Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kassegitar med tremolo


Æljen

Anbefalte innlegg

Er det laga kassegitar med tremolo?

Når jeg sitter å spiller på kassa hjemme i sofaen tar jeg meg selv noen ganger i å ta etter vibarmen som ikke er der.

Hadde det vært mulig å satt en Bigsby på kassegitar?

Ser jo litt broproblematikk her men ikke mer enn at det skulle være overkommelig.

Nesten rart ikke Castor har laga en allerede, han skrur jo sammen så mye rart. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke gjort, av den grunn at det ødelegger gitaren. En tradisjonell kassegitar er avhengig av et tynt lokk med så lite forsterkninger som mulig for å få en stor og fin tone. Det forsterke toppen slik atman får inn entremolo ødelegger lyden i gitaren.

Jeg har sett bilder av en som gjorde det på en sånn Django-Reinhart- gitar en gang, men det var grovsaging av verste sort, og gitaren ble som sagt ødelagt som skikkelig gitar, slik jeg ser det.

Derimot laget jeg en kasse med innebygget fyrverkeri en gang. Det fungerte aldeles utmerket! :)

Byggetråden er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- alt som har med Bigsby å gjøre, ligger jeg unna. Det er kun egnet for selvplagere som enten er litt for opptatt av image, eller folk som av en eller annen pervers grunn liker å stemme gitar mer enn det de vil spille på den. Så er det helt i orden for meg at andre velger annerledes. Trenger man ikke stemt gitar, sustain, at man ikke kan bende uten at gitaren blir sur, så gjerne for meg.

Skulle jeg nå motvillig ville sette på en "dings som kan variere tonehøyde" på en kasse, så er jo Bigsby det beste valget. Rett og slett fordi konstruksjonen tilsier at en del av presset på gitaren ender opp på bakplaten, og ikke minst at man ikke trenger å ta hull i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- alt som har med Bigsby å gjøre, ligger jeg unna. Det er kun egnet for selvplagere som enten er litt for opptatt av image, eller folk som av en eller annen pervers grunn liker å stemme gitar mer enn det de vil spille på den. Så er det helt i orden for meg at andre velger annerledes. Trenger man ikke stemt gitar, sustain, at man ikke kan bende uten at gitaren blir sur, så gjerne for meg.

Skulle jeg nå motvillig ville sette på en "dings som kan variere tonehøyde" på en kasse, så er jo Bigsby det beste valget. Rett og slett fordi konstruksjonen tilsier at en del av presset på gitaren ender opp på bakplaten, og ikke minst at man ikke trenger å ta hull i toppen.

Virker som du har hatt en grusom nær Bigsby opplevelse.

Kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver her.

Er kjempefornøyd med Bigsby'n på Gretschen min.

Hilsen en selvplager som spiller sur gitar uten sustain og kanskje er litt for opptatt av image. ^_^

Bend it!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har hatt en grusom nær Bigsby opplevelse.

Kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver her.

Er kjempefornøyd med Bigsby'n på Gretschen min.

Hilsen en selvplager som spiller sur gitar uten sustain og kanskje er litt for opptatt av image. ^_^

Bend it!!

For all del. Jeg som liker alt med strenger på, nærmest uansett utseende, merke, farge og fasong, må da få lov til å ha en liten gitardings jeg ikke synes er så OK. Jeg sliter som du ser med Bigsby og enkelte andre vinglepinner, ja, det må jeg få innrømme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.