Rikjense Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 Hei!Bandet vårt skal ta fly til Kirkenes i kveld, og jeg har fått meg en ny Music Man JP6. Jeg lurer da på hva jeg skal gjøre med strengene. Skal jeg slakke de? La de være normal tuning? Ta de av helt?Gitaren er en JP6, halsen er en type Maple (lønn?), og kroppen er Basswood.Jeg fikk også med en stor plastpose som gitaren var pakket inn i, burde jeg ta den rundt?Trenger svar så fort som mulig!-Rikart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 Slakk strengene, legg den i kofferten, teip koffertlåsene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpal67 Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 Hei! Bandet vårt skal ta fly til Kirkenes i kveld, og jeg har fått meg en ny Music Man JP6. Jeg lurer da på hva jeg skal gjøre med strengene. Skal jeg slakke de? La de være normal tuning? Ta de av helt? Gitaren er en JP6, halsen er en type Maple (lønn?), og kroppen er Basswood. Jeg fikk også med en stor plastpose som gitaren var pakket inn i, burde jeg ta den rundt? Trenger svar så fort som mulig! -Rikart Jeg har nå lest at man bør slakke dem litt ved forsending, men jeg har vanskelig for å se at en innenlands flytur med normalt pakket gitar skulle ha noe innvirkning på halsen uansett slakking av strenger eller ei. Plastposen gjør sikkert ikke skade, så sleng den på....alt hjelper mot ivrige sjauere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rikjense Skrevet Februar 4, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 4, 2011 Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonathan Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 Fra Honningsvåg faktisk, lite Finnmarkinger her inne Men ja, slakk bare strengene og teip kofferten så går det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rikjense Skrevet Februar 4, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 4, 2011 Hvor er du i frA? Ty! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Curl-Head Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 Slakk dem litt og legg gitaren i kassen. Teip så over låsene og sett på klistremerker hvor det står "fragile". Tror nok ikke at Widerøe klarer å herpe den så mye fra Honningsvåg til Kirkenes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommern Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 Honningsvåg - Kirkenes i Dash 8 er det samme som en busstur. Eneste fare er sjauerne... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stromstans Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 Honningsvåg - Kirkenes i Dash 8 er det samme som en busstur. Eneste fare er sjauerne... Det samme gjelder om du skal fly til New Zealand. Ombord i flyet får den ikke leet mye på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommern Skrevet Februar 5, 2011 Share Skrevet Februar 5, 2011 (endret) Det samme gjelder om du skal fly til New Zealand. Ombord i flyet får den ikke leet mye på seg. Til New Zealand er det nok helt andre ting som er problemet gitt..... Honningsvåg - Kirkenes er en liten halvtimes flytur i under 20 000 fot, med liten påvirkning av lavere barometrisk trykk og temperatur. Til New Zealand dreier deg seg plutselig om et halvt døgn i nesten dobbelt så stor høyde og utvendige temperaturer ned i minus 60, som kjøler ned cargo og alt som er der. I verste fall må man også nedom i Bangkok eller Singapore, med kraftig økning av temperatur, trykk og fuktighet, og så opp i kulda enda en gang... Kan overhodet ikke sammenlignes med en busstur når det gjelder påvirkning på en gitar... Endret Februar 5, 2011 av Tommern Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Norstorm Skrevet Februar 5, 2011 Share Skrevet Februar 5, 2011 Honningsvåg - Kirkenes i Dash 8 er det samme som en busstur. Eneste fare er sjauerne... HAHAHA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Norstorm Skrevet Februar 5, 2011 Share Skrevet Februar 5, 2011 Kommer fra Nordnorge selv, så humorer verdsatt Jeg vet generelt lite om gitarer, og er vel en av dem som bare speller på dem, og heller leverer dem inn om ting skal skrus på, annet enn intonering og justering.. Men har hørt at man skal la strengene stå i spenn under flytransport fordi de hjelper å holde detriktige spennet i halsen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rikjense Skrevet Februar 5, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2011 LP'n min ble ødelagt fra Honningsvåg - Tromsø. Ca. 50min i fly. Men de som jobber på disse flyplassene er ikke akkurat forsiktig med gitarer og slikt, ikke bagasje generelt heller. Kanskje litt stereotypier her nå, men jeg har sett en god del slenging av og på bagasjebilen. Tror til og med vi filmet det en gang også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommern Skrevet Februar 5, 2011 Share Skrevet Februar 5, 2011 LP'n min ble ødelagt fra Honningsvåg - Tromsø. Ca. 50min i fly. Men de som jobber på disse flyplassene er ikke akkurat forsiktig med gitarer og slikt, ikke bagasje generelt heller. Kanskje litt stereotypier her nå, men jeg har sett en god del slenging av og på bagasjebilen. Tror til og med vi filmet det en gang også. Som før nevnt, eneste fare er sjauerne. Sjekk inn gitaren som spesial-gods, type "Handle with care". ..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stromstans Skrevet Februar 5, 2011 Share Skrevet Februar 5, 2011 (endret) Til New Zealand er det nok helt andre ting som er problemet gitt..... Honningsvåg - Kirkenes er en liten halvtimes flytur i under 20 000 fot, med liten påvirkning av lavere barometrisk trykk og temperatur. Til New Zealand dreier deg seg plutselig om et halvt døgn i nesten dobbelt så stor høyde og utvendige temperaturer ned i minus 60, som kjøler ned cargo og alt som er der. I verste fall må man også nedom i Bangkok eller Singapore, med kraftig økning av temperatur, trykk og fuktighet, og så opp i kulda enda en gang... Kan overhodet ikke sammenlignes med en busstur når det gjelder påvirkning på en gitar... I en Airbus A300 er alltid temperaturen i lasterommet mellom 2 og 26 grader. Generelt er temperaturen i lasterom ganske høy, og ihvertfall aldri under frysepunktet. Lasterommet er også en trykkabine så trykkforskjell skal ikke ha noe å si. I tillegg vil en god polstret kasse (som man jo gjerne har når man sjekker inn en gitar) forhindre plutselige svingninger i temperatur og luftfuktighet. Den eneste faren ved å sjekke inn en gitar er og blir sjauerne (som har altfor dårlig tid, så det er forståelig).... evt flystyrt. Endret Februar 5, 2011 av stromstans Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå