Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plekterbrett - noen som lager slikt i Norge?


The Euphor

Anbefalte innlegg

Er litt på leting etter noen som kan lage et plekterbrett til en gitar. Ibanez RG som gjelder, og det er ønskelig med annen plukkoppkonfigurasjon enn det som er å få tak i. Har kontaktet skiltfirma, men de var ikke interessert. Regner nesten med at norske gitarbyggere lager egne brett (endrer innkjøpte brett). Finnes det noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger, er jo en drill, en mal, en jig, en liten finérsag og en "bodyblank". Vil du spare deg for en del jobb, er det greit med en "Dremel" av en eller annen type, og et fresesett til Dremel fra Clas. Jeg har laget flere, og det er ikke noen heksekunst. Koselig førjulssyssel!

Skal du betale en nordmann hundrevis av kroner i timen for jobben blir det fort et dyrt plekterbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt to forskjellige materialer. Både sånn originalt "plekterbrett" i metervare, handlet inn hos den lokale delepusheren, og også aluminiumsplate, kvartet fra et gammelt PC- kabinett laget i Alu. Det kan med hell høyglanspoleres, men da trenger man en container med tålmodighet og en eksentersliper med diverse slipeskiver, rubbing og lammehullshetter. Det er mulig..

Sånne blikkenslagere har kanskje noe som er mer velegnet, og biter som er så små at det er "plekterbrett" anser de nok for "rester". Aluminium er mykt, og kan fint sages med en helt vanlig finérsag fra clas. Ikke noe problem. Men det er jo stas når det durer, da, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger, koster ikke nødvendigvis så mye. Du slipper unna med under fem hundre kroner for en dremelkopi og en billig eksentersliper med tilhørende utstyr, og da kan du jo bruke de tingene til andre ting, også?

Nå har det seg jo slik at det er et dusteprosjekt hvis du ikke har noen glede av å gjøre det selv. Da er det bortkastet tid, og hvis du heller aldri trenger å slipe vekk litt maling fra en vegg, pusse over en dørstokk, fjerne noe rust fra en bil eller slikt, så er det bortkastet.

For å svare på originalspørsmålet, da. Jeg vet ikke av noen som lager plekterbrett til veldig få kroner, hvis det innebærer skreddersøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.