Web Analytics
Jump to content

Ufrivillig plagiat


Recommended Posts

Hei

Sliter litt med komponering. Det hender ofte at det jeg ubevisst lager melodilinjer som viser seg å finnes fra før. Det er jo litt uheldig, særlig hvis man finner ut av det etter låta er publisert.

Er dette et vanlig problem, eller er det bare meg?

Noen som har noe tips om hvordan man skal unngå dette i såfall?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er ekstremt vanlig dessverre :) Hørte for en tid tilbake en intervju med en norsk låtskriver (Marit Larsen?) som fortalte at hun til stadighet laget nye låter som i all hovedsak viste seg å være identiske med ymse sangbok-sanger hva angikk melodi.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, folkens

Det var godt å høre - at Marit også sliter med dette. Hehe

Når det gjelder akkordprogresjon så finnes det jo flere standard-progresjoner som går igjen i tusenvis av låter. Som f. eks I-V-vi-IV progresjonen som er vanlig i pop-musikk, som vi ser Axis of Awesome gjør et poeng ut av i videoen (morsom video!).

Å komponere en låt utifra en akkord-rekke som har blitt brukt i bøtter og spann, er det jo ikke noe galt i.

Men når melodilinja i tillegg blir den samme, så kan det vel fort begynne å lukte plagiat, som tidvis er mitt problem.

Men det er vel fort gjort som dere sier

Link to comment
Share on other sites

Hvor grensene går i forhold til hvor likt det må være før det kan regnes som plagiat er jo ikke godt å si.

Mener å ha lest et sted at når plagiat skal bedømmes i "proffe" sammenhenger, så er det tre ting som teller inn; melodi, akkorder og tempo. Hvis to av de tre er "likt nok", så er det plagiat.

Link to comment
Share on other sites

Når Andrew Lloyd Webber slipper unna med sin "Phantom of the Opera", hvis signaturmelodi er klin lik Pink Floyds "Echoes" (som ble lagd 11 år før), så kan man gå rimelig langt i å plagiere.

Der er akkordprogresjon, melodi og rytme så å si 100% lik.

Kan ha noe med at det tar en halv dag før Echoes starter... Hørte litt etter, men fant ikke noe som lignet. Har du noen tidskoder?

Link to comment
Share on other sites

Artig med plagiater, men selvfølgelig "hat" når de dukker opp når du skriver selv.

Selv har jeg en fantastisk låt ;), som jeg ikke får spilt med et refreng som viste

seg å være - veldig likt enkelte av linjene til Morten Abels Hard to stay awake,

en ganske catchy, men plagsom låt...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.