Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ufrivillig plagiat


Anbefalte innlegg

Hei

Sliter litt med komponering. Det hender ofte at det jeg ubevisst lager melodilinjer som viser seg å finnes fra før. Det er jo litt uheldig, særlig hvis man finner ut av det etter låta er publisert.

Er dette et vanlig problem, eller er det bare meg?

Noen som har noe tips om hvordan man skal unngå dette i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ekstremt vanlig dessverre :) Hørte for en tid tilbake en intervju med en norsk låtskriver (Marit Larsen?) som fortalte at hun til stadighet laget nye låter som i all hovedsak viste seg å være identiske med ymse sangbok-sanger hva angikk melodi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, folkens

Det var godt å høre - at Marit også sliter med dette. Hehe

Når det gjelder akkordprogresjon så finnes det jo flere standard-progresjoner som går igjen i tusenvis av låter. Som f. eks I-V-vi-IV progresjonen som er vanlig i pop-musikk, som vi ser Axis of Awesome gjør et poeng ut av i videoen (morsom video!).

Å komponere en låt utifra en akkord-rekke som har blitt brukt i bøtter og spann, er det jo ikke noe galt i.

Men når melodilinja i tillegg blir den samme, så kan det vel fort begynne å lukte plagiat, som tidvis er mitt problem.

Men det er vel fort gjort som dere sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor grensene går i forhold til hvor likt det må være før det kan regnes som plagiat er jo ikke godt å si.

Mener å ha lest et sted at når plagiat skal bedømmes i "proffe" sammenhenger, så er det tre ting som teller inn; melodi, akkorder og tempo. Hvis to av de tre er "likt nok", så er det plagiat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Andrew Lloyd Webber slipper unna med sin "Phantom of the Opera", hvis signaturmelodi er klin lik Pink Floyds "Echoes" (som ble lagd 11 år før), så kan man gå rimelig langt i å plagiere.

Der er akkordprogresjon, melodi og rytme så å si 100% lik.

Kan ha noe med at det tar en halv dag før Echoes starter... Hørte litt etter, men fant ikke noe som lignet. Har du noen tidskoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med plagiater, men selvfølgelig "hat" når de dukker opp når du skriver selv.

Selv har jeg en fantastisk låt ;), som jeg ikke får spilt med et refreng som viste

seg å være - veldig likt enkelte av linjene til Morten Abels Hard to stay awake,

en ganske catchy, men plagsom låt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.