Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Blues Solo


Sten

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har ofte elever som ønsker å spille bedre blues. De kan ofte pentatonskalaen, bluesskalaen og gjerne en haug andre skalaer også - uansett er det aldri hvor mange skalaer man kan som det står på.

Dette lille "kurset" er beregnet på de som kan litt om dette allerede men som ikke er helt fornøyde med soloene sine:

FØRSTE BUD: KOMP! Det første som ofte skjærer seg, er at om jeg ber eleven kompe meg mens jeg demonstrerer noen fraser, så kan han det dårlig, eller ikke i det hele tatt. Jeg vil våge å påstå at om du ikke vet hva som skjer i kompet, er det 99.99999% sjanse for at soloene dine vil låte mer eller mindre malplasserte. Vi rockegitarister er riktignok ofte skyldige i å lire av oss ferdig innøvde "licks", uavhengig av hva som skjer i kompet. Men etter min erfaring (fra egen og andres spilling) vil ALLTID kvaliteten på soloene vokse i takt med hvor godt du kan kompet - eller kort og godt hele sangen! Og i blues, jazz etc. er det å spille MED kompet og følge gangen i låten utrolig viktig!

M.A.O: Bruk like mye tid på komp (og evt. melodi) som på solo - jo bedre du kan sangen du skal spille solo på, jo større sjanse er det for at soloen din blir bedre!

ANDRE BUD: FRASERING! En "frase" kan egentlig oversettes med en setning. Men hva er egentlig en musikalsk, instrumental "setning"? Prøv dette: Ta setningen "Jeg skal spille solo" og si den mens du klapper en takt. Tipper du ender opp med noe à la dette: Ta-ta ta-ta taa ta (eller fire åttendedeler og to fjerdedeler - jeg skal spil-le sooooo - lo). Plukk en to-tre noter fra blues/ pentatonskalaen, og prøv å spille disse i samme rytme som setningen mens du tramper takten. Vips: En musikalsk frase! Pass på å "trekke pusten" etter hver frase, og det vil låte enda bedre! Skal ikke mer til for å komme igang!

TREDJE BUD: KLANG! Spesielt innen blues er det veldig viktig å få hver tone til å låte bra. En bluesgitarist bruker mye tid på å lære seg å bende og vibrere strengene, hammer-ons og pull-offs, slides etc. Alt dette er i og for seg et eget tema samt noe som desverre tar litt tid å mestre. Men for å understreke viktigheten i dette: Du har kanskje noen vokalister du liker. HVA liker du med dem: Hvilke toner de kan synge og hvilke skalaer de kan, eller hvordan stemmen deres låter - klangen i stemmen deres? Tenkte det. Akkurat som at en god vokalist kan synge kun en tone for at folk skjønner at dette er uten tvil en person som kan synge! Samme med en gitarist - en flink gitarist kan plukke opp en gitar og spille kun én tone, de som har snøring vil kun trenge denne ene tonen for å høre om dette er noen som virkelig kan lage MUSIKK, eller om det er noen som kun plasserer fingrene på en trefjøl med strenger.

FJERDE BUD: TONEVALG! I stedet for å tenke skala, hva med å prøve å tenke litt på hvilke toner som spilles i kompet? La oss si at vi spiller en blues i A. Akkordene er A7 (A - C# - E - G), D7 (D - F# - A - C) og E7 (E - G# - B - D). A - moll pentatonskalaen er rett og slett A - C - D - E - G. Her har du allerede grunntonene til de tre akkordene, prøv å legge litt mer vekt på A når kompet spiller A7, D når kompet spiller D7.

Etterpå kan du prøve å legge vekt på andre akkordtoner (E eller G når det er A7, etc.). Hør hvordan det høres ut i forhold? Vil legge til at det ikke er et KRAV å stanse på disse notene - noen prøver til og med å unngå dem ;)

Videre kan du legge til de tonene som hører til i akkordene men ikke i skalaen. Når kompet spiller A7, prøv å gli/ bende/ hammer-on fra C til C#. Kult? Ikke så mye som skal til for å få et autentisk bluessound!

A7

----------5-

------5-8---

--5-6-------

7-----------

------------

------------

Etterpå tar vi D7. Her passer C# heller dårlig men kanskje du synes det hører kult/ sleipt ut om du glir FRA C# TIL C? Og i tillegg legger til en F#?

D7

--------5-8-

------7-----

6-5-7-------

------------

------------

------------

Over E7 er det kun to skalatoner som passer: E og D. Men her og kan vi legge til de øvrige (G# og B eller H om du insisterer):

E7

----------7-

--5-8-9-5---

7-----------

------------

------------

------------

Slike detaljer er med på å løfte soloene dine til et "høyere nivå". Kan være litt stress i begynnelsen, spesielt for de som allerede kan litt av dette. Trikset er å absorbere dette helt til det er naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har ideer/tanker om hvordan man kan bruke melodic minor scales i en blues sammenheng? Kan være med på å skape en litt mer interessant sound

Om du mener melodisk moll har man jo ganske muligheter med denne skalaen i en blues. Man kan bruke den f.eks. på I (tonika) akkorden, dette passer da best i en moll-blues. John Coltrane er et eks. på en som brukte mye melodisk moll på moll-blues, lyt f.eks. til Mr. P.C. fra Giant Steps skiva. Du kan jo også selvsagt spille melodisk moll fra fjerdetrinn på IV (subdominant) akkorden, dette passer da også best i mollblues. En annen mulighet er å bruke 7 mode av melodisk moll på V (dominanten). Om du f.eks. spiller en moll blues i C, så kan du på G7 akkorden spille Ab melodisk moll, som da blir G-alterert/superlokrisk. Dette kan man jo også gjøre på alle de andre akkordene om man vil dominantisere de også... Men det kan fort høres ganske teit ut da.

Endret av eSkills
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har ideer/tanker om hvordan man kan bruke melodic minor scales i en blues sammenheng? Kan være med på å skape en litt mer interessant sound

Blues i moll er vakkert, og om du spiller en blues i f.eks. Am og klarer å snike inn en E/ E7 i stedet for Em, vil jo dette funke, selv om det ikke vil høres ut som noe som kommer rett fra Mississippi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.