Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss GT-10 Eller forskjellige effektpedaler?


SupaScoopar

Anbefalte innlegg

Har tenkt og skaffe meg Boss GT-10, men lurer på om jeg heller burde kjøpe meg pedaler, selvom det blir dyrere.

Når jeg ser på setups og sånt til band på nettet, ser jeg kun pedaler, og ingen bruker et pedalbrett isteden. så jeg lurer på hva er fordelene og ulempene med effektbrett vs effektpedaler?

Og en ting til, hva er vitsen med overdriver pedaler når man har overdrive på Ampen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er prisen, og at du har et stort utvalg på en plass. Ulempen er lyden, selv om det er en smakssak. Du har også forsterker- og kabinettsimuletinger på GT så den kan plugges rett i pa om det er krise på en gig ellet i studio f.eks :) nå har digitale brett kommet langt og lyden er fattelig bra kontra f.eks GT3. Liker du ikke brettet kan du jo bare selge det igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du driver med vill jeg påstå.

Spiller i band, og hadde et pedalbrett før. Erfaringene mine med det, var ofte at det oppsto mye tull med lyden. Nå spiller vi også bare på småsteder der vi spiller ca 4-5 låter før vi må komme oss fort av scena. Hvis du spiller slike steder er det rett og slett upraktisk å ha med egen amp, og masse pedaler.

Siden jeg ikke har noen ambisjoner om å bli en av norges beste artister, så ser jeg for meg at jeg kommer til å spille på den typen konserter i en del år fremover i tida. Solgte pedalbrettet mitt (Kosta litt over 10 lapper) for å kjøpe meg en Line 6 X3 live. Synes det er mye lettere å gå opp på sena, plugge poden i en DI box, og rett inn i miksebordet. Men hvis du spiller på større plasser, der bare ditt band spiller, er det bedre å ha med seg en god amp, og noen gode pedaler. En annen ting du bør tenke på, er at du ikke får noe særlig bedre lyd ut av ampen din. Det du kjøper er effekter, som legger seg oppå det signalet du allerede har. Effekter sammarbeider med forsterkeren for å lage en god lyd.

Vitsen med å ha overdrive som pedal, er at du har litt mere å velge imellom når det kommer til lyd. Ampen har som oftest en overdrive funksjon, men det finnes langt over hundre forskjellige overdrive/distortion pedaler å velge imellom. Min amp for eksempel, har overdrive bygget for bluesrock. Hvis jeg skal spille den musikken jeg faktisk spiller (ikke blues), så trenger jeg litt mere trøkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt og skaffe meg Boss GT-10, men lurer på om jeg heller burde kjøpe meg pedaler, selvom det blir dyrere.

Når jeg ser på setups og sånt til band på nettet, ser jeg kun pedaler, og ingen bruker et pedalbrett isteden. så jeg lurer på hva er fordelene og ulempene med effektbrett vs effektpedaler?

Og en ting til, hva er vitsen med overdriver pedaler når man har overdrive på Ampen?

Muligheter for variasjon. Hver effekt kommer i mange forskjellige forskjellig former og farger (både utssendemessig og lydmessig :) ). Dette er også hvorfor en bruker overdrive pedaler i tillegg til vreng på ampen. Enten at man foretrekker den ene vrengen fremfor den andre, eller hvis en har en røramp bruker man ofte en overdrive pedal eller en boost pedal for å forsterke innsignalet til ampen. Dette gjør at ampen vrenger på en annen, litt mer heftig måte. Dette gjelder også endel analoge vrengpedaler, de endrer karakteristikk hvis man brukter en boostpedal foran.

I et pedalbrett er du låst til lydene i brettet, du har ingen mulighet for å bytte ut f.eks kun ekko-lyden eller delay-lyden. Da må du evnt bruke en ekstern pedal i tillegg, og da er du jo like langt :) På den annen side, hvis du klarer deg fint med lydene i brettet, så er det jo mye enklere å dra med seg rundt siden alt er i en boks. I tillegg har du også vanvittig masse lyder og muligheter for å skru lyd hele natta, og alt dette i en boks ;) Fordeler og bakdeler med både enkeltpedaler og brett altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt pedaler er lettere å skru på, 0g mer oversiktlige, mens brettene krever mye lesing og skruing, bortsett fra Boss ME brettene, de er laget mer som flere enkelt bokser montert sammen.

Litt om GT og 4-kabelmetoden her:

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes brett er mye bedre ved livespilling. Blir mindre tråkking ved skifte av lyder. Om du for eksempel skal skifte fra en vrenglyd uten effekter til en clean der du kanskje vil ha chorus og delay er det ett tråkk på brettet, mot tre tråkk på enkeltpedaler. Pedaler gir nok kianskje litt penere lyd, men muligheten for øyeblikkelige og enkle bytter veier tyngre for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg en GT-10 og en VG-99 (skulle gjerne hatt en Axe-FX, kanskje senere). Noe av kritikken mot de fleste multi-FX brettene er at amp og vreng simuleringene ikke er bra nok. Jeg får selv veldig bra lyder ut av mine, men så skrur jeg mye og har ikke som mål å låte 110% likt en eller annen spesifikk rørforsterker el.l.. Bortsett fra amp simuleringen, tror jeg ikke det mange som har noe særlig å utsette på effektene i en GT-10. De er av god kvalitet, svært varierte og kan skrus i hytt og pine. Hvis man ikke får til noe som låter bra der, så er det neppe brettet sin feil. GT-10 er i utgangspunktet veldig lett å bruke : trykk på knappen for ønsket effektmodul og skru på de fire knottene. I tillegg til det kan man gjøre dypdykk inn i boksen, noe som krever litt mer knotting, men særlig vanskelig er det ikke.

Når man bruker et brett som f.eks. GT-10, så er det også fullt mulig å kombinere dette med andre bokser. Jeg bruker en rørvreng i front eller i loopen på GT-10'en, og noen ganger bruker jeg preampen i rørforsterkeren min. En Sansamp hadde nok også vært artig å prøve. Noen av fordelene er som andre har nevnt, fleksibilitet. I en GT-10 kan jo ønskede effekter ordnes i den rekkefølgen man vil, inklusive fx-loopen, slik at hvert program kan representere et helt forskjellig oppsett, noe som ikke går med separate pedaler. Man slipper også å gå i knestående for å skru på knotter hvis man vil forandre lyden i en eller flere av effektene, bortsett fra når man faktisk lager programmene.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.