Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til enkle pedalprosjekter?


Anbefalte innlegg

Han sa i forrige time at vi kan til og med få en del komponenter av skolen og hjelp til å bygge ting hvis vi fant noe vi har lyst å bygge i labbtimene.

"Labbtimer skal være gøy og dere skal jobbe med ting som interesserer dere" :D

Så da er det ikke såå stress å få etset kretskort likevel da. Et åar i klassen som fikk gjort det idag allerede.

Men har bestilt et TS-kit fra musikding da. Får bygge det først, og så prøve meg med noe litt vanskeligere etterhvert. Prøve å finne og sette sammen komponenter litt mer på egenhånd kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen som vet hvor langt tid det tar før man får pakke fra Musikdings etter bestillingen? :P

Labfag imorgen, gleder meg!

Begynt å lære mer om komponenter nå, og fant ut at jeg kan bygge så og si det meste på http://www.555-timer-circuits.com/ fordi kittet vi fikk på skolen er basert på det.. 555-ICer og sånt. Kos! :lol:

Btw..

http://www.555-timer-circuits.com/555-amplifier.html

Noen som vet hva 1u, 10u og 1n i kretsen betyr?

takk :)

Hvis noen har litt komponenter å selge til rimelig peng, så kjøper jeg gjerne.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1u = 1 mikrofarad kondensator

10u = 10 mikrofarad kondensator

1n = 1 nanofarad kondensator

De kondensatorene på tegningen som er 1u og 10u er også tegnet litt anderledes, de har et pluss tegn på seg, det betyr at det er elektrolytt kondensatorer.

De har pluss og minus markert på seg, og må kobles riktig vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kunne kanskje vert interessant å etterhvert lage mods til andre pedaler? du finner jo brukte boss pedaler til 2-400 kroner på finn, og når du først ser greia med hva som gjør hva, kan du snu og vende på mye rart, og gjøre noe anderledes ut av den. Masse guider på nettet med hvordan man modder Boss pedaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom tanken mange ganger!

Spesielt når det gjelder Boss SD-1 og DS-1,. Siden de er så billig.

Men har også en OD-3 som jeg kan leke meg med etterhvert.

Tips til nettsider til å starte opp med?

HAr forresten begynt på en Tubescreamer som de andre på forumet. Litt igjen på loddingen av kabler og feste tingene til boksen..

Også bygger vi en liten audioforsterker i elektrotimene nå, så jeg har litt å styre med akkurat nå.

Men aaaaalllltiiid greit med tips til neste prosjekter :D

HAr sett litt på sånne Mod-kits til pedaler.. Ser jo fryktelig enkelt ut.

Ofte det kommer en pakke med et blått LED og et par komponenter bare.. :lol:

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom tanken mange ganger!

Spesielt når det gjelder Boss SD-1 og DS-1,. Siden de er så billig.

Men har også en OD-3 som jeg kan leke meg med etterhvert.

Tips til nettsider til å starte opp med?

HAr forresten begynt på en Tubescreamer som de andre på forumet. Litt igjen på loddingen av kabler og feste tingene til boksen..

Også bygger vi en liten audioforsterker i elektrotimene nå, så jeg har litt å styre med akkurat nå.

Men aaaaalllltiiid greit med tips til neste prosjekter :D

HAr sett litt på sånne Mod-kits til pedaler.. Ser jo fryktelig enkelt ut.

Ofte det kommer en pakke med et blått LED og et par komponenter bare.. :lol:

veit desverre ikke om noen sider dedikert til akuratt det, men med å google "Boss pedal mod" eller "Boss pedal DIY" så finner du sikkert en del litt rundt omkring. Prøvde meg forresten på en Crybaby mod for en god stund tilbake (Når jeg fremdeles brukte pedaler, nå har jeg pod) og det var ganske spennende, mye rart du kan gjøre ut av en vanlig crybaby^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit desverre ikke om noen sider dedikert til akuratt det, men med å google "Boss pedal mod" eller "Boss pedal DIY" så finner du sikkert en del litt rundt omkring. Prøvde meg forresten på en Crybaby mod for en god stund tilbake (Når jeg fremdeles brukte pedaler, nå har jeg pod) og det var ganske spennende, mye rart du kan gjøre ut av en vanlig crybaby^^

Boss DS-1 holder du deg i alle fall langt unna. Den låter BALLE! (vepsebol) og kan ikke brukes til noe.

Har en orginal (med blank Level-knapp) bare som kuriositet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss DS-1 holder du deg i alle fall langt unna. Den låter BALLE! (vepsebol) og kan ikke brukes til noe.

Har en orginal (med blank Level-knapp) bare som kuriositet.

Neida, gi deg Frankie!

Gi den en keeley mod!

Det har jeg gjort, den låter fantastisk nå har til og med lysdiode klipping wub.gif

Kitet fant jeg på ebay, selger dem nok enda..

kjempe greit, true bypass og instruksjoner følger med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, så det!

Har litt lyst på en Keeleymoddet SD-1 etterhvert. Men tror jeg bestiller en MOD til OD-3 først siden jeg har pedalen hjemme allerede..

Litt begrenset hva man får råd til som student. Men prisene var ikke akkurat brutale på disse MODene da.. Så får se ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har lyst å lage en liten radio.. Noen som har prøvd på det?

Tips til skjema? Kan få tak i det meste av motstandere, kondiser og slikt.. En del transistorer og ICer også.

En radio er jo i hovedsak bygget opp av transistorer..

Du kan jo prøve å google radio+schematic og evnt. lage det i eagle viss du vil ha en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fant en del skjema, men måtte litt spoler ol til.. Og det har jeg ikke tilgang til.

MEN.. Jeg har samlet opp litt deler til en MXR Distortion + som jeg tenkte å bygge på breadboardet/koblingsbrettet i julen.

Har alt av transistorer, kondiser og forskjellig OpAmper som jeg tenkte å eksperimentere litt med.. Men jeg mangler 1M resistorer..

Tenkte jeg skulle bruke noe annet midlertidig, ala 200kOhm, tror det er det høyeste jeg har til jeg får tak i 1M av læreren min..

Noen som har innspill? Hvordan vil det påvirke pedalens lyd/evner?

Kunne satt et par slike i serie, men har ikke nok til det heller.. :lol:

OGSÅ har jeg selvsagt glemt å sjekke om det skal være +/- poler på de kondisene..

Siden en del av kondisene skal kobles til jord, så antar jeg at det skal være poler.. Men har det noe å si hvis jeg bruker en "vanlig" kondis istedenfor så lenge verdiene stemmer? :P

Har bare jobbet med kondiser som har +/- pol, så jeg har ikke fult greie på de andre typene ala filmkondiser ol..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

OGSÅ har jeg selvsagt glemt å sjekke om det skal være +/- poler på de kondisene..

Siden en del av kondisene skal kobles til jord, så antar jeg at det skal være poler.. Men har det noe å si hvis jeg bruker en "vanlig" kondis istedenfor så lenge verdiene stemmer? :P

Har bare jobbet med kondiser som har +/- pol, så jeg har ikke fult greie på de andre typene ala filmkondiser ol..

Bump!

Noen? Er det bare å passe p åat de polerte er koblet rett, mens de andre er bare å koble i vei?

En som sa at det går fint å bruke upolariserte kondiser istedenfor polariserte,. NOen som kan bekrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.