Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Formularer fra Dunlop


Norstorm

Anbefalte innlegg

Tja.. Every now and then hopper jeg innom en sjappe og kjøper lemonoil og lakkpolish, for å holde gitarene fine og strutte...

Jeg har ofte sett en formula fra Dunlop som heter string cleaner, og alle sier at dette skal få fram den gode nye klangen i strengene igjen.

Har noen prøvd denne her? Er det vits å kjøpe den liksom??

Har aldri prøvd den, og ser meg kanskje litt skeptisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøvd, men er skeptisk av natur :D

Klart en rens av strengene vil hjelpe, men hvor mye..?

Okkesom, det jeg egentlig ville var å spørre om noen vet hvor man får tak i lemon oil i litt større kvanta en de små 1 dl-flaskene, eller hvornåstoredeer.

Sorry for kupping av tråden, men det er halvveis relevant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en flaske blå-sprit - tror ikke du finner noe som fungerer bedre enn det uansett hva som står på etiketten.

Angående gripebrett - rens det med sprit, lighterbensin e.l. og bruk en ren olje fra f.eks Dunlop. Kombinert rense og olje preparat er like logisk som å bruke en såpe man ikke skyller av kroppen når man dusjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall prøvd No 1 - Cleaner & Prep eller noe slikt kombinert med No 2 - "deep conditioner" som er fancy for "olje"

Hva angår det rensemiddelet, bruker jeg mye heller sprit. Oljen er helt grei og gjør akkurat det den skal.

Edit:

Lemon-oil o.l. produkter er forøvrig ofte en blanding av lighterbensin, olje og et industrielt løsemiddel som brukes til å fjerne klistremerker o.l. - Alt i ett... tja..

Dunlop No 1 - Cleaner & Prep - inneholder vel omtrent det samme som det man får kjøpt som "spray på og tørk av" vindusrens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så er egentlig samme suppa hva jeg bruker da??

Har i allefall aldri brukt no annet enn lemonoil..

Jeg gnikker og gnur, og lar heller olja ligge noen mins på brettet, før jeg endelig gnikker det overflødige av med en annen klut. Så roughed sett så bruker jeg vel strengt tatt den olja til cleaning også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mitt råd er altså å først rense med sprit e.l. for så å bruke en nøytral olje. Dunlop sin no 2 er helt fin. Å gni dritten ned i gripebrettets porer er vel ikke å foretrekke kanskje.

Hvis du oljer gripebrettet 1-2 ganger i året, fremfor hver uke, slipper du løse frets, eller seriøse problemer ved neste re-fret også ;)

En mikrofiberklut er forøvrig den beste investeringen du kan gjøre hva angår gitarvedlikehold. Fungerer veldig mye bedre enn de fleste kjemikalier. Fukt den og vri den opp så godt du kan, så den føles nesten tørr - gnikk og gnu på alt fra strenger til kropp/hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg sier mikrofiberklut så mener jeg de man får kjøpt på Samvirkelaget og ikke noe sært fra USA :)

Spesialpreparater meg her og der sier nå bare jeg - Det er mye snake oil produkter med fantasifulle priser for den som biter på agnet :D Sjekk hva Hi-Fi nuts'a handler seg over disk

Hva med en pyramideformet kabelholder til kun 2000,- ? eller en magisk sten som ligger oppå høyttaleren din til den nette sum av 3-4 høvdinger? :rolleyes:

Og nei, jeg spøker ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufint...

Gjør ett forsøk jeg på sjappa.. Se hva jeg finner.

Det er bare.. Jeg har alltid hatt gitarer som ikke har kostet meg mer enn ca 3000,-

Så nå når jeg nå endelig fikk kjøpt meg litt high end gitarer, så begynte jeg å svette litt med tanken på vedlikehold hjemme. Gidder vel ikke levere gitarene inn for noe jeg er kapabel til å utføre selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufint...

Gjør ett forsøk jeg på sjappa.. Se hva jeg finner.

Det er bare.. Jeg har alltid hatt gitarer som ikke har kostet meg mer enn ca 3000,-

Så nå når jeg nå endelig fikk kjøpt meg litt high end gitarer, så begynte jeg å svette litt med tanken på vedlikehold hjemme. Gidder vel ikke levere gitarene inn for noe jeg er kapabel til å utføre selv..

Neida, jeg skjønner hva du mener. Man vil jo alltid ha litt "tilbehør" til fine ting og sånt også. Men som sagt, til en gitar er en polish, en olje til gripebrettet og noe til å rense vekk fett og gammel drit med i form av sprit e.l. samt en god klut egentlig det man trenger. Men det er selvsagt ikke noe i veien med å bruke ymse produkter på spanande flasker med fine farger. Det er bare at du finner sjelden igjen så mange av de produktene hos folk som f.eks reparerer gitarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt cleanersettet fra dunlop i mange år og Greener, det er ikke sprit i No1. Det er aceton.

Jeg er veldig fornøyd med settet bortsett fra strengrensen, den har liten funksjon.

Jeg sa ikke at det var sprit i No 1 - Og Aceton? Nja, det er lite i så fall, da det er omtrent det eneste som faktisk skader både nitro og poly lakk. Nitro er faktisk veldig sensitivt for Aceton - da det gjør lakken myk og geleaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.