Web Analytics
Jump to content

Anmeldelse av G&L S-500


scarcarous
 Share

Recommended Posts

Hei!

Tenkte jeg kunne anmelde en G&L S-500 jeg har hatt i et par måneder nå. Anmelder den av to grunner.

Jeg synes folk som ser på f.eks. en Fender Strat, en Suhr "Strat", eller en eller annen type Strat burde vurdere en G&L.

Og den andre grunnen er at jeg har vært oppe i hele jævla natt for få ferdig to presentasjoner og nå når jeg endelig er ferdig gidder jeg for helvete ikke å sove i en time!

Men ja, til gitaren.

Jeg bestilte en G&L S-500 fra Pro Guitar Shop og da var det en gitar jeg spesifiserte alt på, bortsett fra ting som er standard som pickuper og kanskje treverk.

Det tok omtrent 3 måneder for at gitaren skulle bli ferdig, og så nesten 2-3 uker før jeg fikk den. Men den var i Norge etter 1 uke etter at den var ferdig.

Betalte halvparten av gitaren før de sendte spec's til G&L så de kunne bygge, og så resten når gitaren var ferdig.

Betalte 1350 dollar for gitaren. (Uten avgifter i toll og sånn, frakt var dog gratis)

(Vil bare ta en rask shout-out til PGS, som var ekstremt flinke til å sette opp gitaren og de var utrolig hjelpsomme)

Da jeg fikk gitaren var den nærmest perfekt satt opp, noe jeg var ekstremt glad for.

Jeg valgte den standard G&L-halsen, som faktisk er ganske god og rund. Tykkere enn en Fender US Standard Strat. Noe som jeg likte godt også!

Halsen er veldig smooth til å være nylakkert. Radiusen er på 12", så ganske flatt til å være "Strat". Det likte jeg også utrolig godt!

Så til selve lyden på gitaren... Jeg synes ikke lyden på den er helt typisk single coil, men litt varmere og litt høyere output.

Jeg synes noen ganger at lyden kanskje er litt for "tykk" og varm til å være helt som jeg vil, men når jeg begynner å spille skifter jeg den meningen fort ;)

Så til litt andre greier... Vibratosystemet på denne gitaren er utrolig smooth, og jeg har ikke måtte stemme på nytt etter å ha brukt det ganske hardt. Og jeg ELSKER rett og slett det, fordi jeg bruker det ganske mye.

Så er det den ekstra switchen på gitaren. Den kan man bruke til å koble inn neck + bridge pickupene. Da låter det ganske Tele-ish synes jeg. Med den switchen er forresten begge pickupene på uansett hvilken posisjon man er i. Så det er ikke helt som Gilmour sin switch (som bare skrur på neck pickupen).

Og en siste ting! "Tone-potene" på denne gitaren er litt spesielle. Begge tone-potene har effekt på alle pickupene. Den nederste av dem kontrollerer bass, så hvis man skrur ned den så får man mindre bass (ikke bass-strengene, bare frekvensene), og mer typisk strat-lyd som "quacker" mer.

Og den poten som sitter i midten kontrollerer de høyere frekvensene. Så hvis du skrur ned den så får du en mer fyldig og myk lyd.

Det er noe jeg setter stor pris på med denne gitaren.

Et par bilder av gitaren. Det ene tatt av meg, det andre fra før den ble sendt til Norge. I hendene til Andy fra PGS.

163108_1695439218681_1018845490_1865090_7432303_n.jpg73795_1637034598602_1018845490_1742116_6076400_n.jpg

Hmm... Lurer egentlig på om dette var litt ræva. Men sånn går når man har vært oppe hele natta! :D

Jaja, får håper noen fikk litt lyst på G&L eller vurderer det neste gang de skal kjøpe noe Fender-ish.

Dette er virkelig gode gitarer for pengene!

- Oscar

Edited by OssyVezzy
Link to comment
Share on other sites

Takk! Det virker sikkert som om jeg er ekstremt fornøyd i anmeldelsen, og det er jeg!

Det finnes sikkert gitarer av høyere kvalitet til høyere pris, eller kanskje lavere, men jeg tviler på at jeg finner en gitar som passer så godt for meg.

Så G&L S-500 vil kanskje ikke passe for alle, men for meg er den perfekt.

Jeg spiller mye rart forresten, hovedsaklig rock inspirert av mye forskjellig, som jazz, funk, klassisk og folkemusikk. Og denne gitaren klarer det rimelig godt synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg synes folk som ser på f.eks. en Fender Strat, en Suhr "Strat", eller en eller annen type Strat burde vurdere en G&L.

Artig, hvordan ting utarter seg! Skal du beholde G&L'en nå som du har kjøpt deg Suhr? Eller hvordan er tankene nå i ettertid? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg beholder helt klart G&L'en.

Tingen var at jeg vurderte å bytte pickupene i G&L'en til Suhr ML (de som het FL før), men jeg elsket lyden i G&L-pickupene også.

Og jeg har lenge hatt lyst på en Suhr, så da bestemte jeg meg bare for å selge Fender Strat'en min og syvstrengeren min for å kjøpe en Suhr.

Suhr'en er ganske mye dyrere, og det er lenger ventetid på en sånn jeg har (rundt 10 måneder for en custom nå, min er en slik custom Classic, kjøpte min brukt, men som ny). Så det er kanskje litt vanskeligere å få tak i, eller føle er verdt å kjøpe, det er også vanskelig å finne Suhr brukt synes jeg. Spesielt for noen som er så "cork sniffers" som meg. Om én ting er feil, så er ikke gitaren verdt det :P

G&L'en fikk jeg etter 4 måneder, og kostet meg litt over 10.000 kroner (inkludert moms og toll og tull) . Custom og ny!

Jeg liker nok Suhr'en best akkurat nå, men lyden og følelsen er veldig forskjellige fra hverandre, så jeg anbefaler nok en G&L til hvem som helst med tanke på pris i forhold til kvalitet.

Men begge gitarene er absolutt fantastiske!

Edited by OssyVezzy
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en Legacy selv. Vet ikek hva forkjellen fra en S-500 er men de ser veldig like ut (gun-oil tinted hardrock birdseye neck, graphite nut etc). Jeg er egentlig ikke noen strat-person men jeg blir like imponert hver gang jeg plukker opp denne gitaren. Den kjennes langt mer solid ut en andre strat'er jeg har spilt på og den taktile opplevelsen av å holde i instrumentet gir meg assosiasjoner til et eksklusivt flygel. Strenghøyden, halsprofilen, båndene og finnishen gjør at den føles som å trykke på veide tangenter.

Lyden er rik og klokkeklar med masse karakter, uendelig sustain og masse twang. Det virkelig kiler i hendene når man spiller på den. Andre gitarer jeg har høres fort litt døde ut når strengene har sittet på en liten stund mens denne låter nesten bedre med strenger som ikke er helt ferske. Jeg vurderer å modifisere den med en HSS pickguard og pickup er som passer min stil bedre, men på den annen side er den perfekt som den er de gangene super-strat'ene og Les Paul'ene ikke passer.

Fant den brukt i en søvnig liten by i New Mexico på gitarjakt for noen år tilbake. Et av de beste gitarkjøpene jeg noen gang har gjort. Disse gitarene er absolutt å anbefalle.

Vi har mang en gang spekulert over hvor vidt den tidligere eieren var meksikaner. Jeg rett og slett elsker Fullerton-rødfargen, cream-pickguarden og gold-hardware kombinasjonen :)

GL_Legacy_USA.jpg

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er de eneste forskjellen at S-500 har litt varmere pickuper og kanskje ikke fullt så "typisk Stratlyd", og at den har en switch til kombinere bridge og neck.

Tror kanskje det er forskjell på tone-pot'ene, men det vet jeg ikke.

Flott G&L du har, Stjerneskruen! Det var en litt eldre Legacy som fikk meg til å bestille min S-500. Og jeg angrer absolutt ikke. Det er svært gode gitarer til en svært god pris i forhold til kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Legacyen har alnico-pickuper. S-500'en har MFD-pickupene som G&L er alene om. Litt spesielt pickupdesign som låter veldig bra. S-500'en har også litt mer fleksibel pickupsvitsjing. Ellers er det ingen andre forskjeller på modellene. MFD-pickupene bør virkelig prøves, spør du meg. :D<br>

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.