Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Improvisere-hvilken skala/hvilke toner?


Homb

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har blitt bedt om å improvisere en solo over låta "My one and only love", og dum som jeg er så sa jeg ja.

Problemet er at jeg ikke vet hvilke toner/hvilken "skala" jeg kan bruke, håper noen kan hjelpe meg med dette.

Akkordrekken ser sånn ut:

|Cmaj7-C/H-A7-A/G|D7/F# - G7/F |C/E - Fmaj7 |G7 - E7-A7|D7 - G7-E7/G#|A7 - D7|D7 - G7 |E7-A7-D7-G7|

|Cmaj7-C/H-A7-A/G|D7/F# - G7/F |C/E - Fmaj7 |G7 - E7-A7|D7 - G7-E7/G#|A7 - D7|D7 - G7 |C6 - F#7b5-H7|

|E - - -|F#7 - B7 - |E - - -|F#7 - B7 - |E- E/D# -|E/D - E/C# -|D7 - A7 -|D7 - G7 -|

|Cmaj7-C/H-A7-A/G|D7/F# - G7/F - |C/E - Fmaj7 -|G7 - E7-A7|D7 - G7-E7/G#|A7 - D7 -|D7 - G7b9|C6 - (D7-G7)|

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg.

Edit:

Her er sangen:

Endret av Homb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes desverre ikke bare én skala her...... bare så det er sagt!

MEN: En ganske "enkel" måte å hive seg i dette på, er å begynne å improvisere med en enkel C-dur skala, hvor du for det første prøver å lage fraser som legger vekt på akkordtonene (C - E - G - H når akkorden er C, etc.) samt justerer skalatonene etterhvert (F. eks. C blir til C# når akkorden er A7, fordi A7 består av A - C# - E - G).

Om det ikke akkurat er barnemat og riktignok krever en del forarbeid, er det enklere å gjøre dette enn hva mange tror - det tar bare litt tid. Spill enkle fraser og prøv rett og slett å "komponere" en liten solo som du evt. kan justere litt/ utvikle underveis.

Ikke dumt å plukke originalsoloen heller!

Her er akkordtonene til de tre første taktene:

Cmaj7: C - E - G - H

C/H: De samme som Cmaj7 men med H'en i bass

A7: A - C# - E - G

A/G: De samme som A7 men med G'en i bass

D7/F#: D - F# - A - C men med F#'en i bass

G7/F: G - H - D - F men med F'en i bass

C/E: C - E - G men med E'en i bass

Fmaj7: F - A - C - E

Lag enkle fraser, og gjenta gjerne samme frase over flere akkorder men med de nødvendige modifikasjonene, så er du godt i gang og kommer fra det med æren i behold, samt ny kunnskap om forholdet mellom akkorder og melodi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen går det?

Du kan jo "bare" spille John Coltranes solo :)

Jeg kan tabbe den hvis du ikke har verdens beste gehør :)

Prøvde meg på arpeggioer, men det er jeg redd er noe jeg hverken har tid til eller klarer å lære meg på tre uker. Tror nok jeg kommer til å øve på det videre though, da det virker som noe som kan få meg ut av "pentaton-suppa". :P

Hvis du kunne tabbet soloen hadde det mildt sagt vært helt konge, jeg hadd3e satt utrolig pris på det!

@YBA: Takk for hjelpen til deg og, skal prøve å få sett på dette i videre spilling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du har spilt allerede! Har hatt litt lyst til å svare her, men har slitt med forkjølelse og pensumprøver.

En tredje innfallsvinkel som jeg har som "go-to"-løsning når jeg ikke har så god tid til å bli kjent med sangen/akkordskjemaet, og som jeg synes er kjekk er å gjøre som min "mentor" Mark Levine sier: "Think key, not chord".

Akkordene du skrev opp ble litt vel rotete for meg, men jeg slo opp i Real Book-utgaven min, og der sto den i samme toneart og litt mer ryddig. ;)

La oss analysere de første 8 taktene:

| C-dur | G-dur / C-dur / | C-dur | % | % | G-dur | C-dur | G-dur / C-dur |

Disse 8 taktene gjentas en gang, før du går over i en passe rett-fram E-moll sak (kanskje du kan krydre opp med E dorisk eller frygisk eller noe slikt), før du går tilbake til de første 8 takteke igjen. Klassisk AABA-form. :)

(Loddrette streker = taktstreker, % = likt som forrige takt)

----

Vet ikke om dette hjelper så mye, men uansett:

Tankemåten er at ved å spore så mange akkorder som mulig tilbake til en dur-skala, så gjør du det enklere for deg selv i selve tankegangen.

I realiteten vil skalaen du bruker ikke nødvendigvis oppføre seg som en ren dur-skala, iogmed at du har andre akkorder i bakgrunnen, og du vil nok kanskje støte på en liten dissonanse i slutten av takt 4 og/eller 5, men det er jo litt av moroa!

Du får nok aller mest spenning, kontrast og variasjon ut av å blande alle metodene nevnt i tråden, men det er kanskje best å velge seg den fremgangsmåten som fungerer best for deg og fokusere på den - for øyeblikket. :)

Og husk - det er ingen skam å repetere seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er faktisk veldig enig i at egentlig så er det bare det som det går i. If it sounds good it is good! B)

Beste jazzlæreren vi hadde på GIT kunne ikke en eneste skala. Han var vokst opp i en familie som hørte masse på jazz og spilte kun på øre.

Akkurat når det gjelder sånt her syntes jeg de fleste av oss gitarister tenker helt baklengs. Isteden for å angripe utfordringen fra et musikalsk standpunkt går vi rett løst på en teknisk tilnærming. Hva er "riktig" å spille her? Hvilke skalaer osv kan jeg bruke? Who føkking cares. Er det øya eller øra du trenger mest å øve?

OP her har tydlighvis noen hull i sin teoretisk bakgrunn eller ville han jo visst hva han kan/skal bruke. Så skal han i løpet av de tre ukene det her er snakk om lære seg det og så basert på den nokså nyanskaffede kunnskapen greie å lage noe musikals høreverdig som i tillegg er improvisert? I en musikalsk stilart han tydlighvis er nokså ubereist? Yeah right, de ringte forresten fra skilandslaget her om dagen å lurte på om jeg kunne gå en etappe på herrestaffetten i VM....

Han kunne IMHO som et absolutt minimum rippa Coltrane soloen selv. All honnør til davidsen som tar utfordringen, men det gir jo nada øvingsutbytte for OP.

men men, nok surmuling fra meg i dag. Kaffe? Kaffe! KAFFE!!!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Det viktigste er å kunne spille det man hører.

Det er like viktig som å kunne uttrykke en presis mening eller følelse med ord. Du lirer ikke bare av deg noen ord du tilfeldigvis kan, sant?

Dernest mener jeg at det å kjenne til funksjonsharmonikk er ganske vesentlig, dersom du ikke er en 'freak' som gjør alt intuitivt.

Med å kjenne til, mener jeg ikke bare å vite teoretisk hvordan akkorder er bygget opp og forholder seg til hverandre i en progresjon, men å ha fullstendig inne hvordan spenning skapes mellom akkorder, og høre hvilke toner som 'trekker' i hvilken retning.

Jeg mener også at kan du ikke lage et akkordmelodiarrangement av en jazzlåt som denne, så er du heller ikke spesielt klar for å improvisere noe videre over den. (Hvilket ikke betyr at du skal gi opp!)

Sånn reint bortsett fra det: Får denne låten deg til å føle noe? Hva høres bra ut i den? Hva ville du likt å legge til her, dersom du ikke følte deg tvunget til å spille noe, men stod helt fritt (inkludert å spille ingenting)?

Hva er viktig, å fremstå bra, dyktig, føle at du mestrer, eller uttrykke noe musikalsk? (Forskjellige motiver kan sameksistere, for all del, men uansett viktig å pirke litt borti sånne spørsmål rundt ego)

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.