Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalaer med to noter per streng


Faktor

Anbefalte innlegg

Heisann!

Som tittelen viser skal denne handle om skalaer satt opp med to noter per streng, imotsetning til shredfolk som kanskje ofte bruker tre noter per streng eller fire. Jeg skjønner at disse måtene å spille skalaene på er fornuftige til sitt bruk, men min erfaring er at det er vanskelig å ha rytmisk variasjon. Det blir, for meg, veldig ofte trioler hele tiden. (Jeg vet det er meg det er noe i veien med ikke skalene i seg selv ;) )

Positive sider med 2nps (2 notes per string):

-Det er en annen måte og spille melodiske linjer utifra skalaer på. Variasjon er nøkkelordet.

-Kan hjelpe til å bryte ut av 3nps hegemoniet ( :P )

-[useriøst argument] det ser ofte stiligere ut :) [/useriøst argument]

-God trening til posisjonskifte (flytting av hånden)

Okey.. jeg kom ikke på noen flere i farten men det er ikke poenget. Det er et nytt verktøy som en kan bruke når en improviserer.

Negative side:

-2 noterperstreng gjør at en beveger hånden og fingrene mer iforhold til hvor mange toner man lager

sikkert noen flere her... er hjemme fra jobben med en kraftig forkjølelse så hjernen funker ikke helt på høygir for å si det sånn.

Vi går løs på C-dur skalaen ( C D E F G A H )



--------------------------8-7-----------------

------------------------------10-8------------

-------------------4-5-------------10-9-------

--------------5-7-----------------------12-10-

---------7-8----------------------------------

---8-10---------------------------------------

  C D   E F  osv.....    C H A  G F  osv...

E jazzmoll (1 2 3b 4 5 6 7) ( E F# G A H C# D# )



----------------------11-12---------------------------

---------------12-14----------------------------------

--------12--14----------------9-8---------------------

--14-16----------------------------11-9---------------

----------------------------------------12-10---------

-----------------------------------------------14-12--

 E  F# G   A  H  C#  D# E    E D# C# H osv...

Jaja er ikke sikkert dere finner det nyttig men for meg er det greit å kunne hive dette inn en gang i blant, hvis jeg foreksempel skal et annet sted på gripebrettet hvor jeg er mer fortroelig med notenavnene.

Håper det kom noen til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To noter pr streng er skikkelig plagsomt når man skal spille fort. Det fucker orntlig opp det fine systemet du har med ned og oppslag i forhold til strengebytte når du gjør det på "3 notes pr string" skalaer. Virkelig mye vanskeligere å få opp farten på sakene da. Siden jeg er en jævla wanker..:P Vil jeg tipse om hvordan man løser det problemet. Om du ønsker å spille fort, selvsagt. Spiller du to toner pr streng/pentatont(eller hva som helst egentlig). Bruk echonomy picking. Forklares vel enkelt med "sweep over to strenger om gangen". Da kan du ta bluesskalaen temmelig kjapt. Men for all del øv den mye med vanlig alternate også. Ville bare tipse speed freaker om et enkelt triks for å "jukse" litt..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den greien at jeg vanligvis spiller economy picking, det er det som liksom faller mest naturlig for meg. Har jeg en liten dum uvane her?

(Jeg har aldri sagt at 2nps er det beste for å spille raskt, til det formålet er 3nps klart bedre, men det er kanskje enklere å lage noe annet, kanskje mer melodisk med to noter per streng)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener..At eco picking ikke er en uvane. Når du spille en 3nps skala. Så er det oftere at du ender opp med ned og oppslag som gjør det lett å gå til strengen over eller under. Det er ikke noen selvfølge at det gjør det. Men om du vil shrede 2nps skalaer, så er det å tenke eco selvsagt en "snarvei" til å gjøre det raskt.

Mitt råd er å øve så man er god til både standard alternate og eco. Øv på å blande det og. Jo mer man kan, jo mer nyttig er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at alternate er bra er fordi det bare er sånn!. Neida, hehe. Altså. Når du slår ann en streng oppenfra, så ender plekteret på andre siden av strengen. Skal du ha et slag til på samme streng, så er det selvsagt best å ta det fra den siden plekteret allerede er på. Fremfor å flytte det tilbake til siden du tok forige slag fra før du tar et nytt. Samme gjelder om du startet med et slag fra undersiden av strengen. Derfor er opp/ned annenhver gang en bra ting å gjøre når man kan.

Det som er best når du skal bytte streng er selvsagt at plekteret da er på vei mot den strengen du skal til. Skal du ned på strengen nedenfor, er det best om bevegelsen på forige streng var et nedover slag. Skal du til den over, er det best om siste slaget på strengen du var på var et oppoverslag.

Det som offte er tilfelle med 3nps skalaer er at de er godt tilrette lagt for å få opp/ned bevegelsen i plekteret til å passe med strengebytte. Det er derimot ikke like kult på 2nps skalaer.

Uansett vil du alltid finne steder der alternate ikke gir opp/ned slag som egner seg for strengebytte. Mitt råd er å øve på å spille alternate. Spille med kun nedslag, spille med kun oppslag. Og legge mye vekt på opp og ned figuren når den er fanget mellom to strenger. Men bør vite "hvor er jeg" og "hvor skal jeg" i en lick. Slik at du kan planlegge en best mulig løsning av opp/ned slag.

Alternate kan gjøre spillinga di mer rytmisk stødig ja. Lyden har den ikke helt den store innvirkningen på

Og hvorfor sitter jeg her og skriver alt dette. Kunne bare anbefalt deg "Rock Dicipline" videoen til John Petrucci. Han bevisstgjør bruken av det med opp/nedslag veldig bra der..:) En flott lærevideo. man kan se den å ha nytte av den uten å ta så hardt i som han gjør. Selv om du ikke har som mål å bli shredmasster..har man nytte av å se den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Takk for gode råd og tips Centurion :)

Jeg kom på at skalaer som kanskje egner seg best på tostrengsformat er de symmetriske. (Heltone, forminsket)

Eksempel på G heltoneskala:

består av G A H C# D# E# (G)



------------------------------(7)-(9)--

--------------------------6-8----------

----------------------6-8--------------

------------------7-9------------------

------------8-10-----------------------

-(11)-(12)-----------------------------

Ganske artig og lett og slenge inn en kromatisk note her og der hvis man føler for det og, bruker jo bare to fingre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den gode gamle mollpentatoniske skala :)

Jeg omtalte ikke den, men den har, som kjent, også to noter per streng.

En liten "hjemmelekse :P":

prøv å lag den skalaen til kroffer om til en skala med 3 noter per streng!

Skal prøve på det selv når jeg får tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenkte med tråden var å stille opp skalaer som vanligvis spilles med tre noter per streng, til to noter per streng. Ettersom mollpentaton-skalaen vanligvis spilles med to noter per streng så er det ikke noe problem :) Men for all del, det var et velkomment bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C miksolydisk - C D E F G A Hb - 1 2 3 4 5 6 7b



---------------------------------13-15-17-19-20----

--------------------------15-17--------------------

-------------------15-17---------------------------

-------------17-19---------------------------------

-------19-20---------------------------------------

-20-22---------------------------------------------

Poenget mitt var å introdusere en idé, som dere selv kunne utforske. Selvom jeg liker og finne på ting, så får en større utbytte hvis en jobber med det selv.

PS: har ikke prøvd å spille igjennom denne - sitter på jobb uten gitar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.