Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et slags hjemmestudio - spørsmål


Knewt

Anbefalte innlegg

Heisann.

Bandet har bytta trommis nå nylig. Han er så heldig at foreldrene akkurat har bygd på huset masse og vi har fått et rom der vi kan bruke som øvingsrom. Vi har også tenkt på å bygge et slags lite "studio" så vi kan ta opp demoer i forholdsvis høy kvalitet. Trommisen har kjøpt seg fullt mikrofonsett til trommesettet sitt, tror det var 2 basstromme-mikker, 3 tams, 2 OH og 1 skarp. Vi har også fått en mikser av en fyr som digger bandet vårt (han bygger seg opp et nytt studio og skulle egentlig selge mikseren). Det er en Alto, jeg tror det er Alto L-16.

Det vi mangler er mikrofoner til vokalistene, mikrofoner til gitar og bass og lydkort. Jeg kan ikke så mye om dette, men er veldig villig til å lære.

Gitaristen mener at dette er et bra lydkort: Link. Tanker?

Hva slags mikrofoner trenger vi? Tips? Går det eventuelt an å bruke samme mikrofon til vokalistene og til gitar/bass? Eventuelt ta skarptromme-mikken til gitar/bass?

Prisnivåer på det forskjellig er avhengig av hvor mye penger vi kan få fra Frifond neste år.

EDIT: Forøvrig har han andre gitaristen noen høyttalere og forsterker til de. Men jeg vet ikke om de er farget.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du linket til er vel flott det. Har hvertfall sett M-Audio fasttrack (et av de mindre) bli anbefalt tidligere, så jeg regner vel med at dette er samme kvalitet som de små :)

Ift mikrofon så er heller ikke Røde M1 helt feil. Norsk musikk selger de for 1000kr for tiden, og de er i mine ører bedre enn SM5X. Litt klarere i de lyse frekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liten oppdatering. Vi får mest sannsynlig 5000 kroner å bruke på resten av studio-utstyret. Det vi trenger er lydkort, mikrofoner til vokal og mikking av gitaramper og kabler.

Noen som har en anbefaling innen de forskjellige? Tenker vi kan kjøpe noen billigere Behringer-mikrofoner. I følge blindtesten til Castor (det var han?) så funker de greit til studio-bruk. Link. XLR-kabler tenker jeg også vi kjøper noen billige Asia-produserte kabler fra Evenstad. Går nok en 5-600 kroner der. Så da har vi tilbake 4000 til lydkort og eventuelle andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Når man ikke merker forskjell på Behringer og SM58 til vokal så tror jeg ikke man gjør det på gitar heller, og når SM57 og 58 i prinsippet er samme mikrofon så gjør nok behringermic'en nytta helt fint. Problemet med disse er som nevnt at de feeder fortere live.

edit; når det er sagt så vil man nok med kompetent studiopersonell og ellers godt utstyr kunne oppnå enda bedre resultater om dere kjøper én relativt god stormembranmikrofon og bruker denne til vokal. Dersom dere er glade amatører og skal lage et typisk hjemmestudio så holder nok en vanlig dynamisk mic lenge :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, vi har ikke mye penger å rutte med. Dette er til demo-innspilling på rommet til trommisen. Han har kjøpt fullt mic-sett til trommesettet sitt. Kan da bruke bass-tromme-micen til å mikke opp bass-kabinett + et direkte signal fra bassen å mikse med. Så kan vi bruke Behringer-mikrofonene til vokal og gitar. Er forøvrig snakk om growl/scream om det skal avgjøre noe.

Trenger også tips til lydkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK- sist jeg sjekket, hadde de en koffert med tre stykker i, det er de jeg eier, kjøpte dem før de doblet prisen. Kostet 298 kroner for tre stykker, mener jeg å huske, men så hadde de en "dyrere" som ble solgt for 150 kroner. Var et par sånne jeg tenkte på.

Nå er det jo litt uvisst hva som blir solgt av Behringer framvoer, da det er Luthman som har overtatt agenturet, og de er ikke akkurat kjappe til å oppdatere nettsidene. Forhandlere kan sitte igjen med varer til "gamle" priser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.