Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Music Man gitar i fly!


Rikjense

Anbefalte innlegg

I en Airbus A300 er alltid temperaturen i lasterommet mellom 2 og 26 grader. Generelt er temperaturen i lasterom ganske høy, og ihvertfall aldri under frysepunktet. Lasterommet er også en trykkabine så trykkforskjell skal ikke ha noe å si. I tillegg vil en god polstret kasse (som man jo gjerne har når man sjekker inn en gitar) forhindre plutselige svingninger i temperatur og luftfuktighet. Den eneste faren ved å sjekke inn en gitar er og blir sjauerne (som har altfor dårlig tid, så det er forståelig).... evt flystyrt.

Og da er sikkert ikke gitaren den største bekymringen! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to gangene jeg har flydd med en gitar tokk jeg den med inn i kabinen og la den over meg sammen med håndbagasjen. Hadde den i gigbag. Dette funker nok bedre hos SAS en Ryanair... Også er det viktig å passe litt på hva andre prøver å presse inn av trillebagger i samme stuerom.

Endret av awxiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en Airbus A300 er alltid temperaturen i lasterommet mellom 2 og 26 grader. Generelt er temperaturen i lasterom ganske høy, og ihvertfall aldri under frysepunktet. Lasterommet er også en trykkabine så trykkforskjell skal ikke ha noe å si.

Blir kanskje litt spissfindig dette men... Jeg har ikke typerating på Airbus. Men jeg har på en haug av andre fly, og har vondt for å tru at det er samme temp i belly som i cabin. Men hvis du derimot har sånn typerating, så vet du vel bedre enn å bagatellisere forskjellen mellom en tur til New Zealand og Kirkoniemi, i lys av at litt ugunstig temperatur og trekk i ei vanlig kjellerstue kan ha innflytelse på en gitars ve og vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som før nevnt, eneste fare er sjauerne. Sjekk inn gitaren som spesial-gods, type "Handle with care". ..... :D

Har jobba som bagasjehandler. Om en merker bagasjen eller ikke har overhodet ingenting å si på hvordan den blir behandlet dessverre.

Spesialbagasje eller ikke, alt behandles likt. Eneste unntakene jeg kommer på i farta er dyr og annen type spesialfrakt.

Det er jo ingen av handlerne som vil slenge bagasjen deres rundt omkring, men en har dessverre fryktelig dårlig tid på å tømme og laste flyene.

I tillegg skal jo alle pakke med seg ørten tonn hver, så det blir ganske tungt å stå på knærne inne i lasterommet biggrin.gif

Jeg prøvde i alle fall alltid å behandle instrumenter og sånt ekstra pent.

Back on topic:

Er bra gitaren din overlevde turen da smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje litt spissfindig dette men... Jeg har ikke typerating på Airbus. Men jeg har på en haug av andre fly, og har vondt for å tru at det er samme temp i belly som i cabin. Men hvis du derimot har sånn typerating, så vet du vel bedre enn å bagatellisere forskjellen mellom en tur til New Zealand og Kirkoniemi, i lys av at litt ugunstig temperatur og trekk i ei vanlig kjellerstue kan ha innflytelse på en gitars ve og vel ;)

Jeg uttalte meg nok litt vel sterkt. Selvfølgelig skal man ikke bagatelisere det, og det kan jo alltids være unntak, men i moderne fly skal visstnok lasterommet være ganske lunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jf. diskusjon om Gibson vs Epiphone etc, så er det kanskje slik at dersom man er redd for instrumentet sitt på reise, så bør man gå for det rimeligste instrumentet man mener dekker behovet. Kanskje til og med investere i en reisegitar...

Jeg vet at mange gitarister får et personlig forhold til yndlingsgitaren, men man klarer som regel å spille det meste på en annen gitar også. Jeg tror ikke konsertpianister frakter med seg yndlingsflygelet sitt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.