Gå til innhold
RockAndRoll

Hvor mange ohm er kabinettet mitt på?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat kjøpt meg et brukt "billig" kabinett (Peavey av et slag), til toppen min (Line6 Valve HD100).

Han jeg kjøpte kabinettet hos var usikker på hvor mange ohm det var på, og hvilken "modell" det er.

Så da tok jeg å ohmet det, stakk ene enden av kabelen inn i kabinettet og målte i andre enden av kabelen, og da fikk jeg 12,5 - 12,8ohm.

Er dette en normal verdi å måle? Skal ikke det vere tilnærmet 4,8 eller 16ohm?

Og en ting til, har det mye for lyden sin del om det er et 4,8 eller 16ohms kabinett?

På forhånd takk! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok et 16 ohms kabinett det der.

Mine 16 ohm kabinetter måler ca. 13 ohm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4, 8, 16 ohm er veldig lave verdier og kan v're vanskelig å få helt nøyaktig.

Det du kan gjøre, er å måle de ved å ikke ta for mye på målepinnene, ettersom kroppen din har en indre motstand som vil påvirke måleverdiene.. :)

Men det kan virke som det er 16ohm, som nevnt lenger oppe.

Endret av Troll

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da tok jeg å ohmet det, stakk ene enden av kabelen inn i kabinettet og målte i andre enden av kabelen, og da fikk jeg 12,5 - 12,8ohm.

Er dette en normal verdi å måle? Skal ikke det vere tilnærmet 4,8 eller 16ohm?

Og en ting til, har det mye for lyden sin del om det er et 4,8 eller 16ohms kabinett?

Når du ohmer så måler du motstand ved likestrøm, altså 0Hz, mens det som er oppgitt på amp og kab er impedans ved en nominell frekvens. Verdiene du måler er helt normale for et 16Ω-kabinett.

Noen produsenter oppgir også motstand ved DC i spesifikasjonene, se for eksempel http://professional.celestion.com/guitar/products/alnico/spec.asp?ID=3 . Der ser man at Blue 8Ω og 15Ω måler hhv. 6.4Ω & 11.8Ω ved DC.

Det har ingen ting å si på lyden om det er 4, 8 eller 16.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4, 8, 16 ohm er veldig lave verdier og kan v're vanskelig å få helt nøyaktig.

Det du kan gjøre, er å måle de ved å ikke ta for mye på målepinnene, ettersom kroppen din har en indre motstand som vil påvirke måleverdiene.. :)

Men det kan virke som det er 16ohm, som nevnt lenger oppe.

NEI NEI og NEI, Troll, ved disse verdiene har kroppens motstand null å si, 4, 8, og 16ohm er langt langt under den menneskelige motstand.

Du skal klemme rimelig hardt rundt pinnene for å klare 100kohm. Og da er vi milevis unna høyttalerimpedanser. Ikke for å være vemmelig, men bare behjelpelig ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NEI NEI og NEI, Troll, ved disse verdiene har kroppens motstand null å si, 4, 8, og 16ohm er langt langt under den menneskelige motstand.

Du skal klemme rimelig hardt rundt pinnene for å klare 100kohm. Og da er vi milevis unna høyttalerimpedanser. Ikke for å være vemmelig, men bare behjelpelig ;)

hehehe, det vet jeg! :P

Men merker iblant at det blir rundt 1-2 ohm +/- i forskjell mellom krokodilleklemmer og når man har fingrene på begge sidene av motstanderen.. =p

Har riktignok ikke prøvd med så lave verdier da :wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.