Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Formularer fra Dunlop


Norstorm

Anbefalte innlegg

No1 er til gripebrettet da, der er der ikke mye nitrolakk.

Syns bare dette settet får litt ufortjent pepper i denne tråden. Beste investeringen jeg har gjort når det gjelder renseprodukter til gitar.

Gitarer med gripebrett i lønn kan ha nitrolakk da ser du. Dessuten er dette et spray på produkt - det er opplagt at det ikke inneholder store mengder av noe som kan skade lakken på halsen.

Det med ufortjent pepper skjønner jeg ikke? Jeg anbefaler jo disse produktene! Jeg sier bare at cleaner produktet i alle fall ikke er noe bedre enn sprit som koster adskillig mye mindre pr dl/liter.

Enten skummet du bare tråden, eller så har jeg utrykt meg særdeles upresist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har No1 med pute og en som er spray og fortrekker den med pute ja.

Som jeg leser av innlegga dine så er det No2 du anbefaller og bruk av sprit framfor No1.

Mener jeg gav 500,- for et fullt kit med No1, No2, 65 stringclean, 65 polish/cleaner og 65 Bodygloss. Dette er 15 år siden og har ikke brukt det opp enda.

Har dog byttet ut No1 for puta blei veldig møkkete.

Hvis dette er dyrt for å holde instrumentene reine da veit ikke jeg.....

Edit: No1 og No2 skal ikke brukes på gripebrett i lønn (sikkert pga den nitrolakken)

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj åj.. Her tok det av :|

Men gutta.. Trukke hverken eller skader halsen, om det produseres og selges så mangfoldig i butikkene. Mest kjente merke for akkurat dette her er vel jusst presis Dunlop, hva??

Hadde vel greia blitt tatt ut av hyllene years ago??

Hva som fungerer "best" av forskjellige merker, er vel heller marginalt..

Men om det funker like bra med en flaske gunoil presecs til 2,- flaska på nettet, så erre jo veeldig mulig jeg heller går for det ass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okkesom, det jeg egentlig ville var å spørre om noen vet hvor man får tak i lemon oil i litt større kvanta en de små 1 dl-flaskene, eller hvornåstoredeer.

Sorry for kupping av tråden, men det er halvveis relevant :D

118ml. Sitter med Dunlop lemon oil, preparat 65, i labben nå faktisk. Kjøpte denne for 3 år siden tenker jeg, og har blitt brukt jevnt og trutt på 4 gitarer siden den gang. Jeg har ennå ikke nådd ned til øverste del av etiketten, så skjønner virkelig ikke hva du skal med mer enn den lille flasken? :lol:

dunlop-65-lemon-oil-fretboard-cleaner-simply-the-best--975-p.jpg

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg leser av innlegga dine så er det No2 du anbefaller og bruk av sprit framfor No1.

Mener jeg gav 500,- for et fullt kit med No1, No2, 65 stringclean, 65 polish/cleaner og 65 Bodygloss. Dette er 15 år siden og har ikke brukt det opp enda.

Har dog byttet ut No1 for puta blei veldig møkkete.

Hvis dette er dyrt for å holde instrumentene reine da veit ikke jeg.....

Edit: No1 og No2 skal ikke brukes på gripebrett i lønn (sikkert pga den nitrolakken)

Jeg mener vel at sprit er et like greit alternativ, fordi det har et større bruksområde (strenger osv) og fordi det er noe mange har stående. Men det er ikke noe galt med No 1 cleaner fra Dunlop.

Det er vel ingen som har sagt noe om at enkelte produkter var for dyrt for vedlikehold. Poenget var bare at alle disse kjemikaliene stort sett ikke er nødvendige. Hva man velger skal ikke jeg legge meg opp i. Jeg synes bare at et "alt i ett produkt" for rensing og oljing er en særdeles dårlig idé, da man ender med å gni skitten ned i gripebrettet.

No 1 kan fint brukes på gripebrett i lønn, men hvis lakken er slitt i områder, kan det sette flekker, fukte opp treverket osv. Sprit eller en lett fuktet mikrofiberklut er et bedre valg. No 2 har ingen funksjon på et lakkert gripebrett i lønn av naturlige årsaker, man oljer jo ikke lakkerte flater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, en mikrofiberklut til 10 kroner på Rema holder lenge til å rengjøre kropp, hals og til og med gripebrett hvis det ikke er helt nedgrodd. Ved grundigere rens av gripebrett, er lighterbensin helt kurant etterfulgt av olje. Jeg bruker Fret Doctor olje som du kan lese om og bestille her. Det kostet meg rundt 200,- for en flaske med 30ml inkl. frakt. i og med at man ikke trenger å behandle gripebrettet oftere enn en gang i året (noen gjør det aldri), varer en slik flaske i årevis.

Ønsker man å få tilbake nyglansen i gitarlakken, kan man bruke vanlig bilpolish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært så nøye på rens, vask og vedlikehold av gitarer tidligere utover en fuktig klut, men kjøpte meg en brukt kassegitar tidligere i uka, og den var i overkant dirty på gripebrettet. Renset det med lighterbensin (den typen som koster 40kr elns for 1,3dl på matbutikken, og oljet det opp med teak-olje etterpå. (Ebony gripebrett) Dette funket som bare rakkern. Lighterbensinen gjorde virkelig vei i vellinga, og på såpass mørkt gripebrett funket teakolja kanon. (den setter litt egenfarge i lysere treverk). Hvor den flaska er kjøpt vet jeg ikke, men den hadde en prislapp der det sto 10,- og den er på 250ml. Blir ikke mye spesialprodukter på denna karen tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer et par av punktene som "Fret Doctoren" sier om olje på gripebrett. Hvor mye man legger i det, blir jo opp til hver enkelt:

8. Petroleum based lubricants behave like mineral oil, don't penetrate the wood, and prevent future absorption. Most contain solvents that can potentially damage some adhesives. If the label says "flammable," that should tell you something.

4. Mineral oil merely coats the surface, giving it a bright sheen, but does not penetrate the wood. This oil prevents absorption by a plant oil after the fact. This includes most bore oils, but not all. Read the label. Most so-called fretboard treatments and bore oils are no more than inexpensive mineral oil with a scent added, like lemon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.