Gå til innhold
ErikKlæptn

Hvordan velge pickup

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at pickupene på min les paul studio ikke helt er min smak.

Etter å ha lest en del her inne på forumet og funnet mange anbefalinger på pickups så er jeg veldig usikker. Det hagler med anbefalinger, men er få som egentlig argumenterer hvorfor.

Finnes det noen tommelfingerregler for hvordan du velger DIN pickup? Det er jo mange ting som påvirker her, smak er en ting, bruksområde, type amp osv, geit nok. Det jeg ikke blir klok på er karakteristikk på pickup (bass/mid/treble, ceramic/alnico, high/low output) mot treverk i kropp og hals. Hvordan vil lyden bli hvis du velger en alnico med høy mid vs en ceramic med lav mid og høy treble i en gitar med mahogny kropp og limt hals? Hvordan vil dette igjen uttarte seg i en gitar av type Fender?

Finnes jo mengder med lydklipp på produsentenes sider, men ingen skriver om hvilke gitarer som har blitt brukt, så hvordan kan jeg vite at den lyden kan gjenskapes i min gitar?

Er så mange faktorer her, og utvalget i pickups er ENORMT, er det mulig å sortere litt vitenskapelig før jeg begynner å teste?

Er det noen der ute som kan tenke seg å dele kunnskap med oss andre? Eventuelt anbefale litteratur om dette?

Jeg har sååååååå mange spørsmål!!!! :wacko:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

klarer du å forklare HVORFOR du ikke liker plukkoperne på din LP? Det er nemlig ikke bare pickupsa som lager lyden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den letteste måten å få svar på her er vel kanskje å si litt om hvilken lyd du er ute etter, og hvilke karakteristikker du ønsker. Eller sagt på en annen måte: hvilken type musikk du ønsker å spille.

Start med: Er det humbuckere du er ute etter? eller ønsker du single-coiler. Kanskje begge deler? (muligheter til å splitte coiler) evt en av hver.

Spiller du mest clean, medium vreng, mye vreng. Ønsker du å kutte gjennom mixen bedre, eller ønsker du mer "trøkk i bunnen". Er soloene utydelige?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er faktisk slik at like pickuper kan låte forskjellig i forskjellige gitarer, men som davidsen sier, er første bud at du greier å sette ord på hva du misliker med dem du har, og hva du evt. vil oppnå med andre pickups. Hvilken musikksjanger du spiller vil også ha betydning ifht. hvilke anbefalinger du vil få.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg plages med at mikkene i les paulen min er muddy (GFS Fat PAT og Crunchy PAT i en 1990 Les Paul Classic)

og planlegger å bytte dem ut med Suhr Doug Aldrich mikker om ikke lenge... De skal visst være mer brighte, noe jeg liker :)

Men ja, det er viktig å vite hva du er på utkikk etter.

Endret av Hallstein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal forsøke å beskrive litt hva jeg misliker, og hva jeg er på jakt etter....men bær over med meg, er ikke helt stø på "stammespråket" :)

Det jeg misliker er at pickupene er "muddy" (tror det et vanlig uttrykk). De har en lite definert lyd og jeg savner litt mer "cut" i de. Jeg merker på riff så blir det litt mye grums og rot. På solo så mangler de også definisjon. Hammer-on og pull-off blir bare litt dødt rett og slett.....synes vel også at tonene "dør" litt fort ut på solo, så ja utydelig solo er nok en korrekt uttrykk umy :)

Det jeg er på jakt etter er en klarere og mer definert lyd. Kanskje mere output? Har Vox NT, som jeg kjører på 15w (låter best da, blir tam på 7,5w:) Noe sier meg at jeg kan tjene på å gå for noe med mer mid og treble, for jeg må skru ned bass på ampen mye.

Musikkstil: på denne gitaren vil det nok bli litt mer old school rock ala AC/DC, Guns N' Roses, skid row ol. Jeg spiller allid med gain.

Vet ikke om dette gjorde ting klarere da..... :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du VOXen på tilnærmet full guffe med 15W? Hvis nei, så prøv og sett den ned til 7,5W med fullt trøkk.

Hvis tonen dør fort ut, så tror jeg neppe et bytte av pickups vil hjelpe, men en feks compressor/sustainer fra Boss (CS-3) vil gi deg adskillig lengre tone (les : sustain) før den dør.

Endret av davidsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du ikke har prøvd det, skru pick upene dine høyere opp, dvs nærmere strengene. dette vil gi deg høyere output og bedre sustain. pick ups plassering iforhold til strenger har mye å si for lyden.

ellers høres det ut som du vil ha noen pick ups med mer output. hva med gibson sine 496r og 500t? disse sitter bla originalt i lp classics. er også lett å finne på bruktmarkedet til en fornuftig pris.

gtrzn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ellers høres det jo ut som du også bør få levert gitaren for å gi den et skikkelig set up. er den død og toner ikke bærer er det ikke all verden pick ups kan gjøre. klinger ikke strengen, plukker de heller ikke opp lyd.

gtzmn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

500T er vel OL i grums, men?

har hatt tre classics, var ikke plaget av grums på disse. poenget med å anbefale 500t var å hjelpe han med mer sustain, noe disse har i bøtter og spann.

gtrzn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er samme pickups i vanlig studio som det er i Studio Faded-modellene så kan jeg være enig i at de er litt muddy. Flotte til ordentlig skitten blues, men det var ikke flust av definisjon i dem. Jeg solgte riktignok gitaren før jeg fikk gjort noe med det, men det er da ikke umulig at både setup og pickupskifte kan være på sin plass. Anbefalinger på hva man kan bytte til skal jeg la andre ta seg av dog.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisann! her var det svar å få:)

faktisk så er gitaren nettopp intonert pga problemer med stemming, og den er betydelig bedre enn tidligere. Det ble dog ikke gjort noe med elektronikken, så det kan jo hende at det vil fungere å justere opp pickupene, koster jo ingenting å forsøke.

Høyere output og sustain er jo noe av det jeg ønsker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skru pick upene dine høyere opp, dvs nærmere strengene. dette vil gi deg høyere output og bedre sustain.

Jeg er enig i at man kan oppnå høyere output, men om du får bedre sustain er jeg ikke helt sikker på. Husk at en pickup har en magnet i seg og strenger er laget av metall, og når du skrur pickupen nærmere strengene, vil også magneten være nærmere strengene, som vil øke draget, magneten har på strengene, som reduserer både sustain og resonans. Men på en annen side, vil fordelen ved å skru pickupen nærmere strengene, være at den plukker opp tonen lengre, fordi at lydbølgene rekker fram før de dør ut. Vanskelig å si... Men en pickup med høyere output tror jeg skulle hjulpet, f. eks Dimarzio Super Distortion... Men ikke ha usannsynlige forventninger til sustain, den eviglange sustain du hører hos arenagitarister, skapes av høye volum og riktig teknikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig i at man kan oppnå høyere output, men om du får bedre sustain er jeg ikke helt sikker på. Husk at en pickup har en magnet i seg og strenger er laget av metall, og når du skrur pickupen nærmere strengene, vil også magneten være nærmere strengene, som vil øke draget, magneten har på strengene, som reduserer både sustain og resonans. Men på en annen side, vil fordelen ved å skru pickupen nærmere strengene, være at den plukker opp tonen lengre, fordi at lydbølgene rekker fram før de dør ut. Vanskelig å si... Men en pickup med høyere output tror jeg skulle hjulpet, f. eks Dimarzio Super Distortion... Men ikke ha usannsynlige forventninger til sustain, den eviglange sustain du hører hos arenagitarister, skapes av høye volum og riktig teknikk.

magnetdrag fra pick ups er vel mer teori enn praksis. tror ikke dette er noe noen merker. rekk i såfall opp hånda.

gtrzn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.