Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egne riff osv.


zezima

Anbefalte innlegg

Power-chords i seg selv er ikke utdaterte/oppbrukte og vil neppe bli det så lenge det finnes gitarbasert rockemusikk på denne jord. Utfordringen - som med all annen musikk, er å lage bra låter som ikke høres helt ut som låter som er laget før (varierende grad av likhet kan godtas - alt etter hvordan det gjøres, sjekk åpningsriffene på Tuch (ZZ Top) vs No Class (Mototrhead) B) ). En annen ting som teller stort er attitude og fremføring!!! River du vegger med fremføringen din, så tåles det at låta i seg selv ikke er så spennende ;)

Hmm ... tja du har egentlig et påeng der :P Så ja... får prøve å lage noe av powerchords da :P og så har jeg begynt å prøve å finne opp egne melodiske melodeath-riff :P får se hva jeg får stelt sammen x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maj7-akkorder (maj7 chords) er de vi helst (rather) vil unngå (avoid) med for mye (much) vreng (gain), ellers vil som The Euphor sier; de fleste "normale" akkorder funke (work) med (with) vreng.

Hvis du voicer den slik, fra bunn og oppover; Grunntone-kvint-ters-septim, så vil du få en maj7-voicing som låter knall med vreng. Mellom grunntonen og kvinten får du altså en kvint, som funker bra med vreng, og mellom tersen og septimen får du en kvint. I tillegg får du en sekst mellom kvinten og tersen, men det funker med vreng det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Lek med åpne strenger. Åpne strenger låter alltid fett!

Lars Håvard Haugen (Hellbillies) skriver mange fete riff med åpne strenger n' shit. Ellers er også Mastodon mine riffhelter når an prater om metall!

Ellers er det veldig kult å bruke forskjellige voicinger på f.eks Edur-akkorden

e -|--0--|--4--|--x--|-- x-- |--x

b -|--0--|--5--|--5--|-- x --|-- 10

g -|--1--|--4--|--4--|-- 9-- |-- 9

d -|--2--|--2--|--6--|-- 9- -|--11

a -|--2--|--x--|--7--|--11--|--x

e -|--0--|--x--|--x--|---x---|--x

Har tab'et dette ut uten gitar, så kan jo være noen feil, men tror ikke det.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hmm ... tja du har egentlig et påeng der tongue.gif Så ja... får prøve å lage noe av powerchords da tongue.gif og så har jeg begynt å prøve å finne opp egne melodiske melodeath-riff tongue.gif får se hva jeg får stelt sammen x)

Er ikke så inni melodeath selv.

Men jeg bare sitter og spiller tilfeldige powerchords og enkelt noter og høres det kult ut for meg er jeg fornøyd.

Er mye du kan gjøre ut av powerchords.

for eksempel

d----------------------------

a---9--10---7--------------------

e---7--8-----5------------------

d--------------------------------------------

a--------9---10--------7-------------------------

e--7-------------7-8------5----------------------

eller noe slikt vet ikke om det høres noe bra ut.

Men du har helt sikkert bedre greie på dette nå en meg siden inlegget ditt er flere år gammelt.Var omtrent helt nybegynner i 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.