-gitaren minner meg litt om det jeg opplevde da jeg prøvde nevnte Danelectro, så kanskje dette ikke har så mye med pickups å gjøre likevel, men mer med gitartypen (altså den lange skalalengden).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skal visst være grisegod for prisen, men er jo ikke fullt så stilig som Gretschen eller Dane'ene.

Finnes vel en baritonvariant av Jaguar og. Veit ikke hvordan det er priset.

Takk for tipset. :) Liker vel variantene med vibarm bedre, men tror nok den der er en øks som takler metal, så den noteres bak øret.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hovedøks for tiden er en Danelectro 67 baritone, som jeg er strålende fornøyd med.

Spiller i hovedsak nedstemt, fuzzete bråkemusikk med den, og den jobben gjør den utmerket.

Hender også jeg føler for å spille litt "cowboyfilm-soundtrack"-musikk.

Hadde før en Dano 63 baritone, som også var fet, men jeg liker 67'en hakket bedre. Mulig på grunn av annet treverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hovedøks for tiden er en Danelectro 67 baritone, som jeg er strålende fornøyd med.

Spiller i hovedsak nedstemt, fuzzete bråkemusikk med den, og den jobben gjør den utmerket.

Hender også jeg føler for å spille litt "cowboyfilm-soundtrack"-musikk.

Hadde før en Dano 63 baritone, som også var fet, men jeg liker 67'en hakket bedre. Mulig på grunn av annet treverk.

Jeg tror det er en slik jeg faktisk har prøvd, men bare i 5-10 minutter. Her er mitt førsteinntrykk av denne:

Interessant å høre at du bruker den til fuzzete bråkemusikk. Spiller du da både akkorder og riffs? Jeg følte at den fungerte bra til solospill og riff, men at den ikke helt strakk til for akkordbasert metalkomp. Kanskje jeg rett og slett brukte den feil? Kan jo også hende at pickupene er litt mindre hotte enn jeg er vant til, og at det vil gjøre seg med en TS-9 eller noe slikt foran ampen for å drive den skikkelig?

Jeg har vel ikke helt slått den fra meg, men kombinasjonen av at jeg følte at lyden var litt "snill" til å være en allrounder, samt at stolen og vibarmen ikke akkurat oser soliditet (her er Gretsch milevidt foran) gjør at jeg ser meg litt rundt andre steder nå. Jeg har likevel ikke slått Danelectroen helt fra meg, for til tross for ulempene er prisen såpass fin at det er mye gitar for pengene. Si gjerne fra dersom noen finner noe slikt på kampanjetilbud eller pent brukt, for får jeg en god deal på Danelectro Dead On 67 bariton, så er det en rimelig inngangsbillett til bariton-verdenen.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har merket meg med Dano baritones er i hovedsak at lipstick-pickupene ikke låter som noe annet, derav låter kanskje ikke de vrengboksene som var fete med P90 like kult med lipsticks, iallefall ikke med samme innstillinger. På brettet mitt har jeg nå: Fuzz Factory-klone, Dano Cool Cat Drive(satt til veldig lite vreng), Boss Ds-2(medium vreng) og EHX Big Muff Tone wicker(dommedag!), og disse låter veldig kult sammen med 67'en. Iallefall til mitt bruk.

Jeg spiller både riff, akkorder og "soloer" med den, og jeg synes den gjør det bra.

Nå skal det nevnes at jeg spiller skitten, støyete og høylytt dommedagsmetal og ikke noe moderne hifi-metal.

Om ønskelig kan jeg sikkert få til å spille inn et lite klipp som viser hvordan den takler metal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 28" Eastwood Sidejack baritone. Spiller vel stort sett som Ataxia, altså med fuzz. Fuzz funker jo alltid bra til p90. Den funker bra og låter fint og fresht, om kanskje noe udefinert i blant. Skal man gå for en baryton synes nå jeg at den bør være et sted mellom 28"-30". Skal man gjørra no skal man gjørra det ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 28" Eastwood Sidejack baritone. Spiller vel stort sett som Ataxia, altså med fuzz. Fuzz funker jo alltid bra til p90. Den funker bra og låter fint og fresht, om kanskje noe udefinert i blant. Skal man gå for en baryton synes nå jeg at den bør være et sted mellom 28"-30". Skal man gjørra no skal man gjørra det ordentlig.

+1

Er man ute etter good looks er Eastwood'en en sikker vinner, men skal legge til en noe dyrere sak som jeg sikler litt på om dagen:

Carpenter signature 7 string baritone

Tror brahandel.no har et sinnsykt tilbud på denne om dagen...

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.