Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson LP Studio vs Epiphone LP custom


Rabbit2211

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

LP Traditional tilsvarer vel Standard før Standarden fikk oppgraderinger. Forskjellen mellom dagens Standardmodell (etter 2008) ligger først og fremst i at Std 08 har chambered body. (dvs. lett.) Traditional er weight relieved ved hjelp av huller, men er merkbart tyngre. Ellers er halsen på Traditional 50's fet. På std. 08 kom det jo en helt ny assymetrisk hals. (ganske comfortabel, faktisk.) Std. 08 har Burstbucker Pro pickups. Traditional har Classic '57. Ellers småtink som tunere osv. som er noe oppgradert på Std. 08. Hva man foretrekker blir jo en personlig sak.

Traditional-modellen kom ca. da de sluttet å lage Classic-serien og dekker markedet for den og den gamle Std-modellen.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dere si at det å kjøpe seg en litt dyr gitar er bedre en fler litt billige, jeg ville sagt ja, bare hører her med dere.

Istede for ting som ja epiphone og noen av dissa andre.

Sjangsen/Råa til en Standard/Tradition, da er vel det et mye bedre kjøp i både kvalitet og holdbarhet enn noe som kopi ev dem? trur jeg vet svare for fleste der, bare litt skje akkurat nå lite jobb på jobben. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe som lønner seg da, annet enn å kjøpe brukt til en ok pris. En Gibson kan potensielt holde seg bedre i pris med over årene og det er jo fint. Hvorvidt man blir lykkeligere av en kostbar Gibson eller mange rimeligere gitarer tror jeg er veldig individuelt gitt, det er slett ikke umulig å finne rimelige gitarer som man kan bli veldig godt fornøyd med egentlig og holdbarheten er det egentlig ikke så mye å si på hva angår f.eks Epiphone. Men det er klart vil du ha en best mulig gitar for de pengene du har til rådighet vil jo en dyrere gitar som oftest gi deg en bedre gitar, det er det lite tvil om. Spørsmålet er vel mer hva man legger vekt på i forhold til spillbarhet, lyd, hvilket merke som står på headstock osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant man ikke har tenkt å legge masse tid, energi og penger i å bli "gitarsamler", så lønner det seg ikke å eie en gitar. Det er vel også for de fleste av oss et mindre viktig element i det hele.

Til spørsmålet, jeg tror det finnes nesten like mange svar som gitareiere. Mitt svar er jo "flere rimelige gitarer", men det er på langt nær noen fasit for andre enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å kjøpe en dyr nå, gjerne Gibson, og pøs på med litt flere rimeligere gitarer senere når du får litt peiling på hvordan du kan få satt opp en rimelig gitar til den blir god å spille på, bytte pickups så den låter fett, osv. Og da har du alltid en bra, dyrere gitar du kan støtte deg på og bruke hvis du skulle klare å knekke et par floyder på de rimelige gitarene du kjøper senere, osv.. :P En rimelig gitar er ikke nødvendigvis dårlig! Min Ibanez S320 betalte jeg en slikk og ingenting for brukt, og den er hinsides god å spille på nå, siden jeg har fått ganske grei peiling på hvordan jeg skal sette opp gitarer. Jeg har også fått overhalt den og filt ned båndene av en doktor, noe jeg kunne koste på den siden jeg kjøpte den billig brukt, og det hjalp også på. Den låter også sinnsykt fett etter at jeg byttet bridgepickup.

(Denne posten er ikke basert på egen erfaring. Ikke i det hele tatt.) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg klarte meg veldig lenge med bare en gitar. Hadde en Charvel "superstrat" i ca 10 år, og det funka greit det, da det tross alt var en ganske allsidig gitar på mange vis, og den ble brukt på alt jeg hadde av spillinger i den tiden, naturlig nok. Uansett visste jeg hele tiden at det ikke var gitaren jeg skulle ha resten av livet. På slutten av studietiden ble jeg medlem av et litt mer etablert band, og skjønte ganske fort at jeg trengte mer "å jobbe med". Tre'45 hadde en pent brukt Telecaster inne, og etter en telefon til "sjølen" (heldigvis var han aktiv musiker i sine yngre dager...) ble et lån innvilget, og første steg i flergitareriet ble tatt. Jeg skjønte jo også at som "ordentlig gitarist" bør man ha både Fender Strat og Gibson Les Paul. Straten kom relativt fort i form av en '79 am std. jeg fikk ganske billig, men som jeg egentlig aldri ble venn med, men LP'en satt langt inne. Så i 2001 dukket Classicen opp på finn.no. (3 mnd gammel) Listepris den gang var på ca. 24 høvdinger. Han ville ha 18K for den og sa seg villig til å ta Charvelen i innbytte mot 3k i avslag. "Sjølen" stilte igjen opp som bank, og var deleier i gitaren i nesten ett år! :)

Flere gitarer har kommet og gått siden, men jeg har på en måte funnet ut at kvantitet er kult, men det bør også være kvalitet. Spesielt kjøpene av CS Gibsons har gjort noe med mitt forhold til gitarer. Heldigvis er jeg etterhvert ganske låst på at det er Gibson og Fender gitarer jeg skal ha (det begrenser GAS'en noe...), men jeg har ikke en eneste CS Fender. Det blir det nok en endring på etter hvert....

Dette ble et langt og sannsynligvis uinteressant innlegg for de fleste, men... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.