Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson LP Studio vs Epiphone LP custom


Rabbit2211

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare si at jeg klarte meg veldig lenge med bare en gitar. Hadde en Charvel "superstrat" i ca 10 år, og det funka greit det, da det tross alt var en ganske allsidig gitar på mange vis, og den ble brukt på alt jeg hadde av spillinger i den tiden, naturlig nok. Uansett visste jeg hele tiden at det ikke var gitaren jeg skulle ha resten av livet. På slutten av studietiden ble jeg medlem av et litt mer etablert band, og skjønte ganske fort at jeg trengte mer "å jobbe med". Tre'45 hadde en pent brukt Telecaster inne, og etter en telefon til "sjølen" (heldigvis var han aktiv musiker i sine yngre dager...) ble et lån innvilget, og første steg i flergitareriet ble tatt. Jeg skjønte jo også at som "ordentlig gitarist" bør man ha både Fender Strat og Gibson Les Paul. Straten kom relativt fort i form av en '79 am std. jeg fikk ganske billig, men som jeg egentlig aldri ble venn med, men LP'en satt langt inne. Så i 2001 dukket Classicen opp på finn.no. (3 mnd gammel) Listepris den gang var på ca. 24 høvdinger. Han ville ha 18K for den og sa seg villig til å ta Charvelen i innbytte mot 3k i avslag. "Sjølen" stilte igjen opp som bank, og var deleier i gitaren i nesten ett år! :)

Flere gitarer har kommet og gått siden, men jeg har på en måte funnet ut at kvantitet er kult, men det bør også være kvalitet. Spesielt kjøpene av CS Gibsons har gjort noe med mitt forhold til gitarer. Heldigvis er jeg etterhvert ganske låst på at det er Gibson og Fender gitarer jeg skal ha (det begrenser GAS'en noe...), men jeg har ikke en eneste CS Fender. Det blir det nok en endring på etter hvert....

Dette ble et langt og sannsynligvis uinteressant innlegg for de fleste, men... ;)

Likte veldig godt å lese dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Audun, jeg finner deg interessang, siden det høres ut som du har mye erfaring og det er nice. Jeg starta med en typisk Ibanez starter gitar GSA-60. Men jeg er en samler så det blir vel flere opp gjennom åra

Takker for det, men det er veldig mange her som kan mye mer om forskjellige typer gitarer og annet gitar-stæsj enn meg. Jeg må nesten si at jeg var så heldig(?) at jeg var ung i en tid der internett ikke fantes, og det vi visste om gitarer og utstyr, var det vi plukket opp i papirmagasiner og fra gitarister som var eldre enn oss. (I tillegg til en og annen sjelden tur til "mekka", Tre45 i Trondheim) Det førte til at jeg, og de andre i samme situasjon, måtte bruke det vi hadde til å utvikle vår tone og spillestil. Det hører med til historien at jeg og mine to nærmeste gitarkompiser fra den tiden har utviklet oss helt ulikt. En spiller metal, den andre mer i country-land, mens jeg befinner meg mer eller mindre i klassisk rock land. Likevel er det slik at vi alle tre har erfaring i et ganske bredt spekter av stilarter.

Forum som dette er veldig bra, men jeg tror at det er en bakside av medaljen som medfører at veldig mange blir "påvirket" til å tro at bare man har det rette og dyreste utstyret, blir alt bra. Det er som regel ikke slik, da man ofte trenger tid og erfaring på å skjønne hva kvalitets-utstyr er. I mitt tilfelle lærte jeg meg å spille på relativt labert utstyr (min første forsterker var min fars Radionette båndopptaker fra 1966), men det har senere gjort at jeg føler en veldig glede over å endelig få kjøpe og spille på utstyr av skikkelig kvalitet, og jeg har også fått brukt en masse tid på å finne ut hva jeg virkelig vil ha av utstyr.

Når det er sagt kan forum som GitarNorge også gjøre at unge gitarister slipper å gå i feller som mange av oss pre-internett ungdommer gikk i. Det er en masse kunnskap og erfaring her som jeg har hatt veldig nytte av, og det tipper jeg flere av den yngre garde har hatt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det, men det er veldig mange her som kan mye mer om forskjellige typer gitarer og annet gitar-stæsj enn meg. Jeg må nesten si at jeg var så heldig(?) at jeg var ung i en tid der internett ikke fantes, og det vi visste om gitarer og utstyr, var det vi plukket opp i papirmagasiner og fra gitarister som var eldre enn oss. (I tillegg til en og annen sjelden tur til "mekka", Tre45 i Trondheim) Det førte til at jeg, og de andre i samme situasjon, måtte bruke det vi hadde til å utvikle vår tone og spillestil. Det hører med til historien at jeg og mine to nærmeste gitarkompiser fra den tiden har utviklet oss helt ulikt. En spiller metal, den andre mer i country-land, mens jeg befinner meg mer eller mindre i klassisk rock land. Likevel er det slik at vi alle tre har erfaring i et ganske bredt spekter av stilarter.

Forum som dette er veldig bra, men jeg tror at det er en bakside av medaljen som medfører at veldig mange blir "påvirket" til å tro at bare man har det rette og dyreste utstyret, blir alt bra. Det er som regel ikke slik, da man ofte trenger tid og erfaring på å skjønne hva kvalitets-utstyr er. I mitt tilfelle lærte jeg meg å spille på relativt labert utstyr (min første forsterker var min fars Radionette båndopptaker fra 1966), men det har senere gjort at jeg føler en veldig glede over å endelig få kjøpe og spille på utstyr av skikkelig kvalitet, og jeg har også fått brukt en masse tid på å finne ut hva jeg virkelig vil ha av utstyr.

Når det er sagt kan forum som GitarNorge også gjøre at unge gitarister slipper å gå i feller som mange av oss pre-internett ungdommer gikk i. Det er en masse kunnskap og erfaring her som jeg har hatt veldig nytte av, og det tipper jeg flere av den yngre garde har hatt også.

Ja ønsker jeg kom fra de tider der også men desverre ble jeg født på feil tid hehe. Hører til mer teknoligisk tid, men driver å leiter etter en gitarlærer som er litt mer klassisk rocker enn metal. Jeg liker selv å høre på klassisk rock og metal men det å spille gitar hittil fasinerer alle sjangre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt klart valgt en Edwards Les Paul over både enhver Epiphone og Gibson Studio.

Dette fordi du får både ebony gripebrett og Duncan eller EMG-mikker med som standard :)

Men det er nå bare min mening :)

Ebony gripebrett er standard på Gibson Les Paul Studio Alpine White, og kvaliteten på Gibson pickups er vel så bra som SD og EMG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er du og jeg uenig :) Men det er vel lov :D

I høyeste grad, men slik du formulerer deg i ditt forrige innlegg, sier du at Edwards ER bedre fordi den har Ibenholt gripeprett og SD eller EMG pickups. Både SD og EMG har drøssevis med forskjellige pickups. Hva man foretrekker er i høyeste grad individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høyeste grad, men slik du formulerer deg i ditt forrige innlegg, sier du at Edwards ER bedre fordi den har Ibenholt gripeprett og SD eller EMG pickups. Både SD og EMG har drøssevis med forskjellige pickups. Hva man foretrekker er i høyeste grad individuelt.

Så absolutt! En liten trykkleif fra meg der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.