Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan velge pickup


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

Det går evt. an å prøve å skru opp magnet-polene på pickupene litt for mer definisjon. Og ja, har du pickupene for nære strengene vil du miste sustain. Men husk også at det ikke bare pickupene som sørger for sustain. Pickupene plukker opp signalet fra strengene så lenge strengene vibrerer. Hvor lenge strengene vibrerer kommer mest an på resten av gitaren og hvordan den er satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnetdrag fra pick ups er vel mer teori enn praksis. tror ikke dette er noe noen merker. rekk i såfall opp hånda.

gtrzn

:blink:

Stratitis

2. Stratitis is simultaneous multiple discordant frequency syndrome. To state it non-technically, the sole function of a magnet in a guitar pickup is to magnetize the strings -- any more magnetism than that is unnecessary and detrimental. The excessive magnetism causes different sections of the string to vibrate at different rates producing multiple dissonant frequencies from the same string. The effect becomes even more unpleasant when the string is out of tune. Excessive magnetism is the reason you can't set a typical Fender-style single-coil pickup (Hence Strat-itis) very close to the strings if you want to avoid "Stratitis" and loss of natural sustain. (Buzz and rattles are also caused by excessive magnetism pulling the strings into the frets.) When the magnet is also the core material of the pickup's coil, as in a Fender-style single-coil pickup, the magnetic properties and the core's effect on inductance and Q make the situation even more difficult. It's better to use separate magnetic and core materials so each can be selected precisely for the necessary characteristics.

Det er i aller høyeste grad praksis, og det høres aldeles forjævlig ut.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går evt. an å prøve å skru opp magnet-polene på pickupene litt for mer definisjon. Og ja, har du pickupene for nære strengene vil du miste sustain. Men husk også at det ikke bare pickupene som sørger for sustain. Pickupene plukker opp signalet fra strengene så lenge strengene vibrerer. Hvor lenge strengene vibrerer kommer mest an på resten av gitaren og hvordan den er satt opp.

Sorry. Vanligvis er det jeg som er læreren, skjønner du, og da skal alle andre rekke opp hånda, Ikke jeg.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnetdrag fra pick ups er vel mer teori enn praksis. tror ikke dette er noe noen merker. rekk i såfall opp hånda.

gtrzn

Hånda i været her også. I min DIY-gitar har jeg gjort en masse småfeil, bl.a å montere bridge-PU forskjøvet mot de dypeste strengene. Fikk litt lite lyd fra den lyseste strengen og hevet PU mye på den siden, noe som hjalp en del, men kun inntil et visst punkt. For nær strengen, så begynte sustain å lide veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hånda i været her også. I min DIY-gitar har jeg gjort en masse småfeil, bl.a å montere bridge-PU forskjøvet mot de dypeste strengene. Fikk litt lite lyd fra den lyseste strengen og hevet PU mye på den siden, noe som hjalp en del, men kun inntil et visst punkt. For nær strengen, så begynte sustain å lide veldig.

rub it in :blush:

uansett, det er et faktum at det er mye å hente lydmessig på å prøve ulike avstander mellom streng og pu. noen liker den close, andre med en viss avstand.

vil vel også tro at styrken på magnet i pick up vil ha endel å si for graden av magnettrekk/pull. kraftig magnet i hotte pu gir kanskje tidligere pull vs svakere?

noen som har tanker om dette?

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min noe ringe erfaring med justering av pickuper er det bedre å stille pickupene lavere sånn rent generelt. Det blir lavere volum, men det blir renere signal slik.

Enig med deg. La en god amp og evt. gode effekter stå for nettopp effektene, og sørg heller for å fore dette med et naturlig og organisk signal/lyd. Hvis man har en god pickup i en god gitar, vil også pickupen plukke opp litt mer av gitarens egentone hvis den er justert litt lavere. Også et poeng er at pickuper med lavere output fint kan låte veldig bra med masse gain. Pickuper med masse output låter mye sjeldnere fint helt clean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.